Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Flumflum

Tohatsu 9,9

Rekommendera Poster


sextant_liten.gif\  sextant_liten.gif\  Hej.

 

Har en Tohatsu 9,9 hk från ?. 3 stycken brytpinnar har gått sönder. Kommer inte ut från hamnen längre. Ena stunden hittar jag inte friläget och nästa dag är det inga problem. När jag inte hittar friläget så verkar bensinen rinna ut. När jag äntligen kommer ut och höjer gasen så dunkar det till precis som att man kört på sten.Är det något med växellådan eller som jag (okunnig som jag är) tror att det kan vara något med propellern som sitter över brytpinnen och som har väldigt slitna spår?

 

Vad är problemet med brytpinnen?

Vad är problemet med friläget?

Varför dunkar det till?

 

Skickar med en bild på propellern. De vågräta spåren är ju helt utslitna, de vågräta något bättre och de använder jag Brytpinnen verkar att gått emot den övre kanten som jag har markerat.

 

Alla svar emottages tacksamt! 

post-27669-1394235152,7847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du några s k splines (räfflor) på propelleraxeln och motsvarande på insidan propellern där axeln skall gå igenom?

Verkar ju som propellern har helt slät insida för propelleraxeln på din propeller enl bilden du la ut.

 

Vilken årsmodell har du på din Tohatsu 9,9 hk?

 

Att friläget hoppar ur:

Kan i värsta fall vara kuggar i växelhuset som blivit utslitna. Kan vara en justeringsgrej också. Du behöver en sprängskiss för att kolla växellänkaget och ev justera om det går.

Här kan du hämta sprängskisser i PDF till Toahsu/NIssan (NIssan är samma sak):

http://www.maxrules.com/partscatalogmenu.html

9.9 hp

VIEW 2-Stroke Nissan NS9.9B2 1992 M254-B

VIEW 2-Stroke Nissan NS9.9C 1993 M490-B

VIEW 2-Stroke Nissan NS9.9D2 1998 002N21043-3

VIEW 2-Stroke Nissan NS9.9D2 2003 002N21043-4

VIEW 2-Stroke Tohatsu M9.9D2 2003

 

Såvitt jag kan se på sprängskisserna har propellernaxeln splines och då skall propellern ha det också på inidan där axeln skall gå igenom (jag kollade på sprängskiss på 1992 års modell - se bilden ovan).

 

Klicka på View på den sidan så kan du spara hem sprängskisserna (det tar en stund innan de visas då de är på ca 150 sidor).

 

Bensinen rinner ut:

Kan kanske vara flottören i förgasaren som har hamnat i fel nivå.

Går att justera (men man bör ju veta hur många mm från nån referensutgångspunkt man skall justera).

Har du gjort ren förgasaren nån gång? Kanske är dags.

 

Kan du inte ringa en Tohatsu återförsäljare och beskriva ditt problem så kanske de kan ge råd.

Kolla återfärsäljarna på Tohatsus svenska hemsida:

http://www.tohatsu.se/

 

Propellern verkar ju onekligen sliten men det är svårt att så här på distans bedöma om det är den som är boven.

 

Har du kollat i Manualen?

Finns manualer att ladda hem i PDF på Tohatsu USAs hemsida för dessa modeller (jag vet ej vad du har, antar C revision är äldre än D) :

http://www.tohatsu.com/tech_info/manuals.html

2-Stroke Models (Carurated):

M 9.9C    

M 9.9D  

M 9.9D2

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 10:40

post-1495-1394235153,1214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo och tack för att du tog dig tid!

 

Får visa detta svar för någon som är mera kunnig än jag.

Kommer att gå ner till båten för att se om jag kan upptäcka vad det är för årsmodell.

Propellern är helt slät och har inga splines.

Varför har brytpinnen gått emot det övre markerade området, glider den?

Skaffa en ny propeller eller ny motor?

Återkommer när jag tittat på motorn och hoppas att du också gör det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Bo eller vem som helst!

 

Fanns inga splines eller räfflor på axeln.

Vet inte vad det är för årsmodell, men stod Model M9.8A och Seriel no 16455. Eller ser man det någon annanstans?

Drar jag åt propellern fel?

 

Om det beror på propellern?

Har någon en till salu för ett vettigt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är nog en 9.8hk motor du har då (enligt länken i tidigare inlägg.

Har kollat flera av skisserna och alla har räfflad axel.

Kan Räfflorna  slitit ut eller sitter det en räfflad bussning kvar på axeln?

Annars lutar det nog åt att propellern inte trycks in ordentligt/förlångt så att brytpinnen (som inte heller finns med på någon skiss) inte greppar i propellern.saknas någon bricka på insidan/utsidan kanske??

 

Senast ändrad av Jimsan | 22 juli 2007 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hittar väldigt lite information på internet om Tohatsu M9.8A.

