Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

Gäst


Nästa sommar kan det krävas båtkörkort för att få köra båt på sjön. Kravet på båtkörkort föreslås gälla båtar som är mer än 7 meter långa och/eller har minst tio knops maxfart. Att ta ett båtkörkort ska kosta mellan 3 000 och 5 000 kronor.

 

 Mellan 200 000 till 250 000 båtägare kan behöva ta körkortet, säger Lars Högdahl, utredare på näringsdepartementet, till TT.

 

Lars Högdahl räknar med att kunna lägga fram sin båtsportsutredning redan under senhösten. I utredningen föreslår han bland annat införande av ett båtkörkort.

 

Men övergångsbestämmelserna blir generösa. Vana båtförare med dokumenterad gammal erfarenhet kan få körkortet utan att först behöva genomgå prov.

 

- Vi riktar in oss på framtiden och vill inte ta ifrån någon något, säger Högdahl.

 




Stockholm TT





Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även om det känns som lite överförmynderi i vårat kontrollsamhälle så kan man ju bara konstatera att många man möter på sjön borde kanske ha nån form av båtkörkort och eller nautisk kompetens med tanke på hur dom kör.

Ser man det från den andra sidan så möter man lika många eller faktiskt fler i trafiken och dom allra flesta där torde ha ett körkort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se hur det slutliga förslaget kommer att se ut, samt vilken myndighet som kommer få kontrollansvaret. Polis eller kustbevakningen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir juh jävligt kul isf...
 
Som långtids sjukskriven köpte jag båten som ett bra sätt att få ut ngt av tillvaron...
Ska man nu tvingas betala de summorna så är det väl bara o sälja båten...
För inte får jag fram 3-5tkr helt utan vidare iaf =/ 
 
Men visst, rent praktiskt är det väl bra.
Men tycker det är för stora summor. O att sen ha gränsen redan vid 10knop är lite väl snålt enligt mig.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ghahh vad dyrt!

 

Frågan är ju vad man får för det. Har ju tagit Förarbevis vilket nog totalt kostade 1800:- för undervisning, böcker, prov.

Har man någon nytta av det nu?

 

När jag tog B-körkort för bil för fem år sedan kostade det kalaset totalt 5-6000:- för trafikskola, halkkörning, teoriprov, praktikprov, bilhyra och handläggningsavgifter.

 

För nu dessa 3-5000 vad kommer man då att få? Lär ju inte betala flera tusen för en papperlapp om jag inte får ut något övrigt av det, då skite rjag nog i det och kör vidare som innan...

Har planer på att läsa Kustskeppare i vinter men frågan är ju hur sådana saker kommer hänga ihop med detta båtkörkort?!

 

Men måste ju annars säga att det känns rätt vettigt att ha någon form av körkort även på sjön. Finns rätt gott om folk som kör båt lika illa som småungarna på sina EU-moppar och då är det illa:)

Ska iaf bli skoj att se vad det blir i slutändan!

De som nu kör väldans omdömmeslöst lär nog fortsätta att göra det oavsett utbildning eller ej...

 

Senast ändrad av BMoon | 07 augusti 2007 | 14:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft båt i 25 år och även om jag tycker att det är väldigt dyrt så tycker jag att något måste göras. När jag är ute idag även om jag seglar eller kör motorbåt så blir jag väldigt förbannad på alla som bara struntar i hur dom kör. Alla kan ju göra fel, men när man har en stor båt och inte kan hantera den eller om man struntar i hur svallen bakom båten blir (motorbåtar) vilket jag ofta ser nu, då blir jag förbannad. Varför bryr sig inte folk nuförtiden. Och när jag hört från en släkting i sjöräddningen att dom var ute och hämtade en segelbåt som hade motorhaveri och att ingen ombord kunde segla. Vad är det då för typer som är på sjön. Eller en annan som han hämtade på en klippa för att han hade kört i 40 knop på natten och tittat på sin gps. Men gps:en visar ju inga småbåtar som kanske har haveri och inte kan förflytta sig. Är detta verkligen folk man vill ha på havet??  Och hjälper ett körkort verkligen i dessa situationer..... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoho nu kom d alla fasar över... Detta lands ledare e för roliga och alla andra skämtare som säger att har man råd med båt så har man laa råd mer körkort oxå.. Båt branchen kommer att få en svår tid till mötes för nu finns d helt plötsligt ett hinder en irriterande jävla grynna som inte går att spränga bort.. Slipper förmodligen undan körkortet själv denna gång enligt myndigheterna då jag redan har skeppare med mm men snart gäller säkert inte dessa gammla behörigheter längre.

