Jump to content
Sunday 05 April 2020
Sign in to follow this  
joben

Hög bensinförbrukning Mercruiser 4.3L

Recommended Posts


Var ute i helgen och har kört 70distans, tankade 127L när jag kom hem.

Det motsvarar 1.81L/distans. Bayliner 2052:a -98 Mercruiser 4,3L V6

 

Jag tycker att det verkar mycket för en sådan båt och motor. 

 

Vi var 3st fullvuxna plus packning och marschfart 20-21 knop. Vissa stäckor körde jag 6-7 knop.

 

Vad kan man göra för att få ned bensinförbrukningen? Tacksam för alla tips.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Joben Vilket varvtal låg din motor på vid 20-21 knop?? Jag misstänker att du kör för sakta för att få bra soppaförbrukning..

Annars då? Har allt fungerat? I mitten av augusti kör jag igång det jag påbörjat på HELTID plus lite mer projekt... Du kommer att få nyhetsmail om det.

Mvh

Micke

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en likadan motor som du fast den sitter i en Bayliner 2355. Det låter lite mycket med 1.8 L/Nm. Jag marschar 22-25 knop och då drar den ca 1.6L. Varvtalet ligger då på 3800 v/m. Min båt är tyngre än din så den borde dra mer. Trimmar du ut när du marschar? Det betyder rätt mycket för förbrukningen.
Har du kollat botten? Åk in till en strand och utrusta dig med en spackelspade. Jag gjorde det igår och skrapade loss en massa tulpaner...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad väger båten? Jag har Volvo varianten av V6:an (i grunden samma)och ligger runt 1,6-1,8 liter distansen vid runt 20-21 kn, och min båt är tung och tungdriven. Förbrukningen ökar lite frammåt sensommar/höst pga av beväxning på botten o drev, behöver inte vara snäckor, men det blir alltid ett slemlager och allt som sitter på botten bromsar mer än man tror.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med om att det är en (för) hög förbrukning för den båten och motorn. Vår 25 fots Monterey med 5,7 l V8 drar ungefär lika mycket i marchfart 25 knop och då väger den ca 2,5 ton. Håller även med om att mest ekonomiska marschfart för din båt nog är högre än 20-21 knop.

 

Kolla så att chokespjället är helt öppet vid gång med varm motor, det kan få förbrukningen att sticka iväg...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Båten väger 1400kg. Jag kollade aldrig hur mycket båten varavade vid 20-22 knop men jag skulle tro ca:3200.

 

Jag har inte kollat botten jättenoga men den verkar helt ok. Jag trimmar ut när jag marschar, trimmar tills jag hör att den går lätt i vattnet.

 

Micke: allt har fungerat bra, har fyllt lite drevolja bara.

 

Jag får prova att marscha i lite högre fart nästa gång.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör så... 3200 varv är för lite... Testa att lägga dej på 3400-3600 rpm så bör det bli bättre.. Jag har ju lika motor i min båt fast båten är tyngre och jag ligger mellan 1.4-1.6l/distans enligt min flödesmätare. Så under det ska du absolut ligga.. Du ligger ju i Mälaren så beväxtning brukar ju inte vara så stort problem förutom det där slemmet som man lätt borstar bort, men det hade du ju koll på.. Återkom gärna om hur det går. Ang påfyllning av drevoljan, du behövde bara fylla en gång va???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har fyllt på en gång men det verkar som jag behöver fylla på en liten omgång igen, inte mycket men dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så ska det inte vara... Men håll koll bara så är det lugnt.. Om du vill så provtrycker och vaccumtestar vi det igen när säsongen är över. Mycke nytt på G hos mej som sagt. Får ju inte nämna för mycket här men du och andra får mail om det snart... Ha en fortsatt bra båtsommar så länge och öka varvet som sagt.

 

Mvh

Micke

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,
Jag har samma båt som du, den ska ta enligt båtnytt 2000 0.78l/d vid 25knop (vilket var där den drog som minst) och 2 pers. Vid 30knop låg den runt 1l/d. Enligt mina erfarenheter så stämmer det. Vi snittar ofta runt 1l/d men då har vi ofta båten full i folk och i Stockholms skärgård kan man sällan ligga på jämn marshfart då det är rätt mkt svall vilket ger en högre förbrukning.
Mvh Morgan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snackade lite med min återförsäljare då jag undrade vad min Ryds 20 gts borde ha för bensinförbrukning , körde för det mesta i ca 20 - 25 knop för att hålla en ekonomisk hastighet , det visade sig vara fel hastighet då Vk-marin hade testat båten vid olika hastigheter och kommit fram till att ca 30 knop är då Rydsen drar minst per distans . Förvånad

Mackan  Glad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad som är optimal fart/förbrukning e jo omöjligt att säga inna et test utföres, sedan varierar detta stort beroende på båtmodel, å last i båten. Att säga att ett vist vartal alltid e det bästa blir fel. Enda sättet att verkligen veta är med en flödesmätare.

På en undermotoriserad båt så krävs ofta ganska höga varvtal på motorn för att optimera förbrukningen, och visa versa. Båtar med hög toppfart har oftast djupa v-bottnar som kräver hög fart för att optimera förbrukningen. Min båt tex har marchfart 30 knop vid 4000 varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju inte grundlöst att motorn kallas för alkolistmotorn. (dricker för mycket). Men vad kan man mer begära av en 40 år gammal GM konstruktion. Det är säkert den motorn som man får minst effekt ur per liter bensin. Den motorn i kombination med en Bayliner är väl sämsta möjliga kombination.

 

JJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så du menar att motorn skulle dra mindre om den satt på en båt av samma skrovtyp fast inte en bayliner????? Vilket jävla skitsnack!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bayliner har erkänt bra skrov likt många USA båtar. Att sedan plast och andra detaljer i Bayliner inte är av högre kvalité har väl ändå inte med bränsleförbrukning att göra. Inkompetent inlägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad som är viktigt, är som sagt vikt, skrovform, packning och framförallt körteknik.

Använd trimplan etc på rätt sätt, en båt går som sagt billigast när den ligger i plan.

Prova dessutom andra proppar, hel vetenskap ska Du veta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla motorbåtar drar för lite bränsle !!!!!!!!!!!!!

Önskar at dom skulle dra minst 10 liter per sjömil.

Då kanske man slapp dessa stinkande miljömarodörer.Guld

 

 

Den alltid lika ödmjuka

BB

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påstår inte att motorn drar mycket soppa för att den sitter i en Bayliner,det gör den oavsett båtmärke. Menade att motorn och båten är skit båda två,så de kompletterar varandra bra. Man får vad man betalar för. Sen är Amerikanska produkter inte kända för att hålla så hög klass. Men de ser rätt häftiga ut trots allt. Undantag finns från alla regler,men inte av de Amerikanska produkter som skrivs om i maringuiden.

JJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flera faktorer till hög bensinförbrukning;

1. gammal sliten motor o förgasare
2. gammal bensin i tanken
3. kantstött propeller
4. gamla färglager, lager på lager på botten
5. beväxtning inte borttagen på propeller o botten
6. trimplanen fungerar inte eller hanteras fel
7. fellastad båt, för mycket last fram

skrovet på din båt är välbyggt och mycket bättre en en hel del europeiska (svenska) båtar.
Med tanke på de som uttalar sig om amerikanska motorer.
VOLVO pentas V8 motorer är alla amerikanska GM block!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde alla båt intresserade visste att volvos bensin 3,0 4,3 5,0 5,7 är GM. Någon förståsigpåare kan kanske lägga till ytterliggare.

JJ

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy