Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
beamer13

EU-Trailer, regler?

Rekommendera Poster

Har letat men inte hittat någon vettig information ang eu trailers. När jag köpte min båt i sommar så var det med en rejäl s.k EU trailer. Säljer påstod att den fick köras i 50km/h jämfört med en vanlig båtvagn..någon som vet om det kan stämma? Vagnen har ingen belysning el bromsar och är heller inte besiktigad.

 

Följdfråga: Om man nu skulle vilja regga in en sådan här vagn, är det möjligt och vad krävs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vägverkets sida finns all info

www.vv.se lagtext för Efterfordon 

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr105.htm

 

Båttransport
Båttransportvagnar kan vara av två slag, efterfordon eller släpvagn. Saknar vagnen fjädringsanordning mellan hjul och chassi räknas som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som skall vara registrerad.

För alla båttransportvagnar gäller

Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm. Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm. Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2 (se länk till höger). Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3 (se länk till höger). Är båten bredare måste man begära dispens. Om vagnen saknar bromsar får bruttovikten (vagn last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom

Den högsta hastighet 30 km/tim. Det skall finnas en godkänd LGF-skylt baktill. Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt samt orange reflexanordningar åt sidorna. Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled
För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar.



\\

Uppdaterad 2006-10-04

 

 

om du ska dra den efter en bil så är det nog 30 som gäller, efter ett tungt terängfordon blir det en annan sak.

 

Senast ändrad av Jimsan | 03 augusti 2007 | 11:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men betyder det med andra ord att det inte är någon skillnad på en vanlig båtvagn och eutrailer då båda är efterfordon?

 

Kan jag regga in denna och använda den som 80km/h vagn? Vad krävs och hur går man tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite kortfattad info om trailers (ta det för vad det är)

 

Båtupptagningsvagn (obromsad) får köras i 30km/h och finns för lastvikter up till ca 3000 kg och är ganska dyra.

 

EU-trailer (obromsad) får köras i 80 km/h men får endast ta lastvikter upp till ca 550 kg (det är den högre hastigheten men den mindre lastvikten som gör att den är godkänd av EU)inte fullt så dyra men skall besiktigas

 

Bromsad trailer får köras i 80 km/h och får lasta upp till ca 3000 kg.Dessa är naturligtvis registrerade och skall besiktigas och är snordyra

Beakta också hur mycket last du får dra med B-kort respektive tillägget E-kort och vilken last din bil får dra.

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EU-trailers sammanlagda max vikt är 750 kg. trailern är obromsad, har självklart belysning och är registererad- får köras lastat och  olastad i 80 km/h.

b-kortet räker normalt, men ser till att dragfordon får drar 750 kg.

titta  bilens registréringsbeviset.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inga problem med bilen då den väger över 1700kg. Men hur gör man om man skulle vilja regga in vagnen? Är det bara att köpa en belysningssats och åka till bilprovningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I bilens registreringsbevis står det att läsa om vad bilen och kopplingsanordningen (dragkroken) får dra. Jag hade tänkta att köpa mig en sk EU-trailer eftersom jag har en rätt tung bil som jag antog att jag kunde dra 750 kg med. Men i regbeviset till min bil så finner jag att min bil får dra 1800 kg bromsat släp men endast 500 kg obromsat.

Köpte därför en bromsad trailer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

japp bara att rega men du måste ha fjädring för att klara EU kraven för högre hastighet samt handbroms eller skaffa en dispans för detta.

 

Tänkte rega in hela båten som eu husvagn 750kg det som krävdes var avfjädrade hjul ingen broms men handbroms eller rättare sagt parkeringsbroms, ankaret tyckte de var tveksamt som parkeringsbroms.  tror alla avgifter vägning regning mm skulle kosta lite under 1000:-

 

Men sen slog det mig att blir det hjul på ankan så finns ändå ingenstanns i vägtrafikförordningen hur fot man får köra båt på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Nikitalord!
Tänker du sätta hjul på Badankan och dra den som eu husvagn obromsad?
F..n vad häftigt.smiley-laughing.gif\Lycka till.
Av alla inläggen ovan kan jag läsa mig  till att om den inte väger över 750 kg och obromsad så får du dra den i 80 knyck. enligt juridiken är det ingen båt längre när du drar den på väg.
Berätta om du verkställer!
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, parkeringsbroms finns inte på en EU-trailer. det är ju just vitsen, att den är obromsad. man skulle ha kilar för att lägger de framför-bakom hjulen, men jag vet inte om det är krav.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...