Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
niben

Hjälp kring test rätt propeller optimax 90

Rekommendera Poster

Har precis fått ut en Örnvik Pilothouse 640 med en Mercury Optimax 90. Var ute i måndags och körde in den 3h i enlighet med instuktionsboken.

 

Var ute en sväng idag med och testade lite mer och jag misstänker att jag kan fått fel propeller till motorn/båttypen (det ingick i köpet utprovning av rätt propeller). Den känns lite seg upp till ca 14-15 knop tills den planar ut och när man provar lite fullgas når jag knappt 5000 varv enligt den inbyggda varvmätaren (OBS inte ett smartcraft instrument). Hamnar runt 25 knop.

 

Nu kan jag säkert exprimentera lite med trimmning och vattnet var ju inte spegelblankt. Båten är ju ganska tung för motorn men Marinepower rekommenderar ju den med 90 hk. I manualen sägs maxvarvet vara 5000 - 5750 men jag når runt 4900, kanske 5000 med lite felmarignal i instrumentet.

 

1. Kan det vara kass varvräknare som sitter med som standard i örnvik, är det värt pengarna att investera i ett smartcraft instrument för bättre data?

2. Är det så för att det är en tung båt orkar motorn inte varva mer än 5000 varv oavsett propeller?

3. Får man bara ut maxvarv under optimala förhållanden, spegelblankt vatten och exakt rätt trim?

4. Kommer den gå bättre om ytterligare några timmar när den är ordentligt inkörd. Instruktionerna för inkörning angav moment för de första 3 timmarna plus att den blanda extra olja i ytterligare 7 timmar.

 

Vad kan jag testa för att avgöra om jag skall ta upp det med min handlare om det sitter fel propeller på eller inte? Motorn går ju tyst och bra i övrigt och igentligen är jag inte så intresserad av att åka mycket snabbare, men jag vill ju ha rätt grejor i köpet och jag misstänker att man kan spara lite soppa med rätt vald propeller.

 

Senast ändrad av niben | 02 augusti 2007 | 00:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Naturligtvis skall du se till att få rätt propeller så att motorn varvar i det varvtalsområde du nämde.

 

Ta upp det med din handlare så snart du kan.

 

21.gif\

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med: Hur stor motor är den max tillåtna för båten? Det kan vara så att den inte är godkänd för mer än t.ex. 100 hk pga. båttypen, men 90 hk låter spontant rätt lite för båtens längd och vikt, men det är å andra sidan ingen racerbåt. Mer en fiskebåt. Kolla upp vad den max tillåtna motorstyrkan är för båten...

 

Rätt propeller är när den i verkligheten varvar lika mycket som motortillverkaren uppger som den max tillåtna då du kör på fullgas, när du har två personer ombord och när du har tiltat ut motorn ordentligt med trim/tilt-knappen på gasreglaget. Alltså ska din varvräknare visa 5750 rpm (eller strax under) när du kör på full gas och det är två personer ombord och bra tilt. 5000 rpm som din visar nu är alldeles på tok för lite om din instruktionsbok säger 5750 rpm!

 

Här är förresten svaren på dina punktfrågor:

1: Nej. Det är nog knappast fel på din varvräknare. Behåll den du har.

 

2: Med rätt propeller (och även hissningen av motorn)så kommer du att kunna komma upp till säg 5700 rpm. Då får du det bästa balansförhållandet mellan fart och styrka. Hissningen av motorn ska vara så att kavitationsplattan (metallvingen som sitter alldeles ovanför propellern) ska vara i exakt jämnhöjd med båtens bottenskrov. I vissa fall kan man höja upp den någon cm., men det rekommenderar jag inte i ditt fall till din båttyp och den slags körning du kommer att ha med den. Du ska se till att kavitationsplattan är i jämnhöjd och absolut inte lägre än bottenskrovet. I annat fall får butiken åtgärda detta, men det är hyfsat lätt gjort för dem då de har en motorlyft.

 

3: Platt vatten och ingen vind är det optimala, men det gör ingenting alls om det går lite vågor och att det blåser en liten aning. Förhållande behöver inte vara perfekta men de ska vara normala. Så länge du upplever att förhållandena är bekvämt att köra i så är det helt okay. Om du tycker att vågorna börjar bli lite väl höga och att vinden börjar bli väldigt starka så kan det påverka lite grand, men inte så pass att det skiljer så pass mycket som det gör nu upp till max rekommenderat varvtal.