 

Nu börjar man bli orolig för vad som i framtiden kommer att hända med samhället.. Vad kommer här näst när nuvarande förslag har klubbats igenom??? Dom som släpar jollar efter båtar tex kommer kanske få ta någon form av båtsläp kort??? Idiotlistan kan bli hur lång som hellst.. Eller varför inte ett litet extra körkort för tunga båtar. Och ni som tycker att 3-5000Kr är laa inget att gny om, tänk om tänk några år frammåt om 5 år är dessa 3-5000:- pix = 15- 20 000: kr eller mer. plus att vi med allsäkerhet har mängder med begränsningar och massa annant skit för att sätta käppar ihjulet för Svensson.. Kommer säkert upp massa intressanta fartkameror, radardetektorer, alkolås etc i framtiden och så blev båtlivet oxå en trist kontrolverkasmhet...

 

!!!MVH REXCO!!! Som kasnke låter lite negativ men vet med allsäkerhet att d här e bara början d kommer bli värre... får bara hoppas att man slipper undan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande och se hur dokumenterad gammal erfarenhet kommer definieras. Själv är jag uppväxt med båtar och har sedan några år egen båt. Dock har det aldrig blivit av att jag tagit någon formell behörighet. Ska jag springa till examinatorn och få en behörighet fort som ögat för att sen nästa år växla in det mot ett körkort?

 

Någon som vet?

 

/MrPoyz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade knappt suttit i båt förra hösten. Bestämde mig då att skaffa båt. Tog förarintyg direkt på hösten o kustskepparn på våren.

Tag o lov för detta, för när jag sen gav mig ut så visste jag en hel del om vad som föväntades av mig och av andra, vilka regler som gäller, kunde läsa ett sjökort och navigera, osv.

Så körkort för alla tycker jag är kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att tanken/syftet är rätt okej ändå med KK för båt. Sålänge det gäller för att ÖKA säkerheten och främja samförståndet på sjön.

 

Att sedan staten givetvis ser detta som en snabb mjölk-ko för sitt eviga sug efter skattebetalarnas surt förvärvade slantar, ja det är ju påträngande och illaluktande.

 

 

Hur detta OM det blir verklighet skall genomföras lär väl bli på osmidigaste sätt som alltid. Jag menar det vore väl alldeles för enkelt att dela ut körkortet till alla de tusental som redan har förarbevis/skepparexamen. Förstår vad pengar som sipprar dessa profithungriga händer emellan. Finns det 15 000 förarbevis/skepparexamen i sverige och en kurs för körkort i snitt kostar ca 3000 kr så förlorar ju staten 45 mille på detta.

 

Ja ett sätt att se på det.

 

Följer detta med spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtägare utan vare sig förarbevis eller skepparexamen tycker jag att det är vettigt med ett körkort. Ur en kajakpaddlares perspektiv, med många års erfarenhet, tycker jag att det är kanon. För i kajaken har jag sett och upplevt för många idioter som inte vet att ta hänsyn och inte har någon respekt för fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart!!!

Skall de som rör sig i snabbare motorbåtar eller större segelbåtar ha någon form av utbildnig och då blir det körkort somm gäller.

 

Läs på en av trådarna här på maringuiden Finns det någon guide på internet hur man beter sig på sjön när det finns farleder och sjömärken?

 

Detta är f.n horribelt!!

 

Förresten tänkte åka lite bil i stan ikväll är det någon som vet vad alla de där vägmärkena och vita strecken på gatorna betyder (ödergångsställen heter det nog)?? tänkte bara åka i sådar 80km/h. Eller behöver man kanske gå en kurs i detta.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolig vis samma personer som kör om dig trots heldragen linje, samt skiter i blinkers och övriga regler för att dom har en större bil än du.. Tror inte dom saknar körkort, eller kunnande ang trafikregler dom bara skiter i d.. Körkort e en sak, visa respekt och hänsyn är en annan.. D kommer att fungera likadant till sjöss som d idag gör på land. Jag är inte synsk men vet att d kommer att bli så...

 

D går inte idagens samhälle att skydda sig mot terrorister av denna typ. Min gissning är att d tom kan bli värre. Regeringen gör svaga åtgärder för att försöka lösa vad dom tror är ett problem. Hade dom istället börjat öka antalet sjöpoliser och kontrollmöjligheter så hade d iaf funnits ett litet hopp. Men att blint lita på att ett körkort gör jobbet är som att skjuta i luften.. finns d inga poliser är d ändå fritt fram för bus.. Min gissning är att detta bara kommer att bli värre och folk som inte har någon sjöutbildning idagens läge kommer heller inte att skaffa någon då risken att bli ertappad utan körkort är obefinterlig och minimal... Grund problemet måste lösas innan några som hellst krav på körkort ska kunna genomföras = fler sjöpoliser och att man fokuserar på dom riktigt fula fiskarna och inte bara fångar småsill för att d är lättförtjänta pengar..

