Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Danne77

Tjurig gammal Evinrude

Rekommendera Poster

Hej

 

Har problem med min Evinrude 90 hk -85

 

Till en början gock den bara på halvgas men startade utan problem och så länge du inte körde fortare än ca. 3000 varv gick det bra. Motorn gav dock mer varv om du chokade den.

 

Bytte filter, pump-blåsa, kollade bränslepumpen, kopplingar m.m. Detta gav resultatet att den inte alls ville starta.

 

Fick då tips om att kilen till svänghjulet kunde gått sönder så tändningen blev fel av alla försök med startmotorn. Det hade den inte.

 

Lade nu kvällen på att montera ner båda förgasarna och blåsa alla kanaler med tryckluft och sedan montera ihop igen. Startar och går på tomgång i 5-10 sekunder.

 

Min känsla är att det inte kommer mer än lite grann bensin till stiften eftersom motorn går bättre om man lossar alla tändkablar och kör en stund med startmotorn och sedan sätter tillbaka dem.

 

Hörde också att det är ett standardfel på OMC att man har problem med kärvande kolvringar som visst skulle expandera då kolven åker tillbaka för att skapa komp till att pressa fram bensin till toppen.

 

Snälla jag behöver tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kopplade du blåsan åt rätt håll är ju backventil.

titta oxå så att alla koplingar är täta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den sitter åt rätt håll. Har kollat alla slangar också och även kopplat in soppaslangen direkt på filtret för att vara säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tagit loss tändkablarna och kört runt motorn utan att ta bort matningen till tändspolen så är risken stor att du har skadat tändspolen (utan anslutna stift så uppstår gnistorna i tändspolen som överslag...).

 

Håller med om att det låter som ett problem med bränsletillförseln - går motorn bättre om du pumpar med blåsan under gång? I så fall är det med stor sannolikhet bränslepumpen som är problemet.

 

En annan teori är att motorn tar tjuvluft - testa att (försiktigt - det är brandfarligt!) spreja startgas kring förgasaren (inte i insuget) och se om det påverkar varvtalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte att pumpa på blåsan. Bränslepumpen är hel och dessutom knappt ett år gammal.

 

Kan vara en teori att den tjuvluftar fast jag tror det inte då jag kollat alla packningar. Dock är en packning som sitter på toppen av den ena förgasaren ganska dålig. Denna går till en inspektionslucka för någon form av kanal.

 

Jag tycker att teorin med dåligt komp pga kolvringar som inte expanderar verkar mer troligt då det verkar komma bränsle till cylindrarna men ej upp till stiften. Det kommer ju bränsle med avgaserna efter en stunds körande med start och gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att gör ett kompressionsprov. En kompressionsprovare får du för ett par hundralappar på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har en sådan redan men vet inte hur den funkar. Visst är det en stor manometer som mäter trycket eller vacuum?

 

Sätter man den mot tändstiftshålet och kör med starten eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt den mot tändstifthålet (koppla ur matningen till tändspolen eller slå av dödmansgreppet så att inte motorn startar), ge full gas, kör runt på startmotorn. Se till att provaren tätar ordentligt mot hålet.

Gör motsvarande på alla cylindrar - det ska vara samma kompression på samtliga cylindrar (brukar ligga mellan 8-10 kg på de flesta motorer).

Återkom gärna med resultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En annan tanke - har du provat att hälla i rejält med K-sprit för att utesluta vatten i bensinen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall testa komp.prov. och återkommer med resultat.

 

Nej, jag har inte hällt i k-sprit fast jag har bara en 30 liters plasttank som omsätts ganska ofta. Kan ju alltid testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...