Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ryds568

Fendrar-- Vi eller dom???

Rekommendera Poster


Vi ligger vid en brygga (hemmahamn) med en större båt intill två mindre på var sin sida.

Jag lägger efter varje förtöjning ut mina fendrar, lite knepigt ibland att få till det har nämligen inte lyckats fixa fenderfäste utan jag använder pulpitar m.m.

De som har sina båtar vid sidan om oss = en har förmodligen aldrig hört talas om fendrar och den andra har sina snyggt liggande i båten. Det hör till saken att detta pågått under hela sommaren och denna sommaren har vi ju inte haft så bra väder dvs blåst både hit och dit.

 

1. Min båt är av ny och jag är rädd om den

2. Min båt större och kan skada dom andra båtarna

3. Nej jag har aldrig träffat dom på bryggan och talat om för dom om situationen.

 

Har ni båtgrannar vid hemmabryggan som är lite si och så 

Skriv 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart fendrar man i alla lägen när man har en båt (eller annat) bredvid oavsett båten storlek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har din båt i en båtklubb och då borde ni också ha en hamnkapten i klubben/marinan. Ta upp situationen med homom/henne och be honom/henne att i sin tur be de andra båtägarna att hänga ut sina fendrar. Då riskerar du ingenting vad det gäller grannsämjan samtidigt som det här är en av hamnkaptenens skylldighet att se till att den här sortens säkerhet efterföljs. Själv har jag inte den här sortens problem sedan jag ödmjukt och lite försynt visade upp min K-pist inför mina grannar! Av någon orsak så är det ingen som kaxar upp sig och allt fungerar mycket bra.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn

Har du köpt din k-pist (förmodar 39B) på Sea-Sea, Hejrtmans eller en vanlig interboat i innlandet, hörde att dom hade bra priser nu efter den regniga sommar´ n.

 

Finns säkert andra saker som man retar sig på båtgrannen.

Skriv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

roddarn.....suck, tönt, har du inget bättre för dig ? Å så som din bild ser ut på här på sidan..?

 

ang inledningstråden...ni har förmodligen inte bommar mellan platserna...för då är det ju synd om den stackarn som inte fendrar på. Men mitt råd är om du upplever att grannarna fendrar dåligt är att dels som puckot ovan sa, prata med hamnkapten om ev hamnregler, men fendra på ordentligt själv med dina feta fendrar så är det ju bra.. och givetvis vill man alltid skydda sin egen båt , så tänker jag ialla fall och drar hellre på för många fendrar var jag än är .... FÖRTÖJ ALLTID FÖR STORM!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

roddarn.....suck, tönt, har du inget bättre för dig ? Å så som din bild ser ut på här på sidan..?

 

ang inledningstråden...ni har förmodligen inte bommar mellan platserna...för då är det ju synd om den stackarn som inte fendrar på. Men mitt råd är om du upplever att grannarna fendrar dåligt är att dels som puckot ovan sa, prata med hamnkapten om ev hamnregler, men fendra på ordentligt själv med dina feta fendrar så är det ju bra.. och givetvis vill man alltid skydda sin egen båt , så tänker jag ialla fall och drar hellre på för många fendrar var jag än är .... FÖRTÖJ ALLTID FÖR STORM!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du Gustav Jacobsson....jag har väl inte så mycket bättre för mig än vad du uppenbarligen har! Hoppas att du är trevligare mot folk på åtminståne sjön än vad du visar upp här, för det enda du gör är att du helt öppet talar om för omgivningen att du beter dig som en tölp.

 

Väx upp och var lite trevlig du också som 99 % av de andra som är här på forumet. Du blir det lite roligare för alla. Eller är det här den nivå som du klarar av? Till vilken nytta då? Du gör ju bara bort dig eller är det kanske för avancerat att inse det? Äh, lägg av med sådan här intelligensbefriande barnsligheter och var som folk istället!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Roddarn.... 
....fast håll med om att det är en konstig bild du har i din logga?....
Jo, jag förstår att du ser mycket vackrare ut  på riktigt smiley-wink.gif\
 
