Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Turbo123

Hamnavgifter - Hur gör man?

Rekommendera Poster

Om så vore ja!

Men alltför många hamnar varken muddras, underhålls, har sophämtning eller något annat på din långa lista. Är då inte 100-200 för mycket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket gnäll!

 

Hamnavgifter kan väll knappast vara stora kostnaden för båtägare.

Speciellt om man har en stor flott bått för flera milijoner och vill ligga och glassa med den.

T.ex. 20 dygn x 250 kr = 5000kr

Fundera över vad service, förvaring mm kostar i jämförelse.

 

Sedan de som använder båten som sommarstuga ska väll inte bara ligga i hamn stor del av tiden utan ligger väll då i naturhamnar mm.

 

Men vill man tillbringa semestern i massa trånga gästhamnar så får man väll betala och vara glad eller stanna hemma.

 

 

Skitenkelt.

Betala avgiften eller stanna hemma.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker givetvis att det skall betalas...

 

Men som jag läst i de olika trådarna, så verkar de problemen endast finnas på östkusten... jag har inte hört eller varit med om att det är så här på västsidan faktiskt... ok för tömningsproblem, men det brukar faktiskt finnas anvisade platser för detta, precis som på en campingplats... anledningen till tömning i havet är oftast bekvämlighet och viss blygsel/skämmighet över att man skall göra sig av med illaluktande rester från sin kropp att det i vissa fall tas betalt för tömning...

 

De gånger jag legat några timmar - ibland upp till sex timmar på samma plats- har det bara varit början till problem en enda gång... men det löste sig då vi förklarade att vi strax skall gå, och att vi hade bunkrat samt hälsat på bekanta som redan låg i gästhamnen... detta var i Lysekil...

 

Så som sagt: dessa problem verkar -som jag upplever det utefter mina egna erfarenheter från väst- endast finnas på östsidan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror sjutton att man skall betala, klaga kan man göra naturligtvis om man inte är nöjd, men man skall göra rätt för sig, ni som tycker det är ok att smita är det ok att sno grannbåtens fendrar också då....smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det räcker med allehanda långsökta liknelser med andra omoraliska handlingar som är tagna utan någon likhet. Självklart ska man betala, du har ju alltid valet om du vill använda hamnen för den kostnad som är satt eller om du inte vill. Däremot kan det diskuteras om de höga avgifterna är i förhållande till servicen. Att ta 50 kronor för el, per dygn kan vara i saftigaste laget, men man får också räkna med installationskostnaderna.
Nu är det så att man funderar en extra gång innan man besöker vissa hamnar som är i dyraste laget. Utö har en mycket fin anläggning men är också en av de dyraste jag besökt, med ett lägra pris kanske man skulle besöka oftare! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att folk inte verkar kunna förstå vad som skrivs. Det handlar inte om att smita och samtidigt sno grannens fendrar när man ändå är igång.

Det handlar om vad som är skäligt pris eller inte, särskilt i områden där alternativen är få eller inga. T.ex Gotland.

Jag ligger ogärna i gästhamn men ibland är man tvungen, t.ex. för att bunkra eller för att alternativ faktiskt inte finns. Då förväntar jag mig skälig valuta för pengarna!

 

Ta Lauterhorn som ytterligare exempel. (Med reservation för ev. förändringar de senaste åren) Där har ingen anpassning gjorts för fritidsbåtar, det finns 2 ellutag vid pirfoten (urgammal installation, kvar sedan hamnen huvudsakligen var fiskehamn) med påföljd att det ligger stora härvor av grendosor och sladdvindor över kajen. Ändå debiteras man 30.- för elen. Rimligt? Och jag kan rada upp en mängd gästhamnar där inget eller ytterst lite gjorts sedan hamnen tjänat ut som fiskehamn, men där man ändå debiterar fullt gästhamnspris.

 

Någon skriver att det gnälls fast man har båtar för flera miljoner! Kolla igenom tråden och kika vilka båtar debattörerna har först innan du snackar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad alla gästhamnar täljer guld....

 

Tror ni att det är gratis att bedriva gästhamn?