Lite brytpinnar är väl i stort sett det jag hittar...

Sprängskisserna för Tohatsu M9.8B (se bilden) visar tydligt att propelleraxeln har splines, men det kan ju vara nån specialare utan splines på M9.8A (som det tyvärr inte finns några sprängskisser på.

Om jag förstår det hela rätt så har 9.8A en brytpinne i framdelen av propellern som propellern tryks fast mot när du drar åt propellermuttern?

Brytpinnen går alltså genom propelleraxeln i framför propellern.

Är det rätt uppfattat?

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 14:59

post-1495-1394235153,312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där att ev kunna justera växelstången verkar det inte gå att göra såvitt jag kan se på sprängskiss (för 9.8B visserligen). Se bild.

Kanske är risk att kugghjulen i växelhuset är utslitna.

 

/Bo

post-1495-1394235153,3625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Finns inga räfflor (för de kan ju inte helt försvunnit), men det där med brickor kanske  hjälper eftersom det inte funnits (eller om jag tappat dem) några.

Vad för brickor ska det i så fall vara och ska de (dem) sitta mellan propeller och brytpinnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en gång Hej!

 

Tackar Er som svarat men får visa dessa svar till någon som (kanske) kan och återkommer.

 

Tusen tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Bo!

 

Nej brytpinnen sitter inte framför propellern utan de skåror/spår som syns på bilden på propellern och som pinnen ska vara i är baksidan.

 

Kan det vara så att det fattas någon bricka. Finns inga brickor bara propellermuttern?

 

Flumflum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Hej igen Bo!

 

Nej brytpinnen sitter inte framför propellern utan de skåror/spår som syns på bilden på propellern och som pinnen ska vara i är baksidan.

 

Kan det vara så att det fattas någon bricka. Finns inga brickor bara propellermuttern?

 

 

 

Recordfisken
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du sätter dit en lagom stor bricka framför propellermuttern - på vilket sätt skulle det hjälpa?

Hålls brytpinnarna på plats bättre då? Kläms de fast stadigare då?

Tror nog det är ganska ovanligt att man inte har en bricka framför en propellermutter. Fast med din 9.8A är det svårt att veta.

Men generellt, när du drar åt muttern ligger den an direkt mot propellern eller vilar muttern mot brytpinnarna?

Kan det (också) vara nån bricka framför propellern som saknas som gör att propellern trycks an bättre mot brytpinnen?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kollar man på mindre Tohatsu som t ex 3.5A så sitter propellern med brytpinne fast så här: se bild.

Brytpinnen sitter i framkant av propellern då och inte ens nån propellermutter.

Många varianter på Tohatsus utombordare...

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen Bo!

 

Ringde till en återförsäljare i Marsstrand. Han sa att det inte skulle vara några brickormtill denna. Han trodde att motorn nog var 20 år gammal. Han hade inga brytpinnar till denna. Jag tror som du ser i min andra fråga att jag fick med fel brytpinnar, därför undrar jag om storleken. En kompis kan nog i så fall tillverka. Fann brytpinnar till salu på nätet men var från utlandet. Det som stod var att det var samma brytpinne till M9.8A som till M8A och M12A men det säger mig inget. Stod också att de hette COD J043. Cod J044 var till Mariner (tor jag) 2Hk.

Tror du att du kan hitta storleken? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytpinnen sitter så på axeln förutom att jag har propellermutter 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Verkar vara samma brytpinne till Tohatsu M8A - M12A och däremellan finns ju din 9.8A.

 

T ex Lindalssundets Marina har det i sin katalog, artnr 400075.

 

www.lmhb.se/svensk/sidor/pdf/2007/sid14,36.pdf

 

Hemsida:

http://www.lmhb.se

 

Annars så sätt dig med telefonkatalogen och ring runt till fler Tohatsu återförsäljare, se listan på Tohatsus svenska hemsida.

 

/Bo

post-1495-1394235154,7995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser de tydligen ut, ordet large verkar vara viktigt.

 

/Bo

post-1495-1394235154,8146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Bo!

 

Ska kontakta försäljaren. Stod ju även storlek 5 x 35. Kommer inte ihåg längden på de jag använt men tjockleken var 4,7. Kanske dessa 0,3 kan spela in? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade att Watski hade brytpinnar i sin katalog, se bilden.

Där står som tur är måtten till M8A-M12A:

 

Diameter: 5 mm

Längd: 35 mm

Material: Mässing

 

Kolla på deras hemsida Klicka här ...

Återförsälarlistan.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 13:33

post-1495-1394235154,8991_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tusen tack Bo!

 

Kontaktade Lindalssundets Marina. Han sålde egentligen till privatpersoner men skulle ändå sända mig en sats.

