Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas-z

Avgaskrök B20 med 100-drev

Rekommendera Poster

 

Hej

 

Har med bedrövelse konstaterat att avgaskröken börjat läcka, rosten gjort sitt och en ny krök måste införskaffas.

 

Nu till problemet.

Kröken till B20 med 100-drev (B på bilden) har utgått och finns inte att få tag i, varken pirat eller orginal. Den krök som går att få tag i är anpassad för drev i 200 serien (A på bilden). Skillnaden på krökarna är att med 100 drev sitter kröken på avgaslimpans framkant & 200 drevens krök sitter i limpans bakkant och är något sidoförskjuten, se bild.

 

Hur har ni andra löst detta problem ??

Går det att sätta kröken för 200 dreven på limpans framkant ?? Funkar det rakt av eller ?? Någon som har testat detta ...

 

Mvh // Jonas

post-20506-1394235166,2299_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej du. jag har nog kanske kvar en toppfin krök till 100-drev!

har bytt till 270. ska kolla i morgon om den är kvar. den får du köpa om du vill i så fall!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte de andra förslagen fungerar kan du prova båtskadecenter på Dalarö !
Han hade i alla fall att sälja i juni. Köpte en ny avgaslimpa ( B18 modellen  ) där.  
 
Ha det bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för tipsen !!

 

Jag har idag beställt en krök till ett 200 drev (bild A) för att se om det funkar, har fått vissa indikationer på att det skall funka med lite smärre justeringar. Samtidigt finns det vissa i branchen som påstår att det inte funkar pga att kröken kommer för nära motorn tack vare att den är något sidoförskjuten.

 

Jag återkommer i nästa vecka med svar hur det har gått, om det går fullständigt åt skogen låter ju Manges krök minst sagt interssangt om den nu finns kvar ...

 

Men som sagt jag återkommer & delar med mig av mina erfarengeter.

 

Ha det gott // Jonas


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror inte att kröken passar i framkant, jag satte den i bakkant och sedan monterade jag en ny rostfri avgasgenomföring i akterspegeln och satte ihop dem med en kort bit avgasslang mellan.

Funkar perfekt och jag behöver inte krångla nästa gång det blir dags för byte.

Du slipper dessutom den långa avgasslangen under motorn, ett tips när du monterar är att skruva fast kröken provisoriskt och måtta ut slangstumpen, sedan lossar du kröken och skruvar fast slangen ordentligt i genomföringen och kröken innan du skruvar fast kröken permanent.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar kröken. den är hur fin som helst. höt av dig om du vill ha den, jag har lagt ut en annons på blocket i alla fall. där kan du se hur den ser ut! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Mange för erbjudandet, men i nuläget lutar det åt att jag kommer att satsa på den nya kröken till 200-drev som jag köpt.

 

Jag har ännu inte plockat bort den defekta kröken men jag kan redan nu konstatera att kröken kommer att ta i kopparröret som går mellan vattenpumpen & oljekylaren. Det är dock inga problem att dra om den främre biten av röret så den går lite närmare blocket så skall det problemet vara löst.

 

Återstår att se vad mer som kan ta i, remskivan kan bli en gränspuck men med lite tur så går det nog bra, återkommer med info när allt är klart.

 

/// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det funkar för dig, men om det inte gör det kan vi kanske byta! tror min är lite rutten... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst !!!

 

Kröken passade, behövde inte ens dra om kylröret som jag först var inne på, det blev inte mycket plats över, men funkade utan att det ligger emot.

 

Både den nedre & den främre avgasslangen fick förlängas men dom var i mitt fall väl tilltagna så det gick att bara flytta ut röret en bit.

 

Vevaxelns remskiva klarade sig oxå utan att ta i avgasröret, gott om plats över.

 

För er som sitter med samma dilemma kan jag rekomendera 200-drevens krök. 

 

Vill dock påpeka att min generator med infästning är ombyggd, kan då inte uttala mig om hur kröken funkar med orginalgeneratorn men det borde inte vara något problem, det är gott om plats för generatorremmen.

 

Mvh /// Jonas

post-20506-1394235183,2817_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...