Själva elförbrukningen är kanske inte deras dyraste post, men betänk både installationen och själva elabbonnemanget. Dessutom då med ett halvår med oerhört begränsat med kunder.

 

 

Lägre priser och högre service vill väl alla ha, men det är väl en ekvation som haltar lite?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om man tankar etanol eller har en miljöbåt får man ligga gratis på de komunala hamnarna då ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Givetvis skall man betala hamnavgiften om man utnyttjar hamnen och dess anläggningar. Är fallet det att det är en hamn utan kontor, och personalen ALLTID söker upp skepparen för att få betalt, då får de skylla sig själva om de missar.

 

Men jämförelsen med dålig mat på en restaurang håller inte.

Får du dålig mat på en restaurang och äter ändå den portion du fått, måste du ju givetvis betala, även om man klagar och kanske vill ha en rättelse på priset. Men du har ju likaväl ätit maten, trots att den var dålig, och på så sätt accepterat den.  Likaså med en hamn, ligger du över natten i en hamn och tycker att den var dålig, då måste du ju betala, du har ju använt hamnen.

 

MEN smakar du på maten och klagar direkt, då skall du ju få en ny portion eller inte behöva betala alls. I gästhamnar blir motsvarigheten, är det bara eländigt, åk vidare.

 

Det är min åsikt, håll med eller förkasta, det är upp till var och en att ha sin egen åsikt. :)

 

Tat lugnt på sjön i helgen, och ha det så trevligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma regler måste ju gälla i en gästhamn som det gör på en campingplats eller på ett hotell. Det finns ju både bra och dåliga gästhamnar, campingplatser och hotell men har man valt att övernatta på en sådan anläggning skall man självklart betala för sig.

 

Jag kan se en anledning till att man vill ta betalt i gästhamnar för kortare besök där inte övernattning är aktuellt, en sådan båt kan hindra folk som verkligen vill ligga i gästhamnen från att få en plats.

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki då missuppfattade jag d hela.. Sorrry7.gif\

 

!!!MVHJ REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Om jag stannar utanför hotellet för att hämta upp eller avlämna någon eller gå in för ett kort ärende betalar jag naturligtvis ingen hotellavgift eller hur?
 
Står jag i vägen för någon som skall lasta ur och bo där så flyttar jag min bil om jag är i vägen ller hur?
Det är min liknelse med gästhamnen eller hamnar överhuvudtatget.
Fattar ni inte att det hela är bizznis och de vill bara göra pengar på oss fattiga seglare. I alla fall har inte jag råd att betala säg 200:- per natt i en semestervecka eller uppåt 5 tusen som någon skrev ovan. Det är en tiondel av vad min båt kostar för sjutton! Eller käket för 3 veckors semestern för hela familjen när jag lagar maten ombord. 
 
För det lilla jag nöter sönder bryggan under mina få timmars tillägg är jag villig att betala säg en tjuga, det räcker mer än väl. Naturen är än så länge fri och där ligger jag på svaj eller mot en strand/klippa gratis. De som vill absolut ligga i en hamn/marina/gästhamn och trängas med andra- betala för vad det kostar men jag förstår inte varför man vill vara där? Enda orsak är om man är trött för att segla vidare och det inte finns någon ö att lägga siga bakom i lä för att sova.
Snacka om att detta är en tråd som engagerade många.Det finns tydligen två sortens folk. De som bara skall ha allting och kan betala för sig åsså alla vi andra som fixar allting själva. 
 
