Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
tomasheiman

volvo penta service

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle spara pengar på att serva min volvo penta 5,0 gxi själv, i alla fall dom mest enkla momenten. Typ oljebyte alla slags filter tändstift mm. Finns det någon som med erfarenhet av detta kan säga vid vilka intervall och ev svårigheter eller om det är något särskilt att tänka på. Tex hur kommer man åt att tappa ur oljan från tråget på denna motorn. sitter det någon särskilt monterad urtappningsanordning på denna eftersom det troligen inte går att komma åt som på bilar under motorn. Tacksam för lite tips ang detta eller om någon absolut avråder från att man gör detta själv. Tomas

post-886-1394234262,1621_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha någon särskild kunskap om just din motortyp skulle jag råda dig att inhandla en verkstadshandbok för den. I den finns det gott maskinspecifika råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

På de flesta marina motorer brukar man tappa av oljan genom att suga upp den ur hålet för oljestickan med en pump/sug. Kostar ca 100 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth

Har du ingen erfarenhet av motortypen samt har info vilka intervall du borde serva motorn på så hade jag jagat tag på servicebok från VP. Dom har cirka 5000 servicepunkter i världen där du annars kan få service som garanterat är riktig. Det kanske kostar men en båt är ju inte gratis. Mvh Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Jag skall försöka att inte snåla bort det sunda förnuftet, men det man kan spara här kanske man kan lägga på tex bensin. Ofta är den mest basic servisen ganska enkel om man bara vet vad som skall göras. Problemet är om det måste till datainstrument eller specialverktyg. Man tackar för tipsen Glad båtsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det står faktiskt i manualen hur du gör den vanliga årliga servicen och den är inte så svår, dock tar det ju lite tid och svordomar skulle jag tro.
Oljan suger du ut genom röret för oljestickan, det är anpassat så att all olja kommer ut. Du behöver inte sticka in ett rör eller så, koppla bara en slang högst upp. Det går lätt om motorn är varmkörd annars är oljan som sirap...


Sen är det byte av filter, kontroll/ev byte av remmar och bälgar, byte drevolja var eller vart annat år, smörja lager och drivknutar i drevet, kontroll/byte impeller, kontroll av servo och powertrim vätskor, kontroll av offeranoder, smörja propelleraxeln, köra igenom lite bensin med konserveringsolja (se manualen).


Glöm inte vinterkonserveringsdelarna så att du inte får frostskador.
Använd rätt oljor, remmar, filter och vätskor. Dom är inte så speciella, men det skall vara rätt spec.
Följ bara checklistan i manualen så kommer du långt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dett är en 3 år gammal tråd där författaren inte har varit inloggad på över 1 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inget illa ment, det var fortfarande ett bra inlägg med intressant information som du gjorde21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...