Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pete655

Ryds 20 DC ?

Rekommendera Poster


Hej, funderar på en Ryds 20 DC och skulle tacksamt ta emot andra medlemmars/ägares synpunkter/kommentarer på denna.

1.

Praktiska fördelar med 20DC/inombordare jämfört 620 DC med utombordare?

2.

Hur grov sjö/vindstyrka klarar den ? (Vill inte sitta inblåst)

3.

Kan man montera ankarspel? Någon som gjort det i båtmodellen?

4.

Eller finns det bättre 20-fots DC med inombordare i prisklassen som ni hellre rekommenderar?

//rookie smiley-smile.gif\

 

Senast ändrad av pete655 | 26 juli 2007 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Har ingen Ryds 20 DC el 620 DC men har ändå läst en del om dessa båtar.

 

1. Praktiska fördelar med 20DC/inombordare jämfört 620 DC med utombordare?

Några fördelar 20DC:

* Mindre stöldbegärlig p g av inombordaren (ett mycket tungt vägande skäl för många).

* Billigare att försäkra p g av den lägre stöldrisken (också ett tungt skäl).

* Lägre tyngdpunkt i båten då motorn sitter lägre och mer in mot tyngdpunkten i båten än motsvarande utombordare som ju hänger utanpå akterspegeln. Praktiskt innebär det lite stadigare gång i sjön.

* Hyfsat stor badbrygga och sittplats i anslutning till den i aktern. Underlättar vattenlekar, bad osv.

* Kanske tystare än en utombordare (om nu Ryds ljudisolerat motorrummet ordentligt). I alla fall finns förutsättningar för en tystare båt.

 

2. Hur grov sjö/vindstyrka klarar den ? (Vill inte sitta inblåst)

 

Båten är i kategori C enl CE märkningen.

Det betyder att den skall (förhoppningsvis i praktiken) klara:

C - Kustfarvatten och inomskärs

Båtar konstruerade för att kunna genomföra resor nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 (Beaufort-skalan) och den signifikanta våghöjden kan vara upp till och med 2 meter

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1899.aspx

 

6 beafort = 10.8-13.8 m/sek

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6508&l=sv

 

Land:

Frisk vind

Stora trädgrenar rör sig.

Sjöss:

Hård bris

Höga vågor börjar bildas, skumkammarna breder ut sig över större ytor.

 

Och tänk på att Ryds anlitar DNV (Det Norske Veritas) som testar deras båtar enl CE kraven osv, även i praktiken. Det innebär en bra garanti för att båten är sjösäker. Den gröna DNV skylten är nåt man faktiskt kan lita på till skillnad från CE märket (som bara kräver självkontroll av tillverkaren). 

 

3. Kan man montera ankarspel? Någon som gjort det i båtmodellen?

 

Kolla på Marinsystems hemsida http://www.marinsystem.se

(Engbo, Monteringar) där det finns bra exempel hur man monterar bl a på en Ryds 18 GTS (fast ankarplätt som ankare vetå tusan om jag skulle välja som på bilden) - blir nån liknande montering ev med kraftigare ankarspelspel på en 20 DC.

 

 

4. Eller finns det bättre 20-fots DC med inombordare i prisklassen som ni hellre rekommenderar?

Kan ju finnas några amerikanare kanske, annars blir nog övriga nordiska båtar runt 6-6,5 meter med inombordare i regel dyrare. Annars skulle jag nog spanat in Askeladden C6 (men det blir dyrare). Ryds är ju ganska billiga trots allt.

 

Om du inte är alltför insnöad på inombordare finns det en hel del fina daycruisers runt 19-20 fot med utombordare.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - med en Ryds 620 DC med utombordare, vad är en lämplig motorstyrka med en 4-taktare, respektive en direktinsprutad 2-taktare, typ Mercury Optimax?
 
Maxlast 4 vuxna och 2 barn. Ingen vattenskidåkning. 
 
Pete 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

115 hk funkar på en Ryds 620 DC vare sig det är 4-takt eller 2-takt direktinsprutad. Det är frågan hur bra acceleration och vilken toppfart samt vilket behagligt tyst marschvarv du önskar ha. Mindre motor = trögare upp i planing med mer folk i båten, motorn får varva mer väl uppe i planing =mer buller och högre bensinförbrukning och toppfarten blir lägre. Förutom att 115 hk blir billigare förstås i inköp.

Konstigare än så är det inte.

 

På en Ryds 620 DC skulle jag personligen satsa på 135 el 150 hk.

 

4-takt 130-140 hk:

Honda BF 130 (gamla modellen)

Honda BF 135 (nya modellen)

Mercury Verado 135 (dock ganska bränsletörstig på höga varv)

Suzuki DF140 (el Johnson 140 4-takt  som är en Suzuki fast vitlackerad)

 

4-takt 150 hk:

Verado 150 (helst nya modellen som är på gång som är bränslesnålare

http://www.mercurymarine.com/newsandevents/newsdetail.php?ID=23 )

Suzuki DF150

Yamaha F150

 

2-takt direktinsprutad:

Mercury Optimax 135 (men den är ganska högljudd på högre varv)

Mercury Optimax 150 (tror även den är ganska högljudd på högre varv)

Evinrude E-Tec 150

 

Personligen skulle jag nog satsa på en Honda BF135 om du inte har behov att åka fort för då är det 150 hk som gäller.

Jag menar vid nyköp nu. Men man får komma ihåg att Ryds brukar ha Mercury på sin akterspeglar nuförtiden så köper man splitternytt så kan det bli billigast med en Mercury (Optimax 135 el Verado 135 men Veradon är mycket dyrare än Optimaxen).

 

Vill du ha lite tester på Ryds 620 DC så har jag nog om jag rotar lite i byrålådan. Hör av dig om du vill kolla in på det.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 28 juli 2007 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mailat dig lite kvällsläsning.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter upp en gammal tråd pga att jag också tittar på ryds 20 dci kontra ryds 620 dci. Kommer att slå till inom några dagar men har inte hundra bestämt mig för om det är utom- eller inombordare som gäller för mig. Mina frågor som jag ältar:

- Vad har 20 dci för prestanda med 4,3 liters mercruiser, 220 hk?

- Vad får samma motor/båt för genomsnittsförbrukning?

- Varför räcker det med 135-150 hk utombordare på samma båt fast benämnd 620 dci?

- Prestanda/förbrukning med en Mercury Optimax 135?

- Försäkringar på ovanstående? Jag har precis (nu på natten) försökt få fram lite priser men det verkar som om de flesta försäkringsbolag vill ha ett telefonsamtal då deras nättjänster inte ger fullkomliga svar.

Tacksam om någon har svar på ovanstående!

 

Ps. pete655, hur har det gått för dig? Ds.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skaffade mig en Ryds 20 DCI i våras efter att haft en 568 GTI.

Hade precis samma bekymmer som dig inför köp, inombordare vs utombordare. Jag valde det förstnämnda.

Ska sägas att jag är väldigt nöjd med båten och ångrar inte att jag satsade på inombordare.

Toppfart på 42 knop. Marschfart mellan 23-27 knop då den drar ca 1,1-1,2 l/nm

Försäkringen ligger på 3600 kr om året.

Hart du kommit fram till vad du vill ha än eller har du fler frågor?

 

Ryds



Senast ändrad av Ryds20DCI | 25 juli 2011 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...