 
Ugh, jag har talat.
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalmarn du snackar om att naturen e fri. Du får ju tänka på att när du ligger med din båt på svaj vid någon ö, så läcker den olja, din båt läcker bottenfärg, du kanske har tagit en bärs, och sen tappar aluminiumburken i havet, kanske glömmer soppåsen på berget etc. Dessa miljöförstöringar betalar du för när du betalar skatt i detta land. Fast du kanske är så snål så att du inte betalar nån skatt, men de e lugn jag betalar så gärna för dig med. Sen skall man veta det att det är väldigt svårt att underhålla all naturhamnar. Tänk om alla skulle använda sig av naturen enbart? Hur skulle den då se ut? I vår båthamn arbetar man för att stävja all miljöförstöring. Vi har byggt separering för bottenfärg när man tvättar botten. När man bygger en hamn kommer det gubbar från naturskyddsföreningen som gör mätningar kollar strömmar med mera. Ser till att pirar hamnar på rätt plats så att vi båtägare i största möjliga mån kan leva i harmoni med naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förhåller sig så att de flesta hamnar i vårt land betals via de som har permanent kajplats där. Gästhamnsavgiften är antagligen något som går jämt ihop med den lön som de som sköter avgiften kostar. Jag kan förstå att hamnar som Marstrand eller Sandhamn som finns nästan bara för gästbåtar behöver ta ut en avgift men hamnar som är betalda redan borde vara fria. Danmark och en del Svenska och Norska hamnar är med i frihamnsavtalet FH. Vi anser att vi byter plats med varandra och skall därför inte betala avgift. Tyvärr är vi alltför få hamnar som är med i FH

Trots att antalet gästbåtar ökar och därmed turismen i kommunen. Till resturanger och afäreers främjande. Det merjobb som det innebär med mer städning av toaleter och mer sopor tar vi gärna för att få en levande hamn. Ström du använder i vår hamn betaler du för separat en 20-30 kronor.

 

Och för att svara på trådens första fråga  betala aldrig för än dom kräver dig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Förstår din tanke men efterson det har blivit personligt så måste jag bemöta.
Det är ingen som helst risk att jag glömmer en aluminiumburk med bärs för jag dricker inte bärs och köper ALDRIG aluminiumburkar. Soppåsarna har hittills aldrig lämnat båten annat än för direkttransport till tunna. Dock nästan 95 % hemma eller hos någon bekant. Jag kan minnas bara ett tillfälle då jag kastade i en gästhamn, det var i Öxelösund och då betalade jag avgift! Å du, jag betalar skatt. Att säga annat om mig personligen är nästan snudd privat kränkning!


 
Bottenfärgen lossnar  lika fint oavsett var jag seglar så det blir inte mera i naturhamnnen eller hur? Men när du tvättar min båtbotten i din hamn har du då en balja att samla upp vattnet i som du skrubbar botten med? Nej, tänkte väl det. Köp inte falska miljölösningar bara för att det är politiskt korrekt just nu!Det är vad det handlar om. Inte verklig nedskitning.Vet du hur mycket koppar som kommer ut från alla våra kopparledningar? nej tänkte väl det. En bråkdels bråkdel av det räcker mer än väl för att hindra beväxtning på båtbotten.Inte ens struntmängder. Men om vattenverken fortsätter och gör som de gör behövs inte bottenfärg för det är mättat med koppar ändå snart.... smiley-surprised.gif\
 Att det kommer gubbar från Naturvårdsverket för att inte de som vill sätta upp en Marina skall placera den var som helst är bra. Då blir det inte en massa Marinor överallt och vi får behålla  öarna för oss själva som inte vill trängas med andra i hamnen.
 
Å när vi ändå är inne på miljö så skall jag snacka lite skit åsså. Jag går, precis som när jag går i skog och mark, och vänder på en tuva med den lilla trädgårdsspaden och täcker över med tuvan när det är klart. Du kan inte se i skogen där jag har varit. Naturvänligare än det finns det bara inte.
Det minimala växtbaserade fettet som läcker ut vid propelleraxeln, du sa att jag läcker olja, skall jag omedelbart sanera men först efter att samtliga fartyg i hela Östersjön  slutar med att skölja tankar, läcka ut olja och sätter filter på avgaserna med omedelbar verkan. Skulle sedan mitt lilla oljeläckage efter det fortfarande vara mätbart så skall jag som sagt ändra på det.  Sila mygg och svälja kameler?



 
Du pratar om våran båthamn? Är det en klubb, en gästhamn eller en kommersiell marina eller är det en mark/strandägare som byggt sig lite bizznis? Skulle vara intressant att veta. Och jag har faktiskt svårt att tro att ni har en separat bassäng med vatten med slussportar där man kör in för att tvätta botten, om ni inte drar upp båten på land. Och om så,-- ställer jag frågan vad kostar det i drivmedel och kapital och tid att segla/köra för motor/ dit för att tvätta botten. Sådär två ggr per säsong minst? Dessutom har de rapporter jag läst talat om att det inte blir bra och passar ej alla bottnar och i synnerhet ej segelkölar. Det tar inte bort tulpaner heller så....
 
