Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
quarc

Finns det ingen vettig länspump till öppen båt?

Rekommendera Poster

För att slippa åka och ösa båten titt och tätt i detta sköna sommarväder så vill jag sätta in en länspump i min öppna båt. Har kollat av maknaden, men det finns ingenting som verkar ens i närheten av vettigt. För att det skall fungera måste det ju vara lågt så att det inte sticker upp för mycket ur ösbrunnen. Allt jag hittat är otympligt och plastigt. Är helt övertygad om att första gången man använder båten snubblar man på grejerna. Är också övertygad om att senast andra gången man snubblar eller trampar på dem går något sönder. Helst skulle man ju bara vilja ha en sil med inbyggd nivåbrytare i ösbrunnen och sedan en sugande eldriven membranpump monterad vid sidan av båten. Silen skulle kunna göras okrossbar, och det enda som skulle ligga ivägen skulle vara slangen, men den skulle man ju kunna limma mot aktertoften. Någon som sett något vettigt, eller kombinerat någon egen lösning. Känns ju konstigt om man skulle behöva bygga en egen pumplösning, det måste väl finas en marknad för detta? Eller används länspumpar bara för läckande båtar numera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har i min öppna bohusjulle (bilden tillvänster) en Rule 500. Den är intervallstyrd och känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. Artikel nr hos Hjertmans 4711-25 http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=524

 

 

Den håller båten läns på ett fulladdat 75 Ah batteri i en hel sommar, men det är bra för batteriets livslängd att ladda det en par ggr under sommaren.

 

Jag körde en sommar i 5 månader utan att ladda batteriet, men då var det ganska tomt.

 

Jag har haft pumpen i min stora segekbåt också, men där fungerar den inte så bra pga för stor lyfthöjd, vilket resulterade i att vattnet som blev kvar i slangen gjorde så att pumpen gick hela tiden.

 

 

Senast ändrad av toaen | 02 augusti 2007 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rule ser ju ut som alla andra länspumpar och ser inte särskilt lämplig ut att sättas i en öppen båt, såvida man inte kan bygga in den. Den kommer att sticka upp, man kommer att snubla på den och det kommer den ej att hålla för. Jag har den typen av lösning som sista utväg, men då får jag bygga en trätrall att täcka allt med. Nackdelen då är man inte kommer åt att ösa manuellt, samt naturligtvis mer vikt i båten.
 
Jag har kikat på mekaniska lösningar som drivs av vågorna kring båten också. Tyvärr ligger båten väldigt skyddat med väldigt lite rörelser och med de regnskurar vi får numera tror jag inte det är tillräckligt. Fördelen med alla de lösningarna dock är att de är sugande, d.v.s. endast en slang behöver finnas i ösbrunnen. Den typen av lösning fast elektrisk är vad jag letar efter. Det verkar ju sjukt om man skall behöva konstruera både egen pump och nivåbrytare... Hmmm, om man svarvar ur ett aluminiumblock och säter dit en impeller av lite större modell.... men sedan måste man ha en växlad motor.....blir krångligt hur man än gör. Nivåbrytare borde man enkelt kunna bygga en, även om jag helst skulle slippa det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båtfabrikat och modell till att börja med?

Om du har ett fotografi där du tror skulle vara ett lämpligt ställe att montera en länspump så vore det också bra för att eventuellt kunna klura ut ett bra svar. Men generellt är det dessvärre rätt urusla länspumpar på marknaden. Svårt att hitta något lämpligt i både bygghöjd mm. samt kvalitet. De flest har en väldigt kort och begränsad livslängd. Ett annat problem är att de ibland kan haka upp sig och gå och dra (ur) ström från batteriet om man har otur. Även om du hittar någon som kanske skulle kunna fungar hyfsat bra så ska man ändå titta till båten ibland och inte lita sig alltför mycket på en länspump. Det allra bästa vore om du kunde montera/tillverka en sk. självläns, men det går inte att göra i alla båtar. Eller i varje fall inte är så lämpligt.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 02 augusti 2007 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har toaen en länspump som känner efter ca var 3:e minut. den har jag byggt in i en delad 5liters dunk och ställer bara över hålet till dubbelbotten på båten så att pumpen tar i botten på dubbelbotten. fungerar jättebra. När vi kör lyfter jag bara bort den och stuvar den i ett fack tillsammans med slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vill du ha högtryckstråle så ta en strålkastar spolar pump från en folka buss, pumpar enormt mycket men kräver låg placering.

