Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Moose

Dålig tomgång VP AQ151

Rekommendera Poster

Hejsan.

Vi har en Marieholm 24 med en Volvo Penta AQ 151 (-86) som håller på att göra mig gråhårig(-are). Innan den blir riktigt varm är det omöjligt att få den att hålla konstant varv. När jag försöker få en ngt förhöjd tomgång vandrar varvtalet upp och ner, mellan hackhackhack-nu-stannar-den upp till wrrooooooom-vilket-rus och sedan ner igen. Jag har (såklart) bytt tändstift och brytare, samt ställt tändningen mha stroboskop, men det hjälper inte.

 

Kan det vara något i förgasararrangemanget som behöver bytas? Det sitter två Solexare på den, det är vad jag förstår originalinstallationen. jag minns från min Volvoraggar-period, dvs min flydda ungdom, att 142or med dubbla Solex inte var det lättaste att få att fungera, men va f-n... Penta borde väl veta vad som är lämpligt på en båtmotor?? Finns det något inte superdyrt att försöka med innan jag ger mig på att byta förgasararrangemang? Om jag nu ändå måste byta, vad är det bästa - återigen till rimliga kostnader?

 

Tacksam för alla tips!!!

 

/ Hans-Örjan

 

Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 19:05

 

Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 21:03

 

Senast ändrad av Moose | 31 juli 2007 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kaffet, nä förlåt... Tipset!

Surfade in och vips fann jag vad jag sökte :-))   Om man kan tro de som provat är det rena mirakelkuren - själv blir jag nöjd om det fungerar bra.

 

Tack än en gång!

 

/ Hans-Örjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en AQ151C med dubbla Solex 44PAI i min Draco 1700 och visst kan den vara lite osamarbetsvillig den första minuten när den är kall, men inte har jag några problem med att hackhackhack-nu-stannar-den upp till wrrooooooom-vilket-rus och sedan ner igen. Detta har jag bara upplevt en gång och det var förra året men då hade ett av munstyckerna i ena förgasaren satt igen. Enkelt fixat mad en skruvmejsel och en synål.

 

Har också hört att brytarlöst är bra men har man inte ordning på förgasarna så hjälper inte det, tyvärr.

 

Hoppas det ordnar sig för dig!

 

Med vänliga hälsningar Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yauzaa!!! Här kommer det ena goda tipset efter det andra :-)

 

En skruvmejsel har jag i verktygslådan, och en synål kan jag säkert låna av hustrun! Jag ska - såklart! - prova ditt tips redan nästa gång vi ska ut!

 

Stort tack!!

 

/ Hans-Örjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Hans-Örjan

 

Om du söker på Solex här på forumet så kommer du att hitta en massa tips.

 


Ett av dom som jag själv har skrivit kopierar jag in nedan, det finns även en användare som heter wellcraft19 som även han har skrivit in tips om justeringar på dessa motorer,du kan även hitta några bilder.

Som någon skrev tidigare i denna tråd så att montera elektroniskt tändsystem är bortkastat, det skall gå att få dom att gå bra ända.Hej

 

Efter att jag har suttit på läktaren ett tag och läst era problem med Volvo´ s äldre modellprogram AQ131-151-171 så tänkte jag se om jag inte kan hjälpa er med ett justerings tips som jag har gjort många gånger på dessa motorer när jag jobbade som mekaniker på ett Volvo Penta auktoriserat varv.

 

Det ni skall göra är att konstatera vilken modell ni har på förgasarens spjällhus på era motorer,den första modellen med en luftskruv som har en utanpåliggande fjäder är det oftast inga problem med,men dom grundjusteras enl nedan.

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 A-B Skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 151 A-B skruvas ut ca: 2 varv.

AQ 171 A skruvas ut ca: 2 varv.

 

Nu kommer vi till den senare modellen på förgasare som oftast var feljusterat från fabrik (man bytte utförande på spjällhuset men man talade inte om för den som monterade ihop den att det skulle vara en annan inställning på den modellen)med den följden att sprillans nya motorer gick som krattor på tomgång när dom var kalla vissa även varma.

 

Den senare modellen har en liten luft skruv som du bara kommer åt med en instrumentmejsel 3-4mm,om den är feljusterad så syns den knappt i hålet på spjällhuset men om den är rätt justerad så ligger den nästan plant med godset tom lite utanför.

 

Skruva in den i botten försiktigt tills den bottnar.

AQ 131 C-D Skruvas ut ca: 9,5 varv.

AQ 151 C skruvas ut ca: 8,0 varv.

AQ 171 C skruvas ut ca: 10,0 varv.

 

 

Det man även bör göra vid en sådan justering är att kontrollera hävarmen mellan förgasarna så det inte kärvar eller ligger på någonstans för då jobbar förgasarna ojämnt.

 

Jag är övertygad om att dom flesta av er får era motorer att gå mycket bättre på tomgång både kalla och varma efter dessa justeringar.

 

Kondens och rost i fördelare beror oftast på dålig ventilation i motorrummet(inte ens nya båtar har tillräckligt ventilation som motortillverkaren rekomenderar ex en Volvo Penta AQAD 41 B bör ha nästan 1 kvadratmeter ventilation för att den skall må bra,hur många båtar har ni sett med det.

 

Hoppas att mitt tips kommer till nytta

 

Mvh Roger

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte en aqad151c för några år sedan och satte i min parka, den var orolig på låga varv och vandrade upp och ner, även efter att förgasarna var synkade och injusterade. När motorn fortsatte att dumma sig visade det sig att mellanväggen i kyllimpans utgång var delvis sönderrostad, när limpan var bytt gick den klockrent, när mellanväggen blir för kort stör vattnet  avgaserna med oroligt lågvarvsområde som föjd.

detta är mina erfarenheter i detta fenomen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen som kan förklara var dessa luftskruvar finns på förgasaren.

Eller kanske ta en bild.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...