Tror du att felet med brytpinnen kan var att de som jag använt var 0,3 mm mindre samt inte gjorda av mässing?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

 

Jag gissar:

 

Om brytpinnen du använt förut som gått av hela tiden (3 st) var 4,7 mm så finns det rimligen ett visst glapp p g av att diametern är 0,3 mm för lite. När du då växlar och gasar osv så får du ett visst spel/glapp i propellerns rotation p g av detta. Troligen knäcker då propellern brytpinnen.

Det gäller nog att det blir helt stumt i rotationen. Jämför t ex en propeller som sitter påträdd på s k splines, den är stum i rotationen.

 

Sen är det väl frågan hur sliten propellern är där brytpinnen ligger i. Om den är sliten är det inte säkert det hjälper med 5 mm brytpinne ändå.

Du får helt enkelt prova.

 

Vilket material hade de 4,7 mm brytpinnar du körde av?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet inte vilket matrial den var gjord av. Var helt blank (rostfritt?). Får se vad som händer när jag får brytpinnarna?

Kompisen får väl försöka tillverka några på kanske 5,1 så får vi se om de går i. Tror du att som jag skrivit förut att pinnen varit för tunn och därför glidit mot överdelen och sen gått av?

Kompisen föreslog att tillverka en lite längre pinne. Vad säger du? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur sitter brytpinnen exakt?

Går en brytpinne genom hela propelleraxeln eller är det två brytpinnar, en i varje halva av propellern?

 

Jag förstorade bilden du postade på propellernavet:

 

Vad är de horisontella spåren till för? De verkar ju inte i linje med varandra och har större diameter.

 

De vertikala spåren verkar mer i linje.

 

Du har alltså en skada i propellergodset där jag ringat in en gul cirkel?

 

Vad är det för urgröpning där jag ringat in med grön cirkel? Är det också nån skada?

 

Om du har skada på aluminiumgodset på propellern, om brytpinnarna skavt sönder, bör du nog laga det. Det går att svetsa aluminium.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juli 2007 | 14:26

post-1495-1394235155,0585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är bara en brytpinne. Jag har använt de vertikala spåren och där pinnen verkar att gått i godset i den gula cirkeln. Kanske glidit pga de 0,3 mm.

 

Min uppfattning om de horisontella spåren är att de är till för att det ska finnas två lägen att sätta pinnen i, om det ena slits så kan man byta. Bara en gissning. Dessa spår är hur slitna som helst. Någon sa att denna slitning kan uppstå om man med höga varv lägger om från fram till back?

 

När det gäller den gröna cirkeln så kan jag just nu inte svara eftersom att propellern är lämnad till kompisen.

 

Ska meddela honom om svetsning.

 

Återkommer och hoppas att du gör detsamma.

 

Tusen tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


...slitning kan uppstå om man med höga varv lägger om från fram till back?

När man växlar skall man först dra ner på tomgång.

När man väl skall växla mellan neutral till fram (el back) osv skall man göra det distinkt, bestämt. Långsam växling sliter på dreven i växelhuset.

Att det låter lite (klonk) när man växlar är helt normalt.

 

/Bo


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Bo!

 

Har fått brytpnnarna idag (supersnabb leverans) och ska senare ner och prova. I det spåret jag tänkt att använda så är det när jag lagt i brytpinnen lite glapp på det spår som jag markerat, men hoppas och tror att det inte inverkar. Håll tummarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall bli intressant att höra resultatet oavsett utgången.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peppar peppar!

 

Satte i den nya brytpinnen igår och var faktiskt ute på sjön i ett par timmar och den höll. Fortfarande kan den hugga till lite vid höga varv men Dunkar inte till som den gjorde förut. Kan kanske bero på att det ena spåret (där brytpinnen gått emot) är lite sliten. Kontaktade en kompis som har en svetsfirma och han skulle titta på den efter semestern. Han var inte säker på att det gick att svetsa, beror på legeringen.

 

När det gäller bensinen som rann ut så var det plastkoppen som sitter vid förgasaren som inte var fastsatt ordentligt.

 

Friläget som jag inte hittar ibland sa en som har båt bredvid att det var något med kuggarna (tror jag) men kommer inte ihåg vad. Han sa att om jag drar lite i startsnöret så hittar jag friläget. Och det verkar hjälpa.

 

Samme kille ställde också in tomgången (en annan person sa att denna kille var väldigt duktig på motorer), och det verkade först fungera bra, men efter att ha kört i fiskefart en stund så ville den stanna hela tiden. Ny justering?

 

Tills vidare:

Tack för allt Bo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du kommer ut på sjön igen med motorn.

 

Hållet tummarna att brytpinnen håller resten av sommaren.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse igen!

 

En till brytpinne har gått men annars varit ute lite i alla fall.

Nytt problem: motorn går i ungefär en timme i fiskefart fast ojämnt sedan dör den hela tiden. Nya tändstift? Kanske blir för varma? När jag kommer nästa dag så startar den med en gång!

 

Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...