 

bättre vanlig dränkbar pump för camping tror de kostar något under hundringen och sen en nivå brytare och vill du snåla mer ta en söndrig soppa amatur och sätt ledaren på fullläget, hela bygget blir inte större än en liten glasslåda.

 

vanliga små vdo spolarpumpar sätts lätt igen annars är dessa bra till mycket har en för att ha obegränsat med diskvatten i mitt kök sprutar precis lagom mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten är en Uttern 495 så det är väldigt öppet kring ösbrunnen.
Captain, din idé kan funka, skulle dock helst ha något permanent, börjar bli trött på lösa saker. Men bästa idén hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Absolut inte hamnkapell. Jag valde att köpa öppen båt just för att det skall vara enkelt och lättillgängligt. Har haft hamnkapell förr, men det är för omständigt, blir smutsigt, var skall man göra av det när man skall använda båten, tar tid att ta av och sätta på etc etc...
Det känns ju inte som problemet att transportera 50 liter vatten per vecka (eller vad det kan handla om) mindre än en meter borde vara ett stort problem när vi faktiskt var på månen för snart 40 år sedan :-) Det är väl helt enkelt så att marknaden är för liten, därför finns ingen färdig lösning.
 
Jag får väl skapa en lösning som funkar för mig. Köpte i alla fall en fin CTEK batteriladdare idag som första steg, med den skall jag ladda 7 Ah batterier som skall driva pumpen, och som jag byter varje gång jag är i båten. Ett sådan batteri borde kunna driva pumpen i flera veckor om nödvändigt. Återstår pump och nivåbrytare, samt själva installationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Köp en hel båt dvs med tak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har du köpt fel båt. Du skulle valt en med självlänsad durk... Har du nu dessutom valt en motor utan laddning så blir en smidig länspump med nivåvakt inte så smidigt längre. Varför man väljer dränkbara pumpar kan jag tänka mej att det är betydligt driftssäkrare och mindre energikrävande än en sug-pump med motsvarande kapacitet... Antar att du vill ha stuvfacket i aktern torrt, annars är det ju bara att leda bak vattnet dit och mont, pumpen där så är den ur vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste ju ha kapell i detta siit vädret :D mitt e väldigt krångligt o trasigt o min pump e inget vidare o dessutom råkade ja slita av alla kablar hehe,,
hoppas de löser sig för dig..  lycka till ,, :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ha den länspumpen som jag föreslog, kan du inte ha någon annan länspump heller. Den är 10,2 cm hög och 6,1 cm i diameter. Till andra länspumpar måste du ha en lös nivåvakt. Jag har haft många pumpar genom åren, men min erfarenhet är att länspumpar med lös nivåvakt krånglar i ganska stor utsträckning.
 
Du måste naturligtvis ha ett utrymme att sätta ett batteri i. Om den bilden på en uttern 495 som jag tittade på här på MG http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok&b=U# är lika din båt så finns det ju 2 stuvutrymme. Ett i en toft föröver och ett i bänken akteröver bakom styrpulpeten.
 
Jag personligen skulle kanske föredra att placera batteriet i det förliga stuvutrymmet pga vikten.
 
Sen är det bara kreativitet som gäller för att hitta den bästa placeringen på Pumpen.
 
Det finns ju ett tomutrymme mellan den fasta durken och skrovet. Är detta vattentät eller hamnar regnvattnet äveen där?
 
I ösbrunnen, ser man ett runt hål med vad som synes ett lock. går inte det att lyfta upp? Går det så är ju det ett utmärkt ställe att sätta ner pumpen i. slangen ut till akterspegel på lämpligt sätt och en liten durk över ösbrunnen.
 
 Skall man lösa ett sån här relativt enkelt problem, är det bara den rätta viljan och lite konstruktiv fantasi som gäller.
 