Ang fendern, fendra av själv så mycket du kan. Personligen skulle jag fråga  klubben/hamnkapten/xx om en adress/tel och ringa upp grannbåten och be dem göra mig en tjänst och sätta ut fendrar eftersom mina är ju högre upp och svårt att  få till det rätt. Sedan skulle jag bjuda på fika vid första bästa tillfälle jag såg dem på bryggan. Vänlighet går alltid hem och det är inte fel att fråga med mössan i handen så att säga. Han kan ju ha retat sig på din stora båt och tycker att det är rätt åt dig om du får en repa. Bästa sättet att förebyga såna här misshälligheter som sedan bara växer och gror är att just bekanta sig personligen och bjuda på sig självt. Råkar man sedan ut för en riktig skitstövel, tyvärr finns det en och annan, så är det inte mer man kan göra men då har man i vart fall försökt.
Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Kalman!

 

Jo visst är det en konstig bild jag har. Eller snarare en humoristiskt bild men vad spelar det för roll? Det är ju ingen anstötlig bild på något sätt, så bilden är ingen orsak till att bete sig som en snorunge. Ser man inte humorn i bilden så har man nog lite problem, men det är nog inte där problemet sitter hos den förra personen. Och även om bilden nu inte leder till skrattsalvor precis så är det fortfarande så att man bör uppföra sig på ett värdigt sätt till varandra. Om jag själv inte hade gjort det skulle jag däremot ha full förståelse för en motreaktion, men nu råkar jag vara ganska seriös i mina inlägg här på forumet trots att jag kan skjuta i ett och annan skämt....jag också. Ser ingen som helst orsak till att behöva ta skit av någon av det här slaget alls. (Jag syftar naturligtvis inte på dig.)

 

För övrigt så håller jag med dig i att ett vänligt bemötande om att bjuda båtgrannarna på en fika. Det är alldeles ypperligt bra. Jag skulle nog ha bett hamnkaptenen att ta upp problemet med båtgrannarna, men det innebär inte att man inte kan bjuda dem på fika ändå. Tvärtom så vore nog det bra för då visar man sin goda sida samtidigt som man också visar att säkerheten är viktig men att ett gott förhållande också värdesätts väldigt mycket. Vänlighet och ödmjukhet tycker jag är viktigt både på land och på sjön eller var man än befinner sig. Det blir så mycket enklare för alla då.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tja...vad skall man säga.....
 
läste genom inläggen och jag tror att han retade sig på ditt skämt om K-pisten. Alla förstår inte sånt eller tar åt sig. åsså var han väl kanske trött, inte vet jag...
Annars  äre kanske läge att försöka mäkla fred?
Gustaf76, om du läser det här, kan vi få höra varför du blev så arg på roddarn
Hör av dig äru snäll.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också problem med \grannbåten\ Tyvärr så lyssnar inte \hamnkaptenen\ heller på vad man säger. Köpte ny båt förra sommaren och fick ny bryggplats i våras, kan det vara avundsjuka som gör att de vägrar fendra? \han ska inte ha finare båt än mig\ eller? Båten åt andra hållet är nu helt trasig men han verkar skita totalt i vad som händer han envisas med att förtöja sin båt 40 cm från bryggan fastän vi säger att han måste släppa ut den nån meter (bryggplatserna ser ut som tårtbitar längst ut på bryggan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hamnkapten får jag då och då agera i liknande situationer. Det är en del av mitt jobb och jag tycker inte att det är särskilt svårt. Syndarna är i de flesta fall resonabla och det är bara i undantagsfall jag måste vara lite hårdhänt men det måste en hamnkapten klara. Om din hamnkapten inte fungerar skall du vända dig till styrelsens ordförande. Om det inte leder till någon bättring får du begära nyval av hamnkapten vid nästa årsmöte. I vår klubb finns ordningsregler som talar om hur båtar skall förtöjas och fendras av. Finns det sådana hos er också? Bara att hänvisa till reglerna i så fall. Men bäst är det förstås om du själv kan komma överens med grannarna. Lite vänligt dösnack, några frågor om deras båtar eller fisketurer (som de i allmänhet älskar att tala om) kanske en mutpilsner och sedan till saken: Hördu jag hade tänkt be dig om en liten tjänst... Hamnkaptenens jobb börjar först när sådana metoder inte fungerar.

Sea Maniac 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...