Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MWH68

Ny Propeller släpper?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Helt utan förvarning på spegelblankt hav i 35 knops fart, varvarde motorn upp! Nästan all drivkraft på probellern försvann och för en stund trodde jag att propellern trillat av. Är rätt säker på att jag inte kört på något som flöt i vattnet och djupen var 35 m, så någon grundstötning var det ju inte tal om. Kan gummibussningen i probellern ha gått sönder ändå?

 

Med minsta gaspådrag så slirade motorn, som jag först trodde. Efter att ha läst många bra inlägg forumet är säker på att probellerns gummibussning har släppt. Men varför utan att ha kört pånågot och med en nästan ny propeller?

 

Motorn en Yamaha 200 HPDI med en ny rostfri Ballistic propeller  från -06, hel och ren och inte en skråma vad jag kan se på bladen. Skall ta loss den för en närmare koll nu i kväll (natt). Probellern är ju inte gratis precis och när sommaren äntligen har kommit till västkusten vill man ju använda båten så mycket som möjligt.

 

 

//Martin

 

Senast ändrad av MWH68 | 07 augusti 2007 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulkningen kan givetvis ha släppt. Men vad gör detta eftersom du har garanti på propellern, eller? mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall ringa Rodins Marin i Uddevalla där jag köpt propellern för att höra om garanti...

 

Har inte hunnit titta närmare på propellern men är på väg till båten nu.

 

 

 

Senast ändrad av MWH68 | 07 augusti 2007 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt så hade vulkningen i propellern släppt. Det borde gå på garanti eller reklamationmen enligt Propellerservice i Göteborg där jag fick bra hjälp. Men i väntan på besked från inköpsstället köpte jag ändå en ny propeller av propellerservice.

 

För att inte lägga ut allt för mycket pengar blev det en aluminium propeller, VORTEX XHS med måtten, 14 1/2 x 21, den som satt på tidigare var en Ballistic stålpropeller, 14 3/8 x 21.

 

Tyvärr visade det sig direkt vid test at båten inte ens kom upp i planing. Kan stigningen varit för hög på aluminium-propellern, valde att lägga den så nära stålprobellern som möjligt. Det blir att åka tillbaka till Propellerservice och testa en ny. Finns det någon regel med lägre stigning på aluminium än stålpropeller eller kan det vara något annat fel?

 

Tacksam för svar av expertisen... ;-)

 

//Martin

 

Senast ändrad av MWH68 | 08 augusti 2007 | 02:46

 

Senast ändrad av MWH68 | 08 augusti 2007 | 02:59

 

Senast ändrad av MWH68 | 08 augusti 2007 | 09:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...