Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Killerfart

Motor strul som ger huvudvärk

Rekommendera Poster

Tjenare.. Jag har en Archimedes penta 550 som inte vill som jag vill!!!

Den går fint på tomgång och vid varvning i neutral men så fort jag lägger i en växel så segar den ner och dör.

Ibland går det övertala den att nu ska du funka,och håller man på i en halvtimme timme så man bara kommer i väg sen går den fint tills man släpper ner den på tomgång och ska iväg igen!

Snälla tipps om vad det kan vara för fel..

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ibland går det övertala den att nu ska du funka,och håller man på i en halvtimme timme så man bara kommer i väg sen.

 

Går det inte fortare att ta några tag med årorna så motorn orkar igång eller sök på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag hade samma fel på min 45hk Archimedes och då var det skit i ett munstycke i förgasaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranet är helt.... förgasarna rengjorda. problem kvarstår!! ska köpa ännu ett par nya stift i annat märke och kolla om det kan vara det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ge den lite fetare blandning på lågfarten, ett kvarts varv räcker troligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn skulle provtryckas , packboxar till vevhuset torkar o slits klassikt fel på gamla 2 taktare. Motorn tar tjyvluft & det märks på tomgången tillslut ingen tomgång alls men motorn går på höga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft ett liknade problem med en Archimedes som stått still i nästan tjugo år.

Den går igång men vill liksom inte gå när jag gasar, kan det vara luftfiltret eller kolvringarna... har bytt stift till en nya. Kanske är det bensinen som inte kommer fram till förgasaren, slangarna är original men mycket fina. A/Penta är ju kvalitet och en motor som är nästan 30 borde ju funka via ett enkelt ryck, familjen säger att vi skall köpa en motor från detta decennium men jag går på kvalitet istället för kvantitet.

Skulle aldrig byta bort min oranga propeller:)

 

/Startgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...