Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joben

Hög bensinförbrukning Mercruiser 4.3L

Rekommendera Poster


Var ute i helgen och har kört 70distans, tankade 127L när jag kom hem.

Det motsvarar 1.81L/distans. Bayliner 2052:a -98 Mercruiser 4,3L V6

 

Jag tycker att det verkar mycket för en sådan båt och motor. 

 

Vi var 3st fullvuxna plus packning och marschfart 20-21 knop. Vissa stäckor körde jag 6-7 knop.

 

Vad kan man göra för att få ned bensinförbrukningen? Tacksam för alla tips.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Joben Vilket varvtal låg din motor på vid 20-21 knop?? Jag misstänker att du kör för sakta för att få bra soppaförbrukning..

Annars då? Har allt fungerat? I mitten av augusti kör jag igång det jag påbörjat på HELTID plus lite mer projekt... Du kommer att få nyhetsmail om det.

Mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan motor som du fast den sitter i en Bayliner 2355. Det låter lite mycket med 1.8 L/Nm. Jag marschar 22-25 knop och då drar den ca 1.6L. Varvtalet ligger då på 3800 v/m. Min båt är tyngre än din så den borde dra mer. Trimmar du ut när du marschar? Det betyder rätt mycket för förbrukningen.
Har du kollat botten? Åk in till en strand och utrusta dig med en spackelspade. Jag gjorde det igår och skrapade loss en massa tulpaner...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger båten? Jag har Volvo varianten av V6:an (i grunden samma)och ligger runt 1,6-1,8 liter distansen vid runt 20-21 kn, och min båt är tung och tungdriven. Förbrukningen ökar lite frammåt sensommar/höst pga av beväxning på botten o drev, behöver inte vara snäckor, men det blir alltid ett slemlager och allt som sitter på botten bromsar mer än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är en (för) hög förbrukning för den båten och motorn. Vår 25 fots Monterey med 5,7 l V8 drar ungefär lika mycket i marchfart 25 knop och då väger den ca 2,5 ton. Håller även med om att mest ekonomiska marschfart för din båt nog är högre än 20-21 knop.

 

Kolla så att chokespjället är helt öppet vid gång med varm motor, det kan få förbrukningen att sticka iväg...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten väger 1400kg. Jag kollade aldrig hur mycket båten varavade vid 20-22 knop men jag skulle tro ca:3200.

 

Jag har inte kollat botten jättenoga men den verkar helt ok. Jag trimmar ut när jag marschar, trimmar tills jag hör att den går lätt i vattnet.

 

Micke: allt har fungerat bra, har fyllt lite drevolja bara.

 

Jag får prova att marscha i lite högre fart nästa gång.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så... 3200 varv är för lite... Testa att lägga dej på 3400-3600 rpm så bör det bli bättre.. Jag har ju lika motor i min båt fast båten är tyngre och jag ligger mellan 1.4-1.6l/distans enligt min flödesmätare. Så under det ska du absolut ligga.. Du ligger ju i Mälaren så beväxtning brukar ju inte vara så stort problem förutom det där slemmet som man lätt borstar bort, men det hade du ju koll på.. Återkom gärna om hur det går. Ang påfyllning av drevoljan, du behövde bara fylla en gång va???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fyllt på en gång men det verkar som jag behöver fylla på en liten omgång igen, inte mycket men dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ska det inte vara... Men håll koll bara så är det lugnt.. Om du vill så provtrycker och vaccumtestar vi det igen när säsongen är över. Mycke nytt på G hos mej som sagt. Får ju inte nämna för mycket här men du och andra får mail om det snart... Ha en fortsatt bra båtsommar så länge och öka varvet som sagt.

 

Mvh

Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Jag har samma båt som du, den ska ta enligt båtnytt 2000 0.78l/d vid 25knop (vilket var där den drog som minst) och 2 pers. Vid 30knop låg den runt 1l/d. Enligt mina erfarenheter så stämmer det. Vi snittar ofta runt 1l/d men då har vi ofta båten full i folk och i Stockholms skärgård kan man sällan ligga på jämn marshfart då det är rätt mkt svall vilket ger en högre förbrukning.
Mvh Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade lite med min återförsäljare då jag undrade vad min Ryds 20 gts borde ha för bensinförbrukning , körde för det mesta i ca 20 - 25 knop för att hålla en ekonomisk hastighet , det visade sig vara fel hastighet då Vk-marin hade testat båten vid olika hastigheter och kommit fram till att ca 30 knop är då Rydsen drar minst per distans . Förvånad

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är hur många varv gör den på fullgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är optimal fart/förbrukning e jo omöjligt att säga inna et test utföres, sedan varierar detta stort beroende på båtmodel, å last i båten. Att säga att ett vist vartal alltid e det bästa blir fel. Enda sättet att verkligen veta är med en flödesmätare.

På en undermotoriserad båt så krävs ofta ganska höga varvtal på motorn för att optimera förbrukningen, och visa versa. Båtar med hög toppfart har oftast djupa v-bottnar som kräver hög fart för att optimera förbrukningen. Min båt tex har marchfart 30 knop vid 4000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte grundlöst att motorn kallas för alkolistmotorn. (dricker för mycket). Men vad kan man mer begära av en 40 år gammal GM konstruktion. Det är säkert den motorn som man får minst effekt ur per liter bensin. Den motorn i kombination med en Bayliner är väl sämsta möjliga kombination.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att motorn skulle dra mindre om den satt på en båt av samma skrovtyp fast inte en bayliner????? Vilket jävla skitsnack!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner har erkänt bra skrov likt många USA båtar. Att sedan plast och andra detaljer i Bayliner inte är av högre kvalité har väl ändå inte med bränsleförbrukning att göra. Inkompetent inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är viktigt, är som sagt vikt, skrovform, packning och framförallt körteknik.

Använd trimplan etc på rätt sätt, en båt går som sagt billigast när den ligger i plan.

Prova dessutom andra proppar, hel vetenskap ska Du veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorbåtar drar för lite bränsle !!!!!!!!!!!!!

Önskar at dom skulle dra minst 10 liter per sjömil.

Då kanske man slapp dessa stinkande miljömarodörer.Guld

 

 

Den alltid lika ödmjuka

BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påstår inte att motorn drar mycket soppa för att den sitter i en Bayliner,det gör den oavsett båtmärke. Menade att motorn och båten är skit båda två,så de kompletterar varandra bra. Man får vad man betalar för. Sen är Amerikanska produkter inte kända för att hålla så hög klass. Men de ser rätt häftiga ut trots allt. Undantag finns från alla regler,men inte av de Amerikanska produkter som skrivs om i maringuiden.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera faktorer till hög bensinförbrukning;

1. gammal sliten motor o förgasare
2. gammal bensin i tanken
3. kantstött propeller
4. gamla färglager, lager på lager på botten
5. beväxtning inte borttagen på propeller o botten
6. trimplanen fungerar inte eller hanteras fel
7. fellastad båt, för mycket last fram

skrovet på din båt är välbyggt och mycket bättre en en hel del europeiska (svenska) båtar.
Med tanke på de som uttalar sig om amerikanska motorer.
VOLVO pentas V8 motorer är alla amerikanska GM block!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde alla båt intresserade visste att volvos bensin 3,0 4,3 5,0 5,7 är GM. Någon förståsigpåare kan kanske lägga till ytterliggare.

JJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...