Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrMyth

Flipper 705

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon där ute som äger eller har provkört Flipper 705 HT.

Ris och ros?

Det verkar vara en trevlig båt!

 

Vänlig hälsning

 

MrMyth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de testar jag läst har den bara fått idel lovord.

Med en Volvo Penta D serie diesel går den mycket bra.

Snygg hard top båt och lite lyxig.

Tror jag har nåt test på den om du är intresserad.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo!

 

Ja det testet läser jag gärna! Maila det gärna till mig.

 

Vänlig hälsning

MrMyth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är också mycket nyfiken på tester och åsikter om Flipper 705.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite ris och ros angående Flipper 705 HT som vi har märkt hittills på ett par kortare turer 

  

dieselmotorn VP D3

  en ombonade känslan

  gångläget i sjön

  rymlig ruff (nu jämför jag med min Uttern D68)

 

- lite trångt vid passage mellan stolarna

  ankarboxen bak är ett skämt! Den är så liten att den endast duger till att förvara tågvirke i. Dessutom är dräneringshålet monterat för högt upp så nu står den alltid 2cm vatten i botten på boxen..

  ankarboxen fram duger till dragg eller mindre blyplätt. Det blir till att montera ankarspel framöver..

  

 

Senast ändrad av MrMyth | 14 augusti 2007 | 00:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya D3-dieseln på 190 hk verkar mycket fin, väger lite också men den kostar ca 125000 mer än Mercruiser 260 hk. Det är sjukt stor prisskillnad. Fattar inte varför dom prissätter så. Skillnaden på bilar är inte alls lika stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en jädrans prisskillad mellan en Volvo Penta D serie diesel och en motsvarande Mercruiser eller Volvo Penta bensinare.

 

Men kolla de här siffrorna så förstår du kanske varvför en VP D serie diesel är så frestande trots det höga priset, detta är bara ett exempel:

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110643

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 13 augusti 2007 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att VP D3 är en drömmotor.

Vi provade hur mycket väsen den för vid bryggan för ett par dagar sen. Våra öron (3pers) upplever det som att motorn går tystare ju mer man gasar!! Vid 3000 varv väser den bara liksom och vid färd är den ännu tystare. Jag minns vår gamla Nimbus 26 med en VP MD40. Där gick det minsann inte att föra ett samtal vid färd 2.gif\  Fast Nimbusen var ju en kanonbåt på alla andra sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad gäller förbrukning,ljudnivå och vikt så är det nog inget snack om att man vill ha D3 190. Men till skillnad från jämförelsen i testen du hänvisade till så skiljer det rätt många kusar mellan en D3 190 och en Merc. 260. Jag tror det gör ca 6 knop skillnad på toppfarten på en planande 7m-båt på 1750 kg.

Volvopenta har förresten en kul motorguide här: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/repower/EngineConfigurator/

(antagligen inte ny för dig men kanske för en del andra :))

 

Prisskillnaden ca 120 tusen mot 5,0V8 och 170 tusen mot 4,3 V6. Om man plockar tillbaka ca 25% på lägre förbrukning så tjänar man aldrig tillbaka det även om bensinpriset sticker iväg så frågan är hur andrahandsvärdet står sig. Om man får igen skillnaden där. En handlare jag pratade med idag trodde inte det.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du köpt en sån i år? Vad plockade du på för extrautrustning? Vad toppar den? Vad är bra marschfart och vad drar den där? Nåt du ångrar att du inte valde till? Är komforten bra på madrasserna så man kan sova gött. Gillar inte för hård stoppning.

Det blev många frågor det men allt du orkar berätta är av intresse! :)

 

 

Senast ändrad av Sahlback | 14 augusti 2007 | 00:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är tyvärr inte jag utan mina föräldrar som har köpt den smiley-wink.gif\

Fart och förbrukning har jag ingen aning om tyvärr. Ruffen är väldigt ombonad, ljus och trevlig. Möjligen kan man gnälla lite på vindrutetorkarmotorerna som syns i taket men det sitter i alla fall överdrag på dom i samma ljusa färg som ruffen i övrigt. Madrasserna är välstoppade och inte stenhårda.

