Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mojave

Dags för nytt tändningslås...

Rekommendera Poster

Ohoj!

 

Tänkte byta tändningslås i båten. Det tidigare tändningslåset som numera har gjort sitt är förmodligen original. Det som får mig att tro det är hela tändningslåset är helgjutet så jag fick klippa kablarna. Tyävärr kunde jag då inte heller titta innuti hur kablarna skulle sitta och det är det som numer är mitt problem. Jag har en ny tändning från tillverkaren Merit-Malta, det är den som är längs ner på sidan, modell: 327550

 

http://www.meritmalta.com/products/switches/ignition.shtml?s=51E16849-7D7730231228-4E53

 

På detta nya tändningslås sitter fem stift där kabelskor ska kopplas på. Dessa är märkta enligt följande: 30, 50, 15a, 15, P. De snuttar av kabel som sticker ut från det gamla tändningslåset är följande sex: svart, svart, brun, vit, röd, gul. De två svarta ser ut att gå till samma källa men eftersom jag inte kan skruva upp den så är jag inte 110% säker.

 

Finns det någon standard i detta som gör att någon kan hjälpa mig på rak arm. På båten sitter en utombordare och det finns inga specialinstrument eller liknande installerade. Det är strömbrytare, choke och tändningslåset som upptar instrumentpanelen. Jätte tacksam om någon kan ge mig lite tips här, vill ju helst inte flyga i luften om jag kopplar fel ;-)

 

Stort Tack på Förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor - fabrikat, modell och årtal?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite mer info.

 

* Båten är en Crescent Hardtop 535 (tillverknår: 1978).

* Motorn är en Mariner 40, el 40hk (tillverknår: 1986).

 

Hoppas att detta är till nytta...

 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den 3 eller 4 cylindrig?

Kanske 2 cyl?

 

Kanske har lite info åt dig som kan lösa problemet.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Saken är den att jag är inte helt säker på antalet cynlindrar. Jag är tyvärr inte särskilt insatt i själva motor mekandet även om jag rent praktiskt utan problem kan koppla ihop elsladdarna, båten motorn tillhör också en god vän till mig, han kunde inte hitta någon information om detta i sina papper/bruks till motorn. Nåväl, en kvalificerad gissning efter att ha kikat runt på modellbeteckning och bilder på liknande motorer på nätet skulle jag säga 2 cylindrar...kan detta stämma? :-/

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bara att ta av motorkåpan och räkna antalet tändstift du hittar då har du cylinderantalet.

Vi kanske kan utgå från att det är en 2 cylindrig så länge.

 

Tog lite skärmdumpar ur verkstadshandbok till Mercury 40 hk 2-cyl (Mariner är en Mercury), dock till en lite nyare än din.

Jag mailar dig den så kan du kolla lite själv också.

 

Hoppas du blir något klokare av bilderna. Hoppas det går att tyda detaljer i bilderna.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 22:19

post-1495-1394235166,8677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är en pärla Bo!...ska genast prova, eller jag väntar nog tills imorgon på dagen då det blir lite ljusare ;-) tack så länge - jag berättar senare hur det gick...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bosse skrev: (mariner är en mercury) orkade inte citera.. menar du att de e samma märke ? samma som gör mariner o mercury?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är samma motorer. Mercury svart- och Mariner silverlackerad motorkåpa (silver på senare år i alla fall) Mariner har väl varit lite blåa-grå lackerade också längre tillbaka. Vet inte riktigt när de började med detta men det är rätt många år sedan. Skall inte svära på att alla årgångar av Mariner är en Mercury men Mariner började säljas nån gång i mitten på 1970-talet.

Jag vet ej riktigt varför Mariner finns men det har väl bl a med marknadsföring att göra, den började först att säljas i Australien och nåt år senare även i Europa och USA. Kan ju ha med tillverkningsland att göra också, Mariner verkar ju tillverkas i latinamerika (Mexico?) idag?

 

Men Mariner finns i alla Mercurys utombordarvarianter idag: 2-takt, 4-takt, Optimax, Verado. Lite osäker om alla hk i resp grupp finns om man jämför med Mercury.

Mariner har idag en egen hemsida, verkar vara latinamerika som de håller till nuförtiden med Mariner:

http://www.mercurymarinelatinamerica.com/mariner.htm

 

Ägarna av Mariner är Brunswick, som även äger Mercury.

 

Tror inte Mariner säljs i Sverige längre, åtminstone kan man inte läsa nåt om Mariner på Marine Powers svenska hemsida längre, de visar bara Mercury utombordare.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2007 | 11:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak till...på det nya tändningslåset sitter följande märkningar: 30, 50, 15a, 15, P. Går det att utröna vilken sladd (färg) som ska till vilken märkning på tändningslåset. Tex röd sladd till 15a osv...vet inte vilken kontakt på tändningslåset som ska till vilken sladd i båten.

 

tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liten bild som visar hur det nya tändningslåset ser ut innuti. Siffrorna markerar de olika bläcken som utgör kontakter innuti tändningslåset. På baksidan av denna del av tändningslåset sitter de fem kontakter där kabelskorna ska kopplas på från batteri, motor etc. I den andra delen av tändningslåset sitter två kontakter som får kontakt beroende på hur tändningslåset vrids om. Det kan vridas om i tre lägen. Siffrorna betyder följande:

 

1=Denna kontakt är aktiv hela tiden i alla tre lägen som låset står i (kan detta vara jorden...den bruna sladden?).

 

2=Denna kontakt (samt kontakt 1) är aktiv när låset är avstängt och nyckeln är urtagen.

 

3=Denna kontakt (samt kontakt 1) är aktiv i det andra läget när tändningfslåset vrids om en liten bit (ungefär som när man drar igång tändningen på en bil).

 

4=Dessa två kontakter (samt kontakt 1) är aktiv i läge 3 när båten ska starta, i detta läge fjädrar tändningslåset tillbaks när nyckeln vrids om.

 

 

Sladdarna jag har att använda är som sagt tidigare:

svart, svart, brun, vit, röd, gul

 

 

STORT tack på förhand om detta kan hjälpa till att får rätsida på mitt problem...

post-28221-1394235171,2031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har också en Mariner 60 hk två takt två cylindrar.

Igår fick jag igång motorn när jag kopplade brun och röd till plus polen på batteriet. men idag så gick det inte så jag fick tjuvkoppla röd sladd direkt till solenoiden och då hoppade den igång. Så sladdarna på min Mariner har lite andra färger en schemat på bilden.

Jag tror det är så här

Svart och  blå = killswitch

brun och röd = starten

gul = ?

röd och ? = Choke

 

Tack på förhand Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...