Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
quarc

Finns det ingen vettig länspump till öppen båt?

Rekommendera Poster

CaptainH hade nog tänkt skriva: 
Jag har som toaen en länspump som känner efter ca var 3:e minut. den har jag byggt in i en delad 5liters dunk och ställer bara över hålet till dubbelbotten på båten så att pumpen tar i botten på dubbelbotten. fungerar jättebra. När vi kör lyfter jag bara bort den och stuvar den i ett fack tillsammans med slangen.

Den iden tycker jag verkar va väldigt bra. Då behöver du ingen lös nivåvakt. Lösa nivåvakter är bara skit. För såna projekt är justr Rule 500 den enda vettiga pumpen. Tål hur mycket som helst. Jag har provat. Dessutom håller den en mindre båt - 15 fot - läns en hel sommar på ett 75 Ah batteri.

En plastdunk. med ett runt hål i botten som passar till pumpen

En slangstump som du kan fästa vid relingen på nåt sätt - en tamp tex.

Ett 12V utag från batteriet.

Och så pumpen förståss. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=607&artname=

Elsladden från pumpen och slangen rullar du in i dunken och stuvar undan den när det inte används.

bra ide CaptainH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handöst grannens båt som har denna Länsmann. Den verkar inte funka om man ligger mellan Y-bommar....

 

Köpte också en länsman för några veckor sedan och jag har försökt att få den att fungera men jag har inte lyckats heller trots att vågorna blåser rätt in mot båten. Ide´n är bra men ett mycket tveksamt köp. Känns som att kasta pengarna "i sjön". Vet inte om man kan reklamera en sådan produkt men det skulle fler förmodligen behöva göra med tanke på andra inlägg i frågan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Har handöst grannens båt som har denna Länsmann. Den verkar inte funka om man ligger mellan Y-bommar....

 

Köpte också en länsman för några veckor sedan och jag har försökt att få den att fungera men jag har inte lyckats heller trots att vågorna blåser rätt in mot båten. Ide´n är bra men ett mycket tveksamt köp. Känns som att kasta pengarna "i sjön". Vet inte om man kan reklamera en sådan produkt men det skulle fler förmodligen behöva göra med tanke på andra inlägg i frågan...

 

 

Kan det va nån backventil som krånglar.

 

Köpte tre lösa backventiler för ett speciellt ändamål. Med dåligt ljus där jag skulle montera dem och svaga ögon, blåste jag i backventilerna för att få reda på vilket håll de skulle sitta. En fungerade. De två andar var öppna i bägge riktningar. Det var en lördagseftermiddag och affären där jag köpt dem hade stängt för helgen. Ville bli färdig med jobbet, så jag skruvade isär den ena av de som krånglade.

 

Problemet var en liten plastrest från gjutningen som satt kavar. Skrapade bort den med kniven och skruvade ihop backventilen och den fungerade perfekt och gör så än idag - 4 år senare.

 

Jag fixade den andra på samma sätt för samma fel.

 

Visst måste du kunna reklamera en sån pump - jag har bara hört gott om den typen av pumpar.

 

Fast det kanske blir för lite rörelse om man ligger i Y-bommar och med allt för väl uppsträckta tampar. Prova att släppa på förtöjningen, så att båten kan röra sig mer.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...