Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Starthjälp tack!!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Mercruiser 5.0 i min båt.

Motorn är från -90 men är nyligen helrenoverad (utom förgasaren) och endast körd 3 timmar sedan dess.

 

Jag har (och har alltid haft) ett jätteproblem att starta den när den är kall (dvs stått minst 1 dygn).

 

Jag har haft en båtmek som har kollat och han kan inte förstå varför den är så svårstartad.

 

Han har stripat chokespjället för att utesluta det.

 

Enl de flesta här inne på forumet så ska man pumpa 2ggr på gasen och sedan vrida på nyckeln.

 

Det funkar INTE på min.

 

Jag har provat att pumpa 4ggr och ge lite gas vilket fungerade perfekt i en veckas tid men nu är jag tillbaka på ruta 0 igen.

 

Det kan ta så mycket som 45sekunder på startmotorn innan nåt händer.

Den är tvärdöd och småtänder inte ens och så hux flux startar den och går som en dröm.

 

Den tjuvstannar aldrig och går riktigt bra både på topp och marschfart.

 

Jag undrar, tror ni jag surar ner den med så många pumpningar eller får jag inte fram tillräckligt med soppa?

Hur känsligt är det med att pumpa, har dessa maskiner lätt att sura ner sig och vad gör man då i såfall.

 

Jag blir väldigt glad om det är nån som kan hjälpa mig i rätt riktning eller bara komma med nåt förslag, för nu har jag tomt på idéer.

 

Med Vänlig Hälsning

Stefan

 

Senast ändrad av primouza | 19 juli 2007 | 20:36

 

Senast ändrad av primouza | 19 juli 2007 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du provat att fräscha upp förgasaren med en renoveringssats ?

 

En annan tanke är ju lite svag gnista av någon anledning.

Kanske byta tändspole / eller till brytarlöst tändsystem om du ej har det, det skall ju vara kanon enligt andra som provat.

 

Startar den lättare om du sprutar in startgas ?

 

Senast ändrad av Dykarn | 20 juli 2007 | 03:03

 

Senast ändrad av Dykarn | 20 juli 2007 | 03:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har thunderbolt tändning på den, (vad nu det är för något)

Förgasaren ska jag lämna in på renovering nu efter semestern.

 

Hur är det med er andra, hur mycket pumpar ni och hur mycket grundgas ger ni vid start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,s


Pumpar 2 ggr och sen lite gas.


Kör startmotorn och kolla om det kommer bensin direkt eller om det tar lång tid att få upp den till förgasaren.


Du kan kolla gnistan också när du ändå håller på.


Men inte samtidigt kanske 9.gif\.

Tror inte att det ska va så krångligt att lösa ditt problem...

Lycka Till och ha en skön sommar   smiley-cool.gif\  //Masseman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Stefan!

 

Har också kopplat ur choken och behöver nog pumpa säkert 6-8 gånger på gasen innan jag vrider på nyckeln om den stått ett par dagar. Jag pumpar inte fulla drag men ändå...sedan går den som en klocka med lite förhöjd tom gång en stund. Du kanske ska prova med att pumpa 4-5 ggr som du gör nu och sedan vrida om nyckeln samtidigt som du pumpar ytterligare, startar den då ganska fort ligger du ju nära, tar det mycket lång tid ändå prova att pumpa några fler gånger före start nästa gång.

Jag tror inte att den surar ned sig då du kopplat ur choken, en V8 behöver sina droppar för att hoppa igångsmiley-wink.gif\

 

Lycka till!

 

Mvh

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bränslepumpen kanske är lite småtrött?

Brorsan har samma symptom på sin 4,3L V6 motor, dvs svårstartad när den är kall och stått mer än 1 dygn men går mycket bra annars. Efter byte till en annan beg. pump (dock lika gammal) så startade den lite lättare. Han hade även samma problem på sin utombordare och där gav jag tipset att koppla in en el-bränslepump vilket gjorde att motorn startade direkt!

När tillfälle ges så ska brorsan koppla in en elpump på V6an också.

En elpump kostar på Biltema ca 2-300kr, och jag köpte min (till min V8diesel) på Hansen Racing för 420kr för ett par tre år sen.

Mvh//MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...