Tråden var om att betala dyra priser i gästhamnar för en service som inte matchar upp till vad man betalar för.
Det finns tydligen mycket annat som vi borde snacka om.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sagt och skrivet Kalman, ligger mycket sanning i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicken samling sossar...

 

 

20-30 pix för en gästhamnsplats?? Jag hoppas att du aldrig nånsin ens närmar dig en ö med bageri, krog, restaurang eller dusch när du är ute. Gör du det inte så fine, men vad är då ditt problem?

 

 

Jag seglar gärna till (ett par av) de större gästhamnarna. Utö, Visby, Grinda, Sandhamn etc. Ca 70% av nätterna är i naturhamn, men det är rätt skönt att duscha eller sätta sig i bastun, gott att få nybakt bageribröd på morgonen och kul att gå på aftersail. Att det sen kostar 150-250:- / natt får man ta. Det går att spara de pengarna genom att inte basta, duscha och äta nybakt bröd!

 

Det finns de som anser att de äger skärgårdarna. Att det är förjävligt att fler än de själva upptäckt hur vackert det faktiskt är och att man ska ha öarna för sig själv! Vill man ha en öl, så köper man det, vill man ha en ö så köper man det. Det är ju bara att samla övertid!

 

 

Jag blir så less, ett jefla gnäll är vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ide om att Gäthamnar lanserar funktionen att betala hamnavgiften med SMS precis som man kan köpa färdbiljett hos Västtrafik i Göteborg. Man skickar ett SMS till ett angivet nummer och skriver sin båttyp i texten. Sen får man tillbaka ett svar med kvitto och ev kod till bekvämlighetsanläggningar. Sen skulle man kunna tillhanahålla en plastmapp i form av en vimpel som man kan lägga en handskriven lapp med ens kontrollnummer i och anbringa på vantet eller så. Enkelt och arbetsbesparande för mindre hamnar

 

MVH

Claes Askeroth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


LadyB skrev (bl.a)
Jag seglar gärna till (ett par av) de större gästhamnarna. Utö, Visby, Grinda, Sandhamn etc. Ca 70% av nätterna är i naturhamn, men det är rätt skönt att duscha eller sätta sig i bastun, gott att få nybakt bageribröd på morgonen och kul att gå på aftersail. Att det sen kostar 150-250:- / natt får man ta. Det går att spara de pengarna genom att inte basta, duscha och äta nybakt bröd!
 Håller med, dom pengarna får man ta (el snarare ge hehe) men... om inte det finns nån dusch...? Ingen bastu..? Inget bageri...? Ingen toalett...Och inget AfterSail.. Ingen el (iofs bättre ingen el, än installationer som ger en hjärtattack om man kommer i närheten av de lösa friliggande kablarna) Med 300 m t färskvatten... Men det finns en snabb hamnkapare som kräver dig på 200 pix. Är det fortfarande så att man gärna lägger ut pengarna då? Eller hoppas man på att dom missar ens egen båt vid indrivningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


LadyB
Vet ej vem ditt du syftar på.
Men jag känner mig träffad så jag svarar.
1. Tack o lov är jag inte sosse, vad det nu skulle ha med saken att göra överhuvudtaget. 
2 Eftersom de flesta drar sig till hamnar så kan jag bada i sjön i fred. Jag har hittills aldrig använt dusch i hamn eller toalett. Utom vid en stor båtträff i Norge och en gång i Landskrona, men då var dessa båtar/armada(60-70 st) inbjudna gäster.
3 Vi bakar ombord, i vart fall om hustru är med. Det går bra på gasolspisen.
4 Om jag hade de där pengarna, du får multiplicera med antal dagagar på semestern, skulle jag ändå inte vilja trängas i en hamn och betala för service som inte finns. Det är vad det handlar om.
5 Nu är jag elak, för om jag hade pengar skulle jag köpa mig en jättehärlig  ö å sätta upp en marina och ta duktigt bra betalt av dig när du kommer men släppa in alla andra gratis! Du har ju råd uppenbarligen.Det var alltså ..om....
6 Nej jag äger inte skärgården och jag välkomnar de som kommer till min brygga i Mälaren och på små holmarna runt där jag bor. Men det är ganska skönt att slippa de som festar och slår runt i hamnen, de kan gott vara där så får jag lugn och ro ute vid min holme dit inga folk som blivit med båt törs segla till.
Jag tror inte att vi kommer att mötas på sjön för vi har uppenbarligen olika målsättning med att vistas där.
Men jag kommer att heja i alla fall om jag möter dig. Hur jag nu skall veta att det är du? Tja, det luktar nybakat bröd från sittbrunnen och bärs och en doft av hamnrunda och schampo?


