Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Moose

Byta motor - Volvo 240 B230 m insprutning

Rekommendera Poster


Hej igen.

 

Bara en (knäpp?) idé... Istället för att försöka hitta var min AQ151a läcker (lite men stadigt) olja, och för att slippa trilskande förgasare flurade jag på att köpa en 240 med fungerande B230-maskin med einspritz...

 


Bortsett från - om man nu kan bortse från det - att AQn har annan kam och topp; vad är det som talar mot att det skulle vara ett geni-drag? Avgaslimpan bör (i den bästa av världar) passa. Tänk om man rent av skulle hänga i en 16 ventils turbomotor... ??? :-)

 


Tack tacksamt emot svar. Kanske har ngn före mig varit inne i samma banor?

 


/ Hans-Örjan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma bana...Dock har jag redan en 2.5liters maskin, marinblock med de finaste av delar. Bromsad till 318hk vid 1.1bars turbotryck. Med eftermarknadssprut. Kommer köra med Lysholm kompressor och ladda ca o.3 - 0.4 bar är tanken. Vissa problem finns dock, som tex ifall avgaslimpan klarar av evakueringen av avgaser...Det är även där man får problem om man tänkte köra turbo, blir lite knepigt att trycka kylvatten genom agget. Därför jag väljer kompressor.

 

Senast ändrad av HasseTT | 07 augusti 2007 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh... Täääänkte inte på de...... kombinationen turbo <-> avgaskylning, dvs...  Men kompressor och 300 hk kan ju kännas ganska tillräckligt, inte sant ;-)  Blir det en törstig maskin, tror du??

 

/ Hans-Örjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, några 300 häst blir det inte, det skulle nog resultera i en härdsmälta efter en stunds fullgas. Motorn är mappad för bil. I båten siktar jag nog snarare på 200 tillförlitliga hk...Törstiga är alla båtar!

 

Ett annat trevligt alternativ är tex Mercruiser 4.3L v6 , går att hitta ny med drev för ca 80k kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.

Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om jag måste ha ett marint eftermarknadssprut eller klarar ett vanligt av de lite svårare fuktförhållandena till sjöss?

MVH Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte jag svara på riktigt. Men har själv ansett att ett vanligt eftermarknadssprut ska klara dessa fuktförhållanden. Blir nästan lika fuktigt under huven på en bil en ruskig höstdag så jag tror inte det ska vara nån fara.

Vi beställde ett sprut i byggsats från usa där man får löda ihop prylarna själv. Är Megasquirt vi kör med. Ett mycket billigt eftermarknadssprut med en massa finesser. Men visst haltech och sånna sprut är väl strået vassare men kostar 10gånger så mycket också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... tar mod till mig och blottar min okunskap...

Om man ställer frågor kan man få lära sig :-\

 

Vad ÄR ett (eftermarknads-)sprut ??  Har det med bränsleinsprutning att göra?

 

/ Hans-Örjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ett system för att ersätta en motors original bränsle- och tändningssystem. Rätt vettigt att använda om man vill använda motorer på andra ställen än de byggts för då man kan ändra alla inställningar för motorn efter vad man själv har utrustat den för. Man slipper ju även originalkavbelhärvorna vilket kan vara rätt så smidigt då de ofta innehåller bra mycket mer än bara motorelektronikens kablage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


BMoon, glömde fråga en sak. Hur har du gjort med laddluftskylning...? Vattenkyld? Känns inte som min bil-IC kommer va särskilt effektiv i ett båtmotorrum!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte framgick riktigt men har inte byggt någon överladdad motor till båt. Bara hålts med överladdade bilar...

 

Gällande laddluftkylningen så vet jag inte riktigt. Bör ju gå att lägga intercoolern på ovansidan av motorluckan med någon plastad luftgång bakom så man får lite flöde. Annars kanske någon vattenkyld modell, typ värmeväxlare fast med luft.

En möjlighet är ju även att köra utan men vet inte riktigt hur mycket man kan tänkas tappa på det.

 

Tror Macke123 kan svara på det om han antingen ser detta eller om du skickar han ett mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


intressant! fungerar det bra? dettta måste du göra en fullständig redovisning om!  kompressor topp insprut tändning mm. klarar  orginalvärmeväxlaren att kyla motorn. jag går själv och drömmer om lite mera ork i båten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabb genomgång av vårat kompressorbygge

 

I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.

Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil

Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)

Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.

Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900

Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.

 

Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.

 

 

 

Ett litet filmklipp upp i plan med avslag på gasen

 

Är det nån som har nån fundering så är det bara att skriva här i tråden eller skicka ett mail.

 

Senast ändrad av Macke123 | 23 augusti 2007 | 19:23

post-22173-1394235196,6816_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt!
Jag har en ockelbo dc21 med b20 i, denna är för liten.
Jag har haft funderingar på att stoppa i en Volvo 850 glt motor (B5254F), men drar mig eftersom man måste svetsa egen kyllimpa och massa annat krångel.
Har du några foton på hur du löst lambda monteringen.
Jag har läst lite, på detta med toppar och block osv.
Vad jag förstår så är senare b230 block starka, men det verkar vara en hel djungel av toppar man kan välja, vad skall man välja om man bara vill ha en vanlig sugmotor med elektronisk insprutning?
Her redan nu dubbla solex på min B20 och jag tycker det är struligt.
 
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2007-08-23 vid 19:19 skrev Macke123:

Snabb genomgång av vårat kompressorbygge

 

I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.

Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil

Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)

Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.

Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900

Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.

 

Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.

 

 

 

Ett litet filmklipp upp i plan med avslag på gasen

 

 

Är det nån som har nån fundering så är det bara att skriva här i tråden eller skicka ett mail.

 

Senast ändrad av Macke123 | 23 augusti 2007 | 19:23

post-22173-1394235196,6816_thumb.jpg

Tjena finns du kvar på denna sida? Funderar på att bygga kompressor i min båt. Ska börja med en b230fk tänkte jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mathias1981:

Tjena finns du kvar på denna sida? Funderar på att bygga kompressor i min båt. Ska börja med en b230fk tänkte jag. 

Kan nog bli tufft att få tag på honom denna väg.

image.png.171e9385bc014b503ea9bdd9e75e4f92.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa med att skicka ett meddelande via forumet. Om han har kvar samma email-adress som han registrerade sig med så ska det plinga i hans mailbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fint kompressorbygge av Macke123...

 

Det skulle vara en mycket fin motor att ha i en mindre sportbåt. Ser ut att passa som handen i handsken i Ockelbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-19 vid 21:23 skrev Lintott:

Du kan testa med att skicka ett meddelande via forumet. Om han har kvar samma email-adress som han registrerade sig med så ska det plinga i hans mailbox.

Får prova de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...