Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
primouza

Montera flödesmätare.

Rekommendera Poster


Hej!
Ni som har Navmans flödesmätare i era båtar, hur har ni installerat den?
Satt ni eran efter eller före bränslefiltret?
På min motor (Mercruiser 5.0) så sitter bränslefiltret på motorn dvs långt efter flödesmätaren.
Ska man sätta nåt litet biltema-filter strax innan mätaren?
Min mätare visar ena sekunden 30 liter i timmen och nästa 0.01 liter i timmen.
Kort sagt så visar den allt mellan 0.01 - 99.99 liter, vilket är lite jobbigt... 
Kan det vara så att det har fastnat nåt skräp iden och är den lätt att rengöra i såfall? 
Är VÄLDIGT tacksam för svar!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Navman Fuel 3100.

 

TANK------->Vattenavskiljande filter------->Bensinblåsa------>Flödesgivare------->Bensinfilter på motorn.

 

Jag har visserligen utombordare men det skall inte spela nån roll i sammanhanget.

Jag har ett Yamaha bensin/vattenavskiljande filter (det är samma som Racor), 10 micron filter.

 

Är den nyinstallerad hos dig?

Har du givaren monterad vertikalt som det rekommenderas i installationsanvisningen?

Om du inte har bensin/vattenavskiljande filter (10 micron) före flödesgivaren bör du sätta dit ett sådant annars kommer du garanterat att få skit i bränslegivaren förrr el senare (som du kanske redan fått nu).

 

Det finns en FAQ på bränslemätarna på Navmans hemsida, har du kollat den?

http://www.navman.com/Navman/Templates/standardcontent____25163.aspx

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 01:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter egen erfarenhet så säger jag filter före, absolut.
Det går nämligen inte att ta isär den alls. Eller jo det går självklart att ta isär den, men inte få ihop den igen. Inte ens Plastimo i Henån kan laga givaren. Jag fick in en liten plastbit i min, men eftersom ingen visste var den kom ifrån fick jag en ny på garantin (snyggt jobbat förexten, Plastimo).
Tänk också på att montera givaren lodrätt, annars kan det bli luftbubblor i den och flöder varierar kraftigt precis som du beskrev.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren måste sitta efter filtret, minsta skit så bryter den ihop. Sätt dit ett extra filter före givaren. Som tidigare påpekats så måste den sitta vertikalt. Så här sitter min.

post-4082-1394235153,8527_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte min på slangen direkt efter tanken. Har inte monterat något extra filter eftersom jag vill ha så lite störning av bensinflödet och så få delar som kan strula/läcka som möjligt. Iofs har jag en genomskinlig stor plasttank med stor inspektionslucka så jag vet att det inte finns skit i den nu i alla fall. Har fungerat klockrent och ruggigt exakt under de 550 sjömil jag kört de senaste två veckorna (Stockholm-Nynäs-Oxelesund-Trosa-Södertälje-Uppsala-Stockholm-Åland-Stockholm). Intressannt också att min båt med en Mercruiser 5,7 liters V8 drar under 1 liter per distans i 28 knop med två personer och packning ombord.

 

Senast ändrad av Dea_F23 | 23 juli 2007 | 01:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...