Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MD47

Lanternor

Rekommendera Poster

Hej

 

Som ni kanske har noterat i tidigare inlägg så har jag ingen större erfarenhet av segelbåtar.

Jag köpte en Seacat i början på sommaren och av någon anl. även en Primvent 23. Då lanternor saknades så undrar jag vilka lanternor man ska föra vid segling resp. när man går för motor?

Hörde någonstans att det räckte med akter samt sb och bb lanternor eftersom båtarna är under 7m, dvs det behövdes ingen topplanterna. Stämmer detta?

Jag har inte mina navigationsböcker tillgängliga i dagsläget vilket annars hade gett mig svar.

Tack på förhand!

Mvh//MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Under 7 meter och/eller 7 knop behöver du inget ljus alls inomskärs, dvs inom svensk vatten men man är väjningsskyldig och måste visa ljus för undvikande av fara. Tända en ficklampa om någon kommer för nära.
 
Det är vad lagen säger. En annan sak är att en del folk kan bli förbannade på dig om de inte ser din lanterna fast de har sett båten för länge sedan.
En helt annan sak är att man blir bländad av sin egen lanterna och tappar nattsynen. Därför är det bra för en seglare att ha en topplanterna med de föreskrivna färgerna.(rött ovan vitt horisont runt, bara en horisontrunt vitt under 7 meter) Men topplanternan syns ej om man är i en farled. Alla tittar rakt fram och inte uppåt så det är ganska värdelöst och snudd på farligt. Tll havs, en helt annan sak. Skulle jag segla ensam därute så skulle jag ha en olaglig blixt på mastttoppen. Då syns jag!
Min rekommendation är att du skaffar en kraftig sjuhel...es ficklampa. När du sedan ser att du får möte så lyser du försiktigt bredvid snabbt på den mötande båten så de blir varse dig. Sedan lyser du på ditt segel. Efter det lyser du från båten och ner i vattnet i riktning mot den mötande så du inte bländar dem. Får absolut inte lysa mitt nyllet på dem.
Detta har jag praktiserat och hittils har ingen varit förbannad på mig när vi sedan kom inom hälsnings/hör- håll. Det är mest ouppmärksamma eller orutinerade folk som tycker illa vara och en och annan paragrafryttare. Du stör dem för de tittar bara efter lanternor inte efter vad som finns i och på vattnet. Men å andra sidan--det är inte så många som seglar på natten. Vi som gör det har ögonen med oss och är vana.
Ha en skön seglats,
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Tackar för svaren!

Mvh//MD

 

Senast ändrad av MD47 | 21 juli 2007 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rättelse.
Ber om ursäkt.smiley-embarassed.gif\
Det skall vara rött över grönt föståss till topplanterna på masttoppen för segelbåt  
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmm e de inte rött på babord å grönt på styrbord även på ostkusten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman har ju intressant syn på de där me lanternor, jag hajar noll av vad han snackar om i toppen. En rad som ingen verkar vilja läsa är att det är tillåtet med tex ficklampa då det EJ är praktiskt möjligt att montera andra lanternor. Alltså, är det bara praktiskt möjligt skall lanternor föras. Lanternor är säkrare än ficklampor, en ficklampa kräver att någon lyser med den, det gäller alltså att den som skall lysa me ficklampam först har sett den andra båten. Sätt på ordentligt me lanternor tycker jag, för din och andras säkerthet. Typiskt svenskar att alltid så fort det bara är möjligt ligga precis på gränsen till vad som är lagligt, varför inte ligga i överkant istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Nja.. det är alltså så här. Segelbåtar hade förr inte el ombord som idag. Så man hade en röd och grön horisintenruntlysande lanterna på masttoppen. De skyms inte av seglen alltså.
De syns också på VÄSTKUSTEN, skojare där, från Smögen, äre du  Stefan?smiley-wink.gif\
Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att montera lanternor på min båt, eller snarare att få dem att lysa, för jag har ingen ström eller batteri. Nu pratar jag om min förra båt. Den nuvarande har lanternor och batteri. Så jag är ingen smitare eller en som tänjer på reglerna, inte när det gäller säkerhet.
 
Min metod att lysa med strålkastar-ficklampan är många gånger mycket effektivare än mina lanternor är. Och självklart skall den som seglar på natten , i synnerhet utan lanternor speja ordentligt. Gör inte du det Myggbettet? 
 
