Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kema

Någon som ska fiska hummer på väskusten?

Rekommendera Poster

Hummerpremiären är ju den 24 september och undrar om det är någon från sträckan varberg-göteborg som funderar på att fiska. Själv har jag aldrig fiskat hummer men har flera gånger tänkt göra det, så kanske sker det i år. Någon som har tips på var man ska fiska eller är det en väl bevarad hemlighet??13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är precis som du!!

 

Jag hade tänkt att ge mig på det men vet lite lite som du....;)

Bor i gbg...;)

Vart har du din båt o har du köpt tinor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt i en insjö i Mark som heter Öresjön. Men hade tänkt traila ner till Gbg. Jag har intnga tinor än men tänkte kolla efter begagnade. Har du några? Var har du din båt?

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få någon att avslöja sina fiskeplatser blir antagligen inte lätt. Leta efter bergsbottnar, gärna med mycket sten på c:a 8 -20 m. djup.
Sen vilket djup hummrarna går beror på en massa olika parameterar såsom vattentemp, ljus ström m.m.
 
Att fiska på sand eller lera är meningslöst då får man bara en massa småkrabba och kuckilurer.
 
Lycka till
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller några tinor... men tänkte köpa några på feltema och ha denna säsongen...

 

Jag har båten i torslanda lagun.

 

Kanske kan hjälpas åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter kul att hjälpas åt, men hur? En båt, två båtar?? Har du något förslag på hur?

kema


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja 2 nybörjare e ju bättre än 1....;)

 

det är vilket som.... min båt ligger ju redan bra till så den kan vi ju använda...

 

Vart bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kanonkul.smiley-smile.gif\ Jag bor i Skene som ligger ungefär mitt emellan Borås och Varberg och ca 5.5 mil från Gbg.

Jag skickar ett mejl till dig med mina kontaktuppgifter så kan vi väl höras av planera vidare.

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, tror inte heller det är troligt att någon skulle avslöja sin fiskeplats. Fiskar du själv hummer? Vad använder du isåfall för utrustning?  tar gärna emot tips på vad som behövs utöver tinor.

Hur får man tinorna att stanna där man lagt i dom eller mpste man jaga dom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas tinor funkar hyfsat, men dom måste barlastas för att ligga still o inte driva med strömmarna. Har fått några hummrar i mina, o tyvärr så har nån annan oxå fått fr mina tinor smiley-frown.gif\ . Satte ett buntband som extra låsning på tinorna, o i 2 fall far bandet bortklippt! Ett ekolod är nästan nödvändigt, inte kul att släppa ner o dra upp i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många tinor används, måste man ha ett minimiantal för att det ska vara någon idé att chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ha max 14 st som fritidsfiskare, men nåt minantal tycker jag kanske inte finns. Det beror väl mer på omständigheterna runt ikring. Bor du vid havet o har 5 min till platsen du tänkt fiska på så är det väl ok med en tina. Har du däremot en timme att åka o kanske traila o sjösätta båten på det så kanske det behövs fler tinor för att det ska kännas motiverat. Tror jag o brorsan hade 16 st ihop första året, sen har vi utökat o hade nog 28 st vid starten i fjol. Sen har det ju tyvärr försvunnit några st varje år oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste att tänka på: Se till att inga linor ligger o flyter i ytan. Använd sjunklina eller blya ner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är fantastiskt, man lär så länge man lever.

Vad använder ni för beten, läste någonstans att det ska lukta, då borde man kanske testa surströmming.smiley-wink.gif\

Fast då kanske hummrarna sticker sin kos.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har prövat både saltad makrill o saltad insjöfisk, tycker inte det är nån större skillnad på resultatet. Vi har alltid fått mycket krabba, o då sägs det att agnet är för färskt. Går det in krabba först så lär inte hummern gå in i tinan. Makrillen vinner mot insjöfisken på att den inte alls luktar lika äckligt (för mig då) Det har nog vart tur att det fläktat undan stanken, annars hade nog fiskar o måsar fått mat oxå.. 15.gif\

 

Är man förtjust i hummer o vill ha den till bästa pris,: gå till fiskaffären o köp. Vill man uppleva ett spännande fiske,: Köp eller gör några tinor o prova. Det är en skön spänning o känsla att dra tinorna, ser man då att det finns hummer i tinan förtsätter spänningen tills man fått mätt den o kollat att den inte bär rom. Sen kan ju de första veckorna bjuda på väldigt fint väder om man har tur (som en bonus)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DE tips jag har om hummerfiske är nog ganska små men här är de:

ett bra ekolod är en av de bästa förutsättningarna för att få några (färg är outstanding) men de gamla hederliga fungerar också, lite svåravlästa för ett oerfaret öga, försök att hamna på stening botten där trivs de, har fått några när man råkat sätta fel o hamnat rakt på berg men aldrig på sand/lera (krabbvarning) jag personligen tycker inte man skall släpa tinan tills den sitter lite(sliter för mycket på redskapen) försök hellre pricka rätt. agn har jag vad som jag kommer över saltad makrill verkar bra men bäst har det varit när jag agnat med halvrutten torsk.. djup olika men runt 10-15 meter

är för övrigt själv tacksam för tips

 

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare,  jag vet någon som sälger fina hummertinor.

Maula mig

swebettomas@yahoo.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan...

Jag har lite tinor att sälga,,, kan också ge lite tips (Svenska och Skotsta)

 

Hör av er...

TYomas.

swebettomas@yahoo.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...