Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
hellebjork

Hur gör man för att sälja sin båt?

Rekommendera Poster

En välskriven annons på blocket verkar inte hjälpa, inte heller ett bra pris. Köpte en ny båt i Juni men har tröttnat och försöker nu sälja den vidare men ingen nappar. Några tips? Båten ifråga är en Terhi 4110 styrpulpet med en Tohatsu 30hk 2-takt, båda köpt ny i år som sagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här sommaren har inte varit särskilt gynnsam för den som vill sälja sin båt. Och inte blir det lättare av att sommaren snart är över för den här gången. Varken båtens eller motorns fabrikat och modell utgör något hinder eller eller gör det hela svårsålt. Hur sommaren har sett ut och hur mycket som återstår är en viktig faktor plus naturligtvis hur ditt pris är. Pris kontra skick och utrustningsnivå måste vara i balans och då föreslår jag att du sätter ut en ny annons på våren igen. Lycka till!

Om du inte hinner/kan vänta till dess så får du antagligen gå ner i pris.

Vad begär du för den och var får man för pengarna?

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får försöka framhäva båtens fördelar.

Ha båten så komplett och körklar som möjligt, helst en båtvagn till.

Det skall bara vara att sjösätta och dra iväg för en köpare. Skicka med rep, fendrar, dynor, ankare, öskar, klass 3 kätting osv så den blir så komplett som möjligt så köparen får en känsla av att inte behöva köpa till nåt extra.

När väl en köpare hör av sig vill du få honom/henna att komma och provköra i sjön. Där kan du visa vad båten går för (om den nu går bra i sjön så du får en fördel av den praktiska förevisningen).

 

Men den har redan från början kanske två saker som kan avskräcka en del: 1) Skrov i ABS plast. Det var förr lite si och så med kvaliteten på detta. Vet för min syrra hade nån styrpulpetare på 1970-talet som var gjord i ABS plast. Den var ingen vacker syn efter ett par år kan jag säga. Men detta har säkert blivit bättre med åren och Terhi gör ju bra grejer vad jag vet.

Lite krångligare att laga än glasfiberbåtar även om Terhi har reparationssatser.

Tror båten kanske är lite liten och därför inte attraherar så många, t ex de som har barn.

Motorn är det väl inget fel på i sig men 2-takt med förgasare kanske många ratar p g av miljön, högre ljudnivå osv.

 

Eftersom båten är så ny gissar jag att du begärt ett pris som ligger nära nypriset. Det kan i sig innebära att det går trögt att få den såld då många kan resonera som så att de hellre köper en splitterny båt hos en handlare och får full garanti, som de inte får när de köper av dig som privatperson.

 

Tyvärr är det väl så att du får antingen gå ner i pris till du får napp eller så får du behålla båten över vintern och sälja till våren då det kan gå lite lättare men du får då räkna med nästan 1 års värdeminskning (vad det nu kan bli) 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inga som ringer eller mailar om den så kan det ju vara så att Terhi inte är det mest kända märket, du kanske ska försöka smyga in lite sök ord i din annons på mer kända märken typ Ryds, Uttern, mm.

Då får du lite fler träffar på din annons.

 

Köpte du båten ny för 1-2 månader sedan får du nog vara berädd på att göra en ganska stor förlust på den.

 

Har du ingen båtvagn till den brukar det oxå göra den mer svårsåld.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att marknaden är rätt trög för tillfället..

Har själv min snipa ute på blocket och trots att jag gjorde en rejäl prissänkning (Det svider) igår så ringer inte direkt folk ihjäl sig..

Jag har tittat vad liknande snipor har för pris och fått anpassa mig efter det..

Här är min annons  http://www.blocket.se/vi/12729720.htm?ca=4_s

Inte faan är den väl för dyr nu inte??

 

Lycka till/

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...

Det var ju en rejäl prissänkning.

Men det är ju tyvärr eller tack och lov hur man nu ser det tillgång och efterfrågan som styr. Kanske bättre att övervintra med båten och göra den tipptopp till våren då det kanske är störra chans att du får lite mer för den. Efter den här blöta sommaren är nog folk inte så pigga på båtköp.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte upp din annons på Blocket och jag skulle byta bilderna om jag var du, ser tråkigt ut med en regnblötbåt. Bra, snygga bilder lockar iaf mig.
 
Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skribent. Försök hitta lite somrigare bilder. Att se en regnblöt båt gör bara att man tänker på nur nuvarande sommar är och inte på hur underbart det är att kunna åka ut när vädret är bättre. En regnblöt båt vill man inte ha stående utan man vill ha en torr och fin båt att åka runt med när solen skiner. Åk ner och ta lite härliga bilder direkt när solen tittar fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha bild på din båt när du kör i vattnet från nån fartfylld vinkel.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, en bra bild säljer bättre, skapar känsla för båten. De här bilderna hade jag när jag sålde min gamla båt.
//U 

post-2742-1394235169,977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och. smiley-smile.gif\

 

 

Senast ändrad av ulfa | 03 augusti 2007 | 20:06

post-2742-1394235170,0614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrev en kort annons med bara fakta T.ex.

länspump

lanternor

ny teleflex

 

 

altså inge lång eller jobbig annons att läsa, motorn var defekt men ändå fick jag såld båten på mindre än en halv dag. så mitt tips skriv ingen lång annons som är jobbig att läsa en bra bild säger mer än 1000 ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Även jag sökte upp din båt på blocket. Det jag reflekterar över är att det finns annonser på 2 st likadana båtar inkl motorer hos 2 olika båtförsäljare för priser under 60ksek. I det ena fallet med ABU-lås (vet ej vad det är värt).

Jag antar att båthandlarnas båtar är helt nya med garantier. Du säljer en begagnad båt och motor som privatperson.

Min högst personliga gissning är att du inte ligger tillräckligt långt under handlarnas priser för att en köpare skall välja att köpa av dig framför att köpa av ngn av handlarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

prova att sätt en lapp i fönstret så strandflanörer ser den någon blir kanske sugen och slår till.

 

Jag hade tidigare en saluskylt med defekt motor mm för att hålla tjuvar borta, fick flera mejl från intresserade köpare istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Det normala är ju förstås att sänka priset, men jag tror att du ligger ganska bra till där. Visst skulle du sänka med 50% skulle säkert båten försvinna på 20 min, men det kanske du inte har lust med?

 

Jag skulle nog göra som andra sagt här tidigare. Ta lite nya bilder, dina regnvåta bilder väcker ju inte något större habegär. Kan även hända att den regnvåta sommaren spelar in här. Vem vill köpa en styrpulpetare full med vatten i en oerhört regnig sensommar?

 

Sen är ju förstås fabrikatet vare sig på båt eller motor det mest kända och det kan väl dra ner lite. Du kan ju alltid smyga in lite sökord på mer kända fabrikat. Exempelvis; Liknar båtyperna xyz, zzz, xzx osv.... där du rabblar upp ett gäng båtar som liknar din.

 

Skulle säkert gå lättare till våren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...