Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

man behöver väl inte ta kortet om man har ägt båten minst ett år ! det är  vad jag har hört :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man behöver väl inte ta kortet om man har ägt båten minst ett år ! det är  vad jag har hört :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer att införas båtkort kommer i alla fall jag att överge sjöfararnas skara och bli pasiv skattesmitare,om hel Svenska fritidsbåtskåren lät bli att sjösätta ex.ett år vilka enorma skatteförluster det skulle bli.

5.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller alla

Måste gälla alla, oavsett ålder eller om man har en polare som kan intyga.

I ett demokratiskt land

För det var väll demokrati som skapades i denna Harpsundsbåt?

Nu börjar vi förstå varför.

De gick på grund för ofta.

 

 

 

 

Ropen skalla

Körkort åt alla

post-4060-1394235230,6665_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hoppas innerligt att det kommer lag på katalysator, flytväst och alkolås också, vad fint det kommer att bli på havet då inga olyckor, inga utsläpp och inga drunknade.2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan ska dem kunna hitta alla på sjön som inte har körkort?. Det lär gå åt en hel del patruller på sjön för att sätta dit folk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D kommer dom inte att göra, finns ingen möjlighet att kontrolera att detta efterlevs med dagens resurser (som inte lär bli fler). Därför anser jag att Körkort är fjanteri och ett sätt att skapa falsk säkerhet, dagens lagar och regeler efterlevs inte på någon front så ingen kan inbilla mej att morgondagens skulle bli bättre.. Lika dant var d  då Moppekortet infördes och mopeder som gjorde runt 100 knyck gjorde entre istället och situationen blev mycket värre.. D kommer bli lika dant till sjöss var så säkra. Om dom inte klarar av att hantera situationen idagsläget så finns d knappast tid för annant en körkortskontroler för sjöpolisen i framtiden..

 

Nä för att få någon rätsida på vildavästern som många påstår att dagens skärgård är så krävs betyderligt mer än någon plastbit.. Inget är ju såsom spikat än och ingen vet med säkerhet hur denna vansinnes iden ska kunna genomföras. Så vi får vänta och se mej kommer d inte påverka nämnvärt..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det dåligt sommarväder och en mörk höst som gör att det verkar så gnälligt om båtkörkortet.

Jag är själv harmonisk och tillfreds med tillvaron efter en runda på sjön och trodde faktiskt att alla fritidsbåtar som färdas där gör det för nöjes skull. Inte undra på att det sitter en del djävlar bakom ratten i en del båtar man möter. Utbildning är bra och det är det enda man får behålla hur illa det än går i livet. Tiden går fort och ganska snart blir dygnet ljusare och då är det förhoppningsvis en skön vår och sommar framför oss.

Båtkörkort?? Javisst!!!

JonnyK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

eftersom jag är intresserad av frågan söker jag då och då på nätet efter nyheter. Det här är det senaste jag läst

 

Aktuellt om Båtkörkortet 

24 oktober.

 

Efter samtal med näringsdepartementet i dag framkom att man som bäst filar på lagtexten till det nya Båtförarbeviset som det planeras heta.

I januari 2008 planeras detta lagförslag lämnas ut på en remissrunda under tre månader. Vi får då möjlighet att avge vårt remissvar. 

I början av april görs en sammanställning av remissvaren och en proposition färdigställs och lämnas under våren/sommaren. I september lämnas denna till riksdagen som har att fatta beslut före årsskiftet 2008/2009.

Lagen om Båtförarbevis kommer troligen att börja gälla per årsskiftet 2008/2009 och planeras omfatta två skilda intyg eller bevis.

 

”Båtförarbevis” som är snarlikt Förarintyg och kommer att gälla alla fritidsbåtar över 7 meter eller med möjlig fart över 10 knop. Någon form av praktik kommer troligen att krävas. Hur denna skall se ut bör Sjöfartsverket i samråd med båtlivsorganisationerna föreslå. Dagens Förarintyg kommer att ge rätt till Båtförarbeviset.

 

Höghastighetsintyg för fritidsbåtar med möjlig fart över 30 knop.   

 

http://www.batskolan.se/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=21

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 13 november 2007 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå båtkörkort?

Vad är det för utbildning?

 

Går själv just nu en naviagtionskurs, kallas även förarbevis eller skärgårdsskeppare

 

MEN det är inget körkort.

 

Fattas massor i den kursen om hur man ska köra båt, lägga till vid bryggor, klara sjö osv

Inget praktiskt och inga praktiska prov.

