Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Seville

VP V8 5,7 AQ271 tomgångsproblem

Rekommendera Poster

Ja nu vet jag snart inte vad jag skall göra. Jag köpte en begagnad motor, AQ271 och DP-drev av en firma. Motorn skall vara renoverad så den bör vara i gott skick. Jag monterade in motor och drev i båten och när jag skulle starta gick det inte.

Då bytte firman förgasare åt mig och den gick igång.

 

Nu är problemet att den inte orkar hålla sig igång på tomgång och är svårstartad när den är kall, men även ibland när den är varm.

 

Firman jag köpte motorn av har varit och bytt förgasare ytterligare en gång. Den sista dom satte dit var en Holly 750 eller nått sånt(fyrportsförgasare), begagnad, men enligt dom så ska den fungera.

 

 

För det första så ligger den och rullar på tomgång, mellan 700 och 800 rpm som värst.

När jag svänger med ratten, jag har styrservo monterat, så går den ner 150 till 200 rpm, ibland stannar motorn.

När jag lägger i växeln så dör motorn.

 

Jag har kollat bränslet, tappade ur filtret, inget skräp eller vatten.

Jag kollade filtrena i förgasarn, inget skräp.

Jag har kollat tändinställning, brytaravstånd och att tändkablar är rätt kopplade, allt korrekt.

När man väl kommer iväg med båten, efter att ha joxat och haft sig för att komma ur hamnen, då går den fint.

 

Är det någon som har nån idé om vad som orsakar mina problem ?

 

Det är ju snart dags att ta upp båten och det vore kul om jag kunde få använda den lite innan dess, nu när det fina vädret verkar komma.

 

Hasse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vad har du för drev?Holley 750 på en 350 är helt fel förgasare om det nu är det.du skall ha max en 650,

och att den pendlar på tomgång samt dör beror förmodligen på att dom ej fått tätt mellan blocket,topparna mot insuget,det bruar leda till att tomgången svajar, vilken förtändning ligger du på?

att den rasar 150 till 200 varv är ej ok!

vilken firma är det?

vart håller du till någonstans?

post-6840-1394235171,3411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det kanske är en 650, jag är inte så bra på dessa förgasare. Jag har ett DP 290 drev.

Det du säger om att dom inte fått tätt där var en bra idé. Jag skall kolla detta med startgas imorgon och se om tomgången lugnar sig.

Jag ligger i Göteborg. Firman skall vi inte hänga ut ännu för dom har hjälpt mig bra hittils utan knorr. Det är bara det att mekanikern som hjälpt mig har inte själv renoverat motorn och inte firman jag köpt av heller. Firman jag köpt av hade lämnat bort motorn till en annan firma för renovering och jag vet inte vad dom heter. Tydligen enligt mekanikern som hjälpt mig så har dom haft mer problem med denna renoveringsfirma. Jag skall ringa dom imorgon igen så får vi se vad som händer.

 

070806. Jag testade med startgas men det visade inget. Hade du nått annat tips eftersom du frågade vilket drev jag hade ?

 

Senast ändrad av Seville | 05 augusti 2007 | 23:35

 

Senast ändrad av Seville | 06 augusti 2007 | 22:36

 

FIXAT !!

 

Jag köpte brytarlöst tändsystem och satte på. Fungerar kanon. Nu rullar inte tomgången och den går inte ner när man svänger eller lägger i växeln.

 

Så om någon annan har samma problem och har brytare, byt till brytarlöst !

 

Nöjd och Glad.

 

Senast ändrad av Seville | 12 augusti 2007 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Hur ser bränsleförbrukningen ut med så pass stor motor ? Brukar själv ligga på 4000 rpm-20 kn ,Har en VP151a. lite över liten/sm.

MVH Bosse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan exakt samma problem... Är det stort ingepp att byta till brytarlöst? Och vad kostar det?

/ Mange

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte på min AQ231'a igår...tog ca 30minuter (Pertronix IgnitorII). Gick som en klocka direkt, jämt och fint...behövde inte ens justera tändningen, bara justera ner tomgången litegrann.

Kostade 1880kr (Ignitor plus ny spole för ändamålet) på Rogers Custom



Senast ändrad av Maltez | 03 augusti 2009 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...