 

Här på västkusten har vi vad jag tycker en välfungerande skärgård Få olyckor nästan ingen fyllekörning men dåligt med kontroller både i hamnar och farleder polisbåten har varit osynlig iår likaså kbv. hmmmm körkort jaha fiskmåsarna kanske spanar vem vet???  Nu har d ju varit en riktig skitsommar så och båtturerna i år har varit få om man ser t d privata. arbetsbåten har gått desto mer men fortfarande ingen skymt av varesig polis eller kbv.. Om nu någon mot förmodan skulle få försig att peta plattan i mattan med sin stora flybridgebåt inne iahamnen så hade personen ifråga kommit undan men övriga fått ringa trista samtal till försäkringsbolagen med höjda premier som följd men d bekymmrar väll inte han i flybridgemonstret om för han kanske inte har någon försäkring eller är av utlänsk kvallisort Hmmm en fråga bara i detta fall hjälper körkortet dom övriga vid bryggan som fått sina båtar mosade och slagna i bitar?? Svar Nej..

 

Detta händer varje år och flera gånger dessutom, alltid e d någon som inte sköter sig och väldigt sällan åker fast... Körkort eller inte grunderna först sen kan d diskuteras om d är nödvändigt med körkort eller likn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske inte denna tråd skapades för att på nytt ta upp diskussionen om körkortets vara eller inte vara - men jag hänger på.

 

OK, anledningen till att det ska vara krav på körkort på sjön är för att öka säkerheten och minska olyckorna. Alltså sätter man en minimigräns på båtstorlek alternativt fartkapacitet.

 

För en med klent förstånd som jag så får jag det inte att gå ihop då de allra flesta drunkningsolyckorna sker i en mindre, långsamtgående men för tillfället stillaliggande båt, som rör sig i kända vatten och offret är en man äldre än 45 år som har gylfen nere.

 

För mig verkar behovet av reglering solklar:

Endast mindre, långsamtgående båtar med ensam äldre man i ska behöva ha körkort. Och det ska vara förbjudet att dra ner gylfen när man är på sjön!

 

De andra fartmarodörerna och de som kör för nära etc kommer fortsätta med det även efter att ha tagit körkortet.

 

Tack för ordet!

 

PS

Skrivet av en man över 45 som ofta ses ensam i en mindre båt och som har ca 50 års erfarenhet av sjön - och har papper på det.

 

Senast ändrad av ChristerN | 07 augusti 2007 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vill du kan du låna en 14 tonars eparegad dragbilmed flak den får enl lagen framföras ostrypt eftersom 1/10 reglen gällde och som sagt 15 år gammal bör du vara och ha traktorkort, toppar lätt 80 blås helt lagligt.   Intressant det här hur lagar blir nästan dumma när paragrafryttarna skapar dem.

 

 

Vem kommer följa upp lagen om den nu stiftas, hur vet man att någon innehar båt? ett flertal äldre samt hemmabyggen finns varken regade eller försäkrade.  Ska det bli stickprov med ditflugna sjöpoliser i insjöarna patrulernade en dag eller två på vattnet då blir det nog många som passar på att leka katt och råtta med dem bland grunden.

 

Tur man har husvagnsbåt avsedd för några få hästar och som knappt klara deplacemets fart, för int tusan planar pråmen väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För en med klent förstånd som jag så får jag det inte att gå ihop då de allra flesta drunkningsolyckorna sker i en mindre, långsamtgående men för tillfället stillaliggande båt, som rör sig i kända vatten och offret är en man äldre än 45 år som har gylfen nere.

 

För mig verkar behovet av reglering solklar:

Endast mindre, långsamtgående båtar med ensam äldre man i ska behöva ha körkort. Och det ska vara förbjudet att dra ner gylfen när man är på sjön!

 

 

Lösningen: Slå av på gasen när du ser 45 plus ute med gylfen öppen.

 

Själv har jag eftersom jag passerat den farliga åldern börjat pissa i diskhon, fan så mycket säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag eftersom jag passerat den farliga åldern börjat pissa i diskhon, fan så mycket säkrare.