Utrustningen var väl istort sett rubbet tror jag.

Kylskåp, extra batteri, diskho, hällspis, dieselvärme, sötvattenskyln, vattentoa, septitank, startspärr, GPS m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter provkörning i förrgår på Orustmässan av en Flipper 705 (dc) med D3-190 håller jag med om att D3 är en fantastisk motor. Den svarade blixtsnabbt på gasreglaget med sitt kraftfulla vrid. Man blir inte mindre sugen på det motorvalet efter provturen.

Båten i sig var utan tvekan det skönaste jag har rattat på vatten. All positiv kritik om det skrovet intygar jag och skriver under med vattefast stämpel! Sportig och trygg. Mycket lättstyrd och inget slingrande i lågfart vilket nog mycket beror på duopropen. Trodde inte att det skulle göra sån skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fastnat rejält för Flipper 705 HT. Ska åka till Stockholm på onsdag och kolla in en 1 år gammal topprustad båt (kyl, vattentoa, Wallas dubbelplatta, Wallasvärmare, Stereo, dubbelbatteri, rostfri diskho, färskvattentank, vattenkyld V8, trimplan etc.)

Är den så fin som det verkar så slår jag till och kan få ner båten till bästkusten på fredag lr lördag. Ni vet känslan med ny båt va? Eller är det bara jag som vill ha den NU!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag slog till och fick den körd till västkusten 2 dagar efter Stockholmsbesök. Dom tog med sig min Askeladden Explorer i byte. Har ju tillbringat ett par dygn i nya båten och är mycket nöjd! Synd bara att hösten är i antågande, jag vill ha en ny båtsommar direkt! Helst med lite bättre väder än denna bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kvar testet så vill jag gärna ha det också!

Har beställt en 705 HT nu som jag väntar på och undertiden så dammsuger jag nätet på information men det finns inte så mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det men jag har lagt många timmar på nätet nu i min jakt på något matnyttigt och flippermarin var bland det första jag hittade.

Alltid lika roligt med ny båt! har bara sett DC`n i verkligheten, HT`n har jag bara sett på bild tyvärr!

Jag har några låga broar där jag bor och antar att gösstaken kan ställa till problem, är den lätt fällbar?

Går det att sitta på taket och styra med fötterna eller klarar inte luckan det?

Funderar på att montera fjärrstyrd strålkastare på taket, finns det bra kabelvägar dit?

Har så många frågor, hoppas att någon kan hjälpa, får fasit om en vecka men väntan är olidlig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min båt!! sprätte upp plasten i morse! Jobbar eftermiddag denna veckan så jag får greja på förmiddagarna..

Förstaintrycket är MYCKET bra! gösstaken är lätt avtagbar och sitter med 2st kupolmuttrar om någon mer än jag undrar, luckorna verkar vara gjorda av härdat glas och ser robusta ut, återstår att se om dom tål 80Kg kapten.. Flört

Någon som har monterat högtalare i hardtopen likt aquador 23HT? borde vara möjligt, borde göra gott åt ljudbilden att få upp och isär högtalarna lite!


 Edit: När man kollar på 360 bilden som länkades till ovan så ser jag att den är olik min, har sett fler bilder på den förarplatsen, gasreglaget är numera sidmonterat och det finns inte någon mugghållare.. Är det bara 06-07 som ser sådan ut?



Senast ändrad av akterspegel | 10 maj 2010 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt upp några bilder i mitt album på min 705, har förövrigt tänkt sälja henne om någon är spekulant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första säsongen med min 705:a HT, hittills lite fakta efter drygt 60 timmars gång

 

D3 190 vilket vridmoment, klart i jämförelse med tidigare båt med 5.0 V8 om inte ännu bättre

vi har sovit 4 grabbar utan problem i 6 nätter, resterande ca 20 nätter med sambo, visst, lite trångt i gången mellan säten men annars inga problem att samsas på denna dryga 7 metersbåt

det går att sitta på taket och styra med fötter eller luta sig lite ner och styra, annars är favoritpositionen att stå upp i luckan och köra