 

Alltså inget körkort.

 

Största delen av kursen går ut på att kunna navigera med transportör, passare, kompass och läsa sjökort. Samt givetvis allt för att hålla ordning på var man är i form av landmärken mm

Nuförtiden använder man oftast gps med plotter samt sjökort för bättre översikt.

 

 

Praktiska delen får man fixa på annat håll.

 

Så inget trams nu med att allting löser sig om alla måste gått en teorikurs.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Roland

 

Det ser ut som om regeringen lyssnat på dig. Se inlägget ovan

 

”Båtförarbevis” som är snarlikt Förarintyg och kommer att gälla alla fritidsbåtar över 7 meter eller med möjlig fart över 10 knop. Någon form av praktik kommer troligen att krävas. Hur denna skall se ut bör Sjöfartsverket i samråd med båtlivsorganisationerna föreslå.

 

 

Det är bara att agera genom din båtklubb!

 

PS/ tråden börjar bli seg. Ska vi starta en ny Senaste nytt om båtkörkortet ?

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 13 november 2007 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om, kör fortfarande båt men inte fritidsbåt och jag ser fortfarande inte varför ett båtkörkort skulle vara nödvändigt. Och finner jag det ej nödvändigt så är detta min åsikt och ingen annas att flertalet delar mina åsikter e laa inte mitt fel eller??? Oavsett vad jag tycker kan jag inte påverka det eller??? Om detta införs så tror jag flertalet kommer att ångra sitt val i att heja på detta förslag inom en snar framtid när Registreringen och beskattningen kommer Smygande.. Eller ni kanske kommer att förbluffas över att Ett körkort inte kommer att påverka eran vardag ett skit.

 

Spelar ingen roll hur många nya lagar och regler som skrivs någon står alltid redo att bryta dessa och det blir i detta fall Svensson som får stå för betalningen av denna vansinnes ide..

 

Någon måste finansiera detta och ni tror väll inte på fullaste allvar att staten bjussar på Kortet.. D kommer med all säkerhet att pluppa fram folk som ska sko sig på detta oxå och tjäna en hacka.. När d blir regeringsskifte nästa gång så kommer vi med all säkerhet att bli påtvingade båtskatt och registrering allt är så uträknande så d e nästan äckligt...

 

!!!MVH REXCO!!! Som tycker att d e bra som d e... Väck inte den björn som sover eller man ska inte peta på saker som fungerar brukar d ju heta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läser även

 

...samt att det inte kommer något förslag om promillehalt

 

 

(hick)

 

Förslag av någon som redan har förarbevis, en polare som kan intyga att han kan köra båt utan att krocka med bryggan varje gång samt älskar att ta sig en fylla då och då.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för högdahl är det tydligen viktigare med båtkörkort ,än att minska ner fylle körningar,som ändå är det största problemet med olyckorna som varit.

men men vad kan man begära av inkompetenta politiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela med båtkörkort handlar inte om ökad säkerhet på sjön utan att en utredare måste leverera något för att verka trovärdig och få nya uppdrag samt karriär.

 

 

Men kära utredaren har hittills inte levererat ett enda bevis för hur det skulle kunna bli säkrare. Många av de som är vållande till olyckor har redan nautisk kompetens.

 

 

Om det gäller svenskarnas säkerhet hade troligen en åtgärd för cyklister lett till rejält ökad säkehetsnivå än vad som kommer bli resultatet av det här.

Eller uppsträckning av fotgängare som ser det som en rättighet att bara kliva rakt ut vid övergångsställen utan att först kolla om bilen har möjlighet att uppfatta fotgängaren med mörka kläder och utan reflexer i mörkret.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ett litet tips

 

 

http://thepiratebay.org/tor/3975101/F__rarintyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya förslaget om båtkörkort som inom kort kommer att gå igenom då det finns en bred majoritet mellan partierna är bla: Åldersgräns 15 år för motorbåtar oavsett motorstyrka. Körkort är ett krav oavsett båt. Dispens ett år för dom med skepparexamen. Praktiskt prov för dom båtar körkortet avser. 2009 06 01 ser ut att bli datumet då regeringen sjösätter förslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bara dom som har BK som vill att det ska vara krav

 

om min båtklubb inte kräver BK kommer jag aldrig att ta den

med det lilla jag kör är risken större att man får flygplan på sig

99% av gångerna jag är ute så är det alltid någon som har BK

så det är bara o byta plats om det skulle va nåt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...