 

4: Ja. Motorn kommer att gå bättre när den är helt inkörd, men det förändrar inte prestandan så där hiskeligt. Det kommer att vara ungefär som nu, men kanske lite jämnare och en aaaaning piggare gång och nåååågot bränsle/oljesnålare. Men några underverk blir det inte på något plan. Vad du ska vara extremt noga med är att följa motortillverkarens rekommendationer om hur inkörningen ska gå till fullt ut. Slarva inte med inkörningen, utan följ alla rekommendationer till punkt och pricka!

 

Det du ska testa för att avgöra om/vad du ska ta upp med din handlare är just vartalet vid max gaspådrag och med två personer ombord. Det är hyfsat okay om din varvräknare visar 5600 rpm men absolut inte mindre än så. Om den visar 5650 så kan man vara rätt nöjd, men helst ska den visa 5750 rpm men inte mer för den bör inte övervarva. (Trots att det finns inbyggt övervarvningsskydd i motorn.) Så fort du (enligt motorns instruktionsbok) har tillåtelse att köra minst 2-3 minuter på fullgas så ska du testa detta. Då ska du se till att ha fullgas i minst en minut (helst mer)så att du är helt säker på att motorn hinner att varva ut max ordentligt och sedan ska du dessutom tilta ut motorn riktigt ordentligt men utan att den börjar suga luft eller tappa greppet i vattnet. Om du inte tiltar ut tillräckligt så kommer varvräknaren inte att visa max. Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för dom bra svaren, skall prova detta.

 

Max styrka för typen var 115hk såg jag så 90hk är nog helt ok också. Som sagt, jag tycker att motorn går riktigt bra i övrigt. Framförallt vart jag förvånad när vi prova att trolla lite på 900 varv. Där trodde jag den skulle hosta och lukta och ha sig som alla skriver att 2-taktare kan göra, men icke, den går jämt, tyst och fint och luktar knappt nått alls.

 

 

 

Senast ändrad av niben | 02 augusti 2007 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, om båten är godkänd för 115 hk så är det nu ännu tydligare att det är propellern som inte passar båten. Eventuellt i kombunation med hissningen också. Du ska ställa höga krav på din säljare att du helt kostnadsfritt ska få testa fram olika propeller alternativ tills du har fått helt korrekt varvtal! När du sedan har hittat den optimala propellern (enligt varvtalet) så ska du ha den nya propellern gratis mot att du får lämna tillbaka den som följde med motorn.

 

Nej, det är inget problem med att trolla med en 2-taktare. Det som däremot kan hända om man trollar väldigt länge och ofta är att den kan sota igen lite. För att förhindra det så är det bra att man blåser ur motorn varje gång man har trollat en längre tid. Det gör man enklast genom att köra i full fart en liten stund. Sedan är det bara att köra på som vanligt igen.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vart propellern bytt från 19 stigning till 17 stigning och nu känns den mycket mer varvvillig och kvick. Toppar ut på runt 5500 varv vilket är en ökning med ca 600 varv. Det är kanske inte exakt maxvarv enligt manualen men gott nog för mig känns det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar ha löst sig med propellerbytet. Dessutom är det ju positivt med lägre stigning när du trollar så det inte driver på så fort.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar själv på att köpa en Örnvik 640 Pilothouse. Är du nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, hittills är jag ganska nöjd. Det är ju kanske inte en båt man köper för att köra med mest men för fiske är den perfekt och för övriga uppgifter, badbåt, övernattning, transport mm så kan den ju det mesta även om den inte är bäst på nått av detta. Lite en Jack-of-all-trades kan man säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Smartcraft så ska du definitivt köpa ett sånt instrument om du ska trolla... Då kan du sänka/höja tomgångsvarvet med knapptryckningar och dessutom så får du upp lite kör data med förbrukning och gångtid m.m. Jag har haft smartcraft i tre båtar jag ägt och skulle aldrig vilja ha bara en vanlig varvräknare igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...