Tänker inte ligga i överkant om lagen om det betyder starkare lampor som bländar ännu mer och totalt förstör min nattsyn. Sedan tror jag inte att vi seglar på samma ställen. Jag pratar om ute i skärgården, i ytterskärgåden helst. Inte i någon farled i beboddda områden, som tex sträckan Stockholm-Vaxholm-Sandhamn. Runt Vaxholm törs jag knappt segla alls ens på dagen men det är en annan tråd.
Hälsningar,
Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... det är ju alldeles självklart att man ska ha riktiga laternor om det är möjligt. Om du inte kan montera riktiga lanternor har Watski har ett utmärkt reservlanterna sätt för ca 200 kronor. Dessa drivs av ett vanligt ficklampsbatteri och håller hela natten sommartid.

 

Som seglare ska du ha rött babord, grönt styrbord och vitt akterut. Om du startar motorn ska du ha en vit lanterna framåt.

 

OK röd/grön topplantarna i masttopp är tillåtet för seglare men hur ska du få dit den om den inte är fast monterad och elsladden dragen dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kanske det inte spelar någon roll hur mycket man tror att man spejar, att hålla tillräckligt hög koncentration för att upptäcka allt orkar man inte speciellt länge, och vad händer en mörk höstkväll när två stycken ficklampsjollar möts då:P Nejdå vi ska icke hårddra det men jag tycker att gå r det att montera lanternor så gör det! Den där ficklampan funkar också men nja, lanternoir känns säkrare. Det gåöpr ju även att använda lanternor och ficklampa om man tycker att andra inte upptäcker en tillräckligt av lanternorna.

Lanternor skall monteras så att du inte bländas av de, det finns till och med bländskydd att köpa om maninte orkar konstruera egna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ficklampan kan användas som komplement till lanternor genom att man belyser seglen och på det sättet ökar chansen för upptäckt från andra båtar som närmarsig.  men använd riktiga lanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt svenskar att ligga på gränsen till vad som är lagligt säger du? Hmm... jag skulle nästan vilja säga att svenskar (generellt sett) är nästan onödigt laglydiga (såvida det inte gäller att fuska med skatten förståss). smiley-tongue-out.gif\

 

Vi borde snarare lära oss att slappna av lite. Så länge man använder huvudet och inte utgör någon fara eller på något annat sätt saknar hyfs...

 

Vill man med andra ord sitta med en ficklampa så kan man väl göra det. Det är inget jag tänker ödsla någon tid att bli upprörd över. Själv tycker jag dock att det är mycket bekvämare med lanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Regler om lanternor är många och omfattande.

Men generellt kan man säga att en motor båt skall föra sido, akter och topplanterna.

En segelbåt sido och akterlenterna. Dessa kan FÖRSTÄRKAS med en högt placerad runtomlysande lanterna med ljusen rött över grönt. Men de övriga ljusen MÅSTE också föras.

 

Under vissa omständigheter kan akter och topplanterna föras som en runtomlysande vit lanterna på motorbåt.

 

Tänk på att en segelbåt som har motorn igång ÄR en motororbåt.

 

båt under 7m. och högsta MÖJLIGA fart under 7 kn. får föra endast runtomlysande vit lanterna. Det hjälper alltså inte att sänka farten till under 7 Kn.

 

Roddbåt, kajaker, kanadensare eller liknande får istället för fast monterat ljus föra en ficklampa, men har då väjninsplikt för samtliga ljusförande båtar/fartyg

 

/B

 

Senast ändrad av Bosse | 23 juli 2007 | 16:51

 

Senast ändrad av Bosse | 23 juli 2007 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klart och redigt inlägg av Bosse. Själv kände jag inte till/alt glömt detta med röd över grön i masttopp på segelbåt under segel.

 

Finns det någon regel ang storlek etc?

 

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rött över grönt - segla är skönt
Det finns massor av regler när det gäller storlekar, det är så omfattande att jag nöjer mig med att hänvisa till Diesel-Pelles länk ovan i denna tråd.
 
Lanternföring och dess uttydande är en mindre vetenskap, men väldigt kul att  hålla på med på långtråkiga nattseglingar.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...