Int har man diskho i en liten och öppen båt?

 

Och visst planar pråmar ibland! 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75


Jag har förarintyg för båt, men känner mig inte särskilt entusiastisk till båtkörkort, eller vad man nu väljer att kalla det. Ser också en uppenbar risk i att detta bara blir början på en mängd regleringar framöver. Båtskatt, trängselskatt, hastighetskameror you name it...

De som verkar vara för ett båtkörtkort, tycks mest irritera sig på att förare av stora båtar inte visar någon hänsyn, river upp svall och så vidare. Ursäkta om jag säger det, men det kommer ni att få leva med även om ett båtkörkort skulle bli verklighet. Det är inte förbjudet att riva upp svallvågor och det kan väl bara begränsas genom att man förbjuder båtar över en viss storlek. Nu finns det ju inte direkt några sådana begränsningar vad jag känner till, om vi bortser från insjöar. En sak som jag dock reflekterat över är att där det råder hastighetsbegränsningar, så är det oftast 5 eller 8 knop och däromkring river motorbåtar upp som mest svall...

 

Inte heller är ju olyckor med dödlig utgång särskilt stor när vi pratar om fritidsbåtar i våra skärgårdar och ute på havet. Cirka 90% av de som drunknar från båt varje år är som sagt män 45  som druttar i vattnet i en insjö under alkoholpåverkan när de ska pinka från ekan... 

 

Att låta 250.000 båtägare genomgå denna utbildning ser jag som tämligen meningslöst. De allra flesta vet ändå vilka regler som gäller, de andra bryr sig inte och kommer troligen inte att göra det även om körkort skulle införas. Alla pengar som detta kommer att kosta skulle kunna spara 100 gånger fler liv om de satsades inom något annat område.

 

En sak till...

De som har gammal dokumenterad erfarenhet ska få undantag. Hur ska det mätas/dokumenteras? Låter inte särskilt genomtänkt i mina öron...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man ser lite krasst på det hela så är det väl bara ett lagförslag gällande bärande av flytväst som kan minska drunkningsolyckorna, eller? De flesta olyckorna med dödlig utgång är som sagts innan folk som druttar i vattnet utav en eller annan anledning och som inte bär flytväst. 

 

Ett körkort kommer visserligen att öka kunskapen hos folk om hur man bör framföra en flytande farkost, men det löser inte grundproblemet med buskörning. Enda sättet att minska detta är att tillsätta fler sjöpoliser, men det är ju en kostnad för staten och inte en inkomst och då är det inte lika intressant.

 

/Wahlis 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Men öskar kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic kanske, men strax utanför där jag bor finns en kajakuthyrning, o jag är alltid skitskraj varenda gång jag passerar passerar där i skymningen, eller ännu värre i mörker, helt plötsligt dyker det upp ett gäng paddlare mitt i leden i mörkret utan någon som helst belysning. Då är jag glad att jag har en långsamgående båt.
 
Visst, alla är välkomna på sjön, men är det mörkt tänder jag mina lanternor. Borde inte även kanotpaddlarna ha någon slags enklare belysning?
 
Sorry, som sagt, off-topic...
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde att hade man redan förarbevis (eler högre) så skulle det räcka för att kvittera ut ett båtkörkort.
Men det kan väl inte kosta 3-5.000kr ???? Jämfört med förarbevis, VHF-certifikat, vanligt pass, förnya körtkort, etc. Själva handlingen/kortet måste väl vara billigare?
//Ulf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som ej har dokumenterade kunskap kommer altså få gå en helt onödig kurs. Jag lovar att jag bra mycket då jag växt upp med båtar. Känns lite mer nödvändigt att införa en åldersgräns 16år eller liknande och ha hårdare kontroller på drogkonsumtionen. MÅnga olyckor idag är ju alkohol/narkotioa relaterade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vår brygga ligger många båtar och med ägare som både har förarbevis eller inte.

Ett par har flera gånger gått på grund eller skrapat sönder sina fina båtar. (de har dokumneterad kompetens och kan navigera)

Ett så kallat körkort hade inte hjälpt till detta ett smack.

 

Ett båtkörkort som även eventuellt skulle kunna erhållas om man hade dokumenterad tidigare kunskap låter som ett stort skämt. Ungefär lika stort som det skämtet som det är. Bara för att man någon gång lärt sig lite om sjömärken och naviger mm på en kurs så skulle man kunna få byta till sig ett riktigt. Trams.

 

En ren Stockholmsprodukt av ett antal idioter som troligen inte själva har en båt. Ytterligare ett sätt att driva in pengar och skapa falsk säkerhet.