Annars är det bara att åka till båten varje gång det regnar och ösa.
 
mvh
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är direkt farligt att ha ett batteri med risk för gnistbildning brevid en tank med bensin. Sätt batteriet i förliga stuven dra eltrådar med rejäl kvadrat till pumpen så minskar du förlusterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Även om ingen annan verkar ha problem med detta tänkte jag i alla fall berätta att jag nu byggt ihop en prototyp som verkar fungera. Skall färdigställa den för att sedan installera den. Batteriet kommer troligen monteras direkt under styrpulpeten (12V 10Ah), absolut ej vid tanken.
Inklusive batteriet kommer lösningen kosta under 500 spänn, men det är ju några timmars arbete också.
 
Jag har hittat en sugande pump som kan monteras ovanför vattennivån. Med de lyfthöjder vi pratar om här kommer den att länsa 1 liter i minuten (nyligen uppmätt i badrummet). Det tycker jag låter helt tillräckligt för mina behov. Pumpen kostade 60 spänn på biltema. Det som kommer att styra det hela blir en magnetstyrd larmkontakt som styr ett relä. Själva magneten kommer att flyta i en filmburk och allt monteras i en liten plastburk som limmas i ösbrunnen. Burken kommer även att fungera som sil för att skydda pumpen mot stora partiklar. Allt elekriskt kommer att fyllas med silikon. Jag räknar med att ett batteri kommer att kunna tömma åtminsone hundra liter, och eftersom jag tänkt byta batteri ganska ofta så lär det räcka långt. Pumpen kanske inte håller så fasligt länge, men den är ju enkel att byta (och billig).
Det enda olösta problemet just nu är hur jag på ett snyggt sätt skall få vattnet över relingen. Tar ogärna hål i skrovet, dessutom finns det inga genomföringar i de klena dimensioner jag behöver. Eftersom pumpen levererar stort tryck skulle man kunna låta vattnet spruta över kanten, men det känns inte seriöst då det fungerar uselt i kraftig vind, samt att man riskerar att fylla grannbåten med vatten :-) Till en början blir det nog slang över religen (som självklart EJ får hänga ner i vattnet).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen kanske inte håller så fasligt länge, men den är ju enkel att byta (och billig).

 

Men så måste man nog räkna med lagen om alltings djävlighet, Murphys lag och allt vad det kallas:

 

Pumpen kan sluta funka när den som bäst behövs.

Sjunken båt blir inge kul om det skulle hända.

Du kanske inte får nöjet att byta pumpen för att den inte höll länge nog att den kom till användning den där dan det regna som spön i backen...

 

Vad jag menar är alltså att om man skall ha tillit till en sån här kontruktion bör man ha ganska bra komponenter att bygga det hela av. Hoppas de delar du byggt pumpsystemt av håller. Jag håller tummarna.

 

Hoppas du kan sova gott om nätterna i trygg förvissning att pumpen gör sitt jobb. Jag skulle nog bli lite nervös så fort det kom en droppe från skyn. Tvivlet skulle i alla fall gnaga i min hjärna. Hoppas silen funkar som tänkt ifall det kommer typ några löv nedsinglande i båten och lägger sig vid pumpens insug.

 

Bordsgenomföring:

 

I Båtägrnas katalog (Byggplast och Båtprylar) finns s k slangfäste för 8 mm slang i alla fall med gänga 1/4 tum som man skruvar på en vanlig bordsgenomföring med 1/4 tum gänga (ev med en vinkel 1/4 tum gänga), håltagning blir 13 mm. Skulle det funka?

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 04 augusti 2007 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har redan tänkt på det där med tillförlitlighet. Men en enkel lösning är ju att använda dubbla pumpar. Så har jag jobbat när jag hållt på med flygplan och ubåtar. Iofs så var ju de komponenterna i sig av yppersta kvalitet, men båten i det här falet är ju faktiskt osänkbar, så paralella billiga pumpar borde räcka tycker jag :-) Från telecomvärlden har jag bra erfarenhet av enklare men dubblerade system. SVårigheten där är ju hopkopplingen. Men vad gäller länspumpar behövs ingen hopkoppling, de kan pumpa båda två, eller en i taget, det spelar ingen roll. Backventil måste dock till, alternativt separata slangar också....men det blir för pålottrigt.
 
