Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
24swaggy

Hur stor motor på Cresent 525 får man ha??

Rekommendera Poster

Skall i morgon titta på en Cresent 525 med en 40 hk Mariner -89, men såg här på forumet att någon diskuterat om man får ha större än 25 hk utan att förstärka. Nu undrar jag bara om någon vet hur stor motor en Cresent 525 från 70 - 75 får ha. Vet idag inte mer om årsmodellen!

 

Båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Verkar bara vara rek styrka som framgår. Om man tittar på andra yngre Cresent 495 -79 så är rek styrka 25-35 hk men max 60 hk.

 

Om någon annan vet vore jag tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen inget som säger hur stor motor man får ha. Jag hade en 525 för ett antal år sedan med en 40-hästare på , o det var inga problem. Nu körde jag sällan fullt, men när jag gjorde det så var det inga tendenser till att akterspegeln svajade, o båten gick bra i sjön. 525:an är kraftigt byggd.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag kollat på båten jag länkade till överst och Välvårdad var nog mer ett skämt tyvärr!! Trasig inne i fören under dynorna där bordet stärks av en styrvägg, motorn startade inte om alla skruvar till dragsnöret satt i pga en trasig plastgrej till startsnöret mm.... 18 mil t.o.r med familj men vi hade tur med vädret! Imorgon bär det av till Dalarna där jag samlat ihop 3 - 4 båtar att kolla på!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara klockt att be säljaren att via e-post skicka foto på båten innan ni åker! Då kan du åtminståne se om det är värt att åka eller om det bara är rena rishögen....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta god tid på dig - det finns sååå... många båtar där ute. Ligg i till du och din familj är nöjda - visserligen skall man försöka vara objektiv och lista för- och nackdelar och hela det där köret vid båtköp men magkänslan när man står öga mot öga med säljaren och den båt han vill sälja är nog en rätt säker indikator trots allt. Visst kan man bli blåst men i regel har man lite sig själv att skylla då. Steg ett är ju att den annonserade båtens beskrivning skall stämma överens med verkligheten och det gjorde den ju uppenbarligen inte på den båt du kolla på nu.

 

Hoppas du hittar nån pärla där ute där både båt och motor fått omvårdnad, service osv så grejerna kan hålla ett tag till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 20:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite ovan med det här med att bedömma båtar, detta var min första bedömning och den var inte svår. Jag ska försöka ta det vackert men det är svårt när man vill ha en båt NU!

 

Får tänka på att jag fått ett ultimatum till att köpa båten.

 

 

- Sluta snusa!!!

 

 

Jag får nog snusa ett litet tag till  -he he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så som jag förstått detta med max motorstyrka så är det mest försäkringsbolaget som bryr sig. annars måste man ju alltid göra en bedömning utifrån styrkan på sin akterspegel.

 

ett tips är att man gör en beräkning på en försäkring. ex på https://secure112.lansforsakringar.se/spin2/bavi/start.asp och där överdimmensionerar motorstyrkan. då kommer programet att protestera och meddela vad max motorstyrka är. OBS. går ej på båtar äldre än 30 år.

 

Jag sökte på en crescent 525 -77 (30år) och då stog det max 40hk.

 

MVH TOBBE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...