 

Skicka med dem i Cornflaks paket så kan alla få ett så är problemet löst.

Vilket problem?

 

 

 

Om körkort ska införas så röstar jag för att halkkörning ingår.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är tydligen ett ämne som rör upp känslor det här med båtkörkort. men finns det någon här på maringuiden som inte tycker att man ska ha en grundläggande kunskap motsvarande förarintyg INNAN man ger sig ut på sjön? Man ska veta vad prickarna , vad skyltarna mm betyder. man ska kunna tyda ett sjökort, man ska veta välningsregler mm. Sen sätter man en mini gräns på mindre båtar där båtkörkort inte behövs dvs på samma sätt som på land där man cykla utan körkort.

 

MEN sedan kommer det som många beskriver i denna tråd och på många stäälen i detta forum idioter som inte tar minsta hänsyn och kör på ett farligt sätt både för sig själv och andra. Ett båtkörkort gör ju inte att dessas brist på omdöme blir bättre. Men det ger polis och kustbevakning möjligt att dra in körkortet och förtöja dem vid bryggan. För ett båtkörkort ska ju naturligtvis följas av möjlighet att kortet dras in vid fortkörning, fylleri och vårdslöshet. Allt lika som på land. 

 

Vi som är på sjön och i detta forum är väl seriösa båtförare? vi har väl minst förarbevis? Vi kör väl inte berusade eller för fort eller vårdslöst? Det är ju de andra som ska vara oroliga, vi kan lungt luta oss tillbaka vid ratt eller rorkult och fortsätta att njuta på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med dig om mycke men hur får man en rik stockholmare med golfbyxor som helst ska befinna sig i stan och inte utanför, att förstå att bara för att man har stor båt med all utrustning för att flasha så borde man väl ändå åtminstonne kunna navigera sin egen båt. Det e ju faktiskt andras säkerhet som är beroende på det. Men som sagt ett körkort kommer aldrig att lära folk hur dom kör. Men vetskapen om vad för saker som kan hända om man gör fel kanske skulle vara bra att informera om. tex( Om man nu kör upp på en klippa mitt i natten i 40 knop för att man tittat på gps:en då kanske man skulle få lite information om att en gps fortfarande bara är ett hjälpmedel och som sagt den upptäcker inte kajaker utan ljus eller en annan båt som ligger ivägen).  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Betyder detta att danskar,norrmän och alla andra utlänningar som vill komma hit också måste ha körkort?

 

Trevlig sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan är om ett indraget körkort skulle hjälpa på sjön. I bilen kanske det gör det men på sjön skulle det aldrig hjälpa. Hur ofta ser du polisen ute på havet??? Och hur ofta har du dessutom blivit stoppad av polisen??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet är väl bra, det finns alltid folk som missköter sig oavsett var i samhället man letar.

 

Frågan är vad de är ute efter för effekt egentligen ???

 

Om man drar paralleller med bil så...

- Folk med körkort kör som galningar i alla fall....

- Halka i Sthlm eller halka i Norrland hanteras på olika sätt

  finns säkert flera.

- Köolyckorna är nog flera i storstan än på landet, fast man borde vara  

  ha mera vana än på landet

Problemen är olika beroende på var du har båten, problemen är olika, kraven på utrustning är dessutom olika....

 

Att folk går på grund som inte är utmärkta är svårt att göra något åt, om de går på grund som är kända och finns då är det mera svårförklarligt.

Samtidigt kan försäkringsbolagen börja lobba för engagemang från båtklubbar, bättre sjökort, eller sjökort överhuvudtaget för att klara sin rygg.

 

Om man la krutet på samma som i förarbeviset, dvs navigering utan GPS, allmänt sjövett, hastighetens påverkan och alkoholinverkan så skulle väl antagligen stor del av olyckorna minska drastiskt. Den utbildningen borde ju inte kosta de pengarna.

Vana båtförare med dokumenterad erfarenhet är det samma som att min far, 80 år faktiskt får köra MC och lastbil??? Hur vet man om man är van..?

Problemet måste väl vara att fånga upp de som inte har dokumenterad erfarenhet och är vana.

Farbröderna i ekan som blir nödiga går nog inte att få bukt med, lika lite som att farbröder med gråstarr inte bör jaga älg, enda trösten är att de oftast inte ställer till det för tredje part så att säga.

 

 

 

 

Senast ändrad av Secalka | 08 augusti 2007 | 08:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja precis  hur ska man få dessa att betala, vi måste ju få in pengar...   sjötullar kanske :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...