Sedan är det ju inte så att jag tänker överge båten. Jag pker ju til den regelbundet, men om man skulle missa en vecka så klarar den sig själv, samt att det ju är rätt bekvämt att slippa börja med att ösa när man kommer till båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Då var det färdigbyggt och installerat. Liten plastburk med egenhändigt byggd (robust) nivågivare samt insug med filter limmad i ena hörnet av ösbrunnen. Pump och relä samt litet batteri sitter under styrpulpeten. Kapaciteten med backventil är knappt en liter per minut. Batteriet räcker 6-8 timmar, så upp emot 300-400 liter vatten skall systemet orka pumpa innan batteriet måste bytas. Tänkte dock byta det med några veckors intervall som säkerhet.
Burken i ösbrunnen snubblar man inte på och den håller för att trampas på, råka ställa plätten på eller vad den nu kan tänkas utsättas för. Pumpen sitter väl skyddad under styrpulpeten. Om man tar bort backventilen är systemet dessutom självtömmande (klarar frost).
Jag återkommer med rapporter om hur systemet fungerar för att hålla båten torr. Tyvärr drog jag igång systemet efter dagens störtskur, men det lär väl komme fler :-)


Jag är som sagt förvånad över att denna lösning ej finns att köpa färdigt med tanke på de 100 000 öppna båtar som enligt uppgift skall finnas i Sverige.
Man kanske skulle bygga 100 stycken och se om de går att sälja ? ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtmässan i våras presenterades en mekanisk variant -- kopplad till en av förtöjningstamparna pumpar den när vågorna får båten att röra sig. Kommer inte ihåg namnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer!

Ser att det står att den pumpar ut upp till 2 500 liter vatten per dygn.

Lite mer än trådskaparens 1 liter/minut, som blir 60 * 24 = 1440 liter/dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har prövat Länsman på en Crescent 434 som ligger mellan bommar vid pontonbrygga under augusti och september. Den funkar inte! Trots att det blåst ganska bra. Det blir att ösa för hand igen.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handöst grannens båt som har denna Länsmann. Den verkar inte funka om man ligger mellan Y-bommar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag skulle avråda. Pumpen kan sänka båten om backventilen läcker exv. genom smuts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade precis denna länk om båtpumpar och måste bara säga att jag har en Länsman (automatisk länspump) till min eka på landet och den fungerar hur bra som helst! Jag behövde inte ösa båten alls i somras och planerar inte att göra det denna sommaren heller. En riktigt smart uppfinning! Slipper tänka på batterier som tar slut och så har den en fiffig sil i änden på slangen som gör att det inte kommer in någon smuts. Hur bra som helst!

/ Jan H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju klokt om du läser tråden innan. Vad är det som är smidigt med en pump som bara kan pumpa vatten i 45 minuter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några tips på hur jag kan bygga en sådan lösning? Skaffade mig en länsman i tron om att den skulle fungera bra, men hittills så har det varit i princip vindstilla när det har regnat massvis. Å då kör inte så många båtar på sjön heller direkt att det blir något svall som skulle få länsman att pumpa någon skvätt iaf.

Så det lutar åt att jag får skaffa mig en elektrisk länspump också, har bara 100 meter ner till bryggan så att ösa den när man är hemma är inga problem. Fast jag vill ju ogärna att den ska sjunka när man åker bort. Har en Crescent 432 med en elstartad yamaha så batteri har jag redan i båten. Däremot så finns det absolut inga bra platser att placera en fast monterad läsnpump på. Så här ser det ut på durken där den är som lägst: http://sg.kicks-ass.org/Bat/IMG_4175.JPG

Den luftventilen till utrymmet där tanken står är dessutom så korkat placerad så att det rinner in vatten dit så fort det regnar i stort sett. Det jag hade tänkt göra är att köpa biltemas länspump med nivåvakt och montera den portabelt på något sätt så att det går att stuva undan den när båten skall användas. Det jag funderar på är hur jag smidigast skall lösa elanslutningen. Någon form av kontakt som är lätt att ta isär när länspumpen ska stuvas undan skulle jag behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...