En HT båt är enligt min mening det mest optimala i vårt klimat, bara att stänga luckan vid sämre väder, kapellet bak åker bara upp om det är ihållande nederbörd och för natten

har ett extra kylskåp förutom standardmonterade, strömsnålt som tusan

efter tips får jag faktiskt ned mitt Bruce ankare på 7,5 kg i ankarboxen bak, men det är millimeterpassning och även ankartampen med kätting få plats, visst det står lite vatten där i men vad sjutton, det är ju en båt och den tål det wink

har ingen spoltoa men en porta potti, ej använd ännu, det gäller att planera

varning på EVC om vatten i bränsle, tömt förfiltret 15 ggr och det är knappt något vatten där, ska be VP verkstad uppdatera EVC till hösten, den är för känslig

kör Biltemas enkla gasolkök för 198:- med lösa småflaskor, blixtsnabbt jämfört med diesel spishällen, 42 lite färskvatten är i minsta laget men om man grovdiskar i sjön räcker det ett tag längre

kolla slangklämmor i vattenkylningen i motorn, fick slang som hoppade loss med vatteninträngning som följd, lätt att ordna i en lugn stillsam farled men hade inte varit lika kul på Nämdöfjärden

bytt till strömsnåla LED lampor i ruff och lanternor, skaffat Sverige vimpel istället för flagga, blir nog 2 x solceller på taket till nästa säsong, 115 ah förbrukningsbatteri räcker rätt bra ändå

ja, kommer inte på något mer, denna tråd är ju gammal men kanske några jämlika läser ändå och kan kommentera 

Ha´ de´

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Trevligt att tråden börjat leva!

Vart har du extrakylskåpet?

Jag har också tänkt på solceller men har inte hittat något som passar bra, har du hittat något?

Det är svårt att dra kablar i taket, det är väldigt trångt men det kanske du har kollat?

Har du dieselspis och använder gasol? dieselspisen är ju väldigt bekväm om  man kan leva med uppstartstiden..

Ska fixa bilder på min källsortering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Waeco 18 liters strömsnålt kylskåp står precis innanför ruffluckan när vi kör och under ratten, på förarplatsens golv, på natten. när vi bäddar upp

Har inte mätt för solceller ännu men tänkte två mindre på var sida om topplanternan, har inte kollat kabeldragning ännu.

Oftast så är det kaffevatten vi kokar upp och då är gasen överlägsen,

ja fixa gärna lite bilder på din sopsortering    enlightened

jag har en 2007:a men med motor från 2011

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller du fortfarande på att framkalla bilderna på källsorteringen?  wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, glömde bort det.

Här är några bilder från projektet.

Jag mätte och kontrollerade många gånger innan jag sågade!!

post-10014079-1394237229,9365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdigt och jag använde inte beslaget som jag köpte, det kan bli kallt att ha foten på, ett lagom stort hål fungerar utmärkt!

Edit: jag sågade med en vinkel (kommer inte ihåg exakt) som jag testade mig fram till så locket behöver inte stagas ytterligare. En egen uppfinning efter många timmars funderande!



Senast ändrad av akterspegel | 22 augusti 2012 | 20:02

post-10014079-1394237229,9956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lackade locket och även holet så att det inte suger om blöta sopor kommer i kontakt med den, skrev även lappar så att det inte blir missförstånd!

Jag satte gångjärnen med ett litet vinkelfel så att locket precis håller sig uppe av sig själv och så lade jag gummimatta i hörnena så stängningen blir tyst.

Påsarna hålles uppe av rostfri plastad najtråd som är skruvad i locket på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gångjärnen sitter så långt ut åt sidan så det finns inte någon risk att jag trampar på dom.

Detta gjorde jag tidigt i somras då jag märkte att det blir väldigt mycket sopor med en bebis ombord och solvarma blöjor är inte roligt på morgonen.

Det senaste jag gjort är dock att montera en 22 LED-tv och några uttag i ruffen, det är jag extremt nöjd med!

 

Visa upp era projekt nu! Jag vill se en solcellsinstallation!

post-10014079-1394237230,1748_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...