Ha det gott.
Hälsningar,
Kalman 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du LadyB det är tydligen så att man är sosse om man inte vill betala oskäliga avgifter i din värld. Konstig värld du lever i.

 

I min värld så betaler jag gärna för det jag får men har väldigt svårt att betala för sånt jag inte får. En hamn där det inte finns service och platserna redan är betalda av de som har fast kajplats vill jag helst inte betalla för.Och som jag skrev tidigare efter ett Danskt intiativ så är det rätt många hamnar som är med i Frihams ordningen.

Det fungerar ionte heller att göra jämförelser med campingplattser som ju finns bara för de som är ute och campar. Medan ingen hamn vad jag vet är byggd bara för båtturism. Hela grejen med hamn avgifter är ett otyg och är altför sällan förknippad med god service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, hamnavgifterna är dyra, men ingen företagare driver ju välgörenhet.

På Åland drivs Mariehamns gästhamnar av två skilda segelföreningar. Pengarna? De går till att fräscha upp hamnen, och givetvis till framtida investeringar och sen även till klubbkassan som nyttjas till medlems-öarna. Sen har vi personal, el och vatten m.m. som skall täckas in av dessa. Det är väl inte något märkvärdigt?

Inte bygger man en verksamhet för att de som hyr årsplatser ska ha någonstans att vara, och låter alla andra nyttja faciliteterna gratis på gästhamnssidan.

Och ärligt, om någon av er byggde en hamn för årsuthyrning, och en gästanläggning, skulle ni då låta alla vara där (på gästsidan) gratis?

 

Och på de ställen där man tar en dagavgift (vid shoppingstopp och dyl.), skulle inte ni också föredra att ha en betalande gäst vid er gästhamn, om ni drev en, än en som ligger gratis och nyttjar servicen?

Det innebär ju inte att jag gillar dagavgifter, men jag förstår varför de hamnar som har den tar den avgiften.

 

Oskäligt höga hamnavgifter i samband till vad hamnen erbjuder är en helt annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat igenom och det är många bud.

Är hamnen ok och har fullgod service så är det ok att betala för det kostar att driva en anläggning också, men det där men, eller om inte fanns.

 

Exempel när jag la till i Malö Strömmar för några år sedan.

Betalar och på morgonen så finns det inget vatten i hamnen och total avsaknad av slangar och dyligt.

Jag tar plastkaggen för kaffevatten och går iland samtidigt som det trycker på och då blir det till att slå två flugor i en smäll.

 

Slänger soppåsen och det fungerar.

Tar tag i skethushantaget och där är låst med andra ord stängt och med en liten skylt så meddelas att det är öppet på em.

 

Går med ihopknipna knän och annat ihopknipet och sätter kaffevattenskaggen under kranen samtidigt som en k..ing öppnar fönstret ovanför huvudet på mig och säger ta inte för mycket för bla bla bla.

Tar mig genomsvettig ner till båten och dyngar in 5 literskaggen med 2 liter vatten i till tanten och anfaller skithuset.

 

Ska man betala för sånt här 13.gif\

 

Va på Klädesholmen härom dagen och när jag hade lagt till så tänkte jag att jag vattnar guldfisken i land i stället. Går upp till deras byscha och på en dörr så står det dusch och toalett.

Innerst inne så vet jag vad som väntar mig sedan tidigare besök.

 

Man fick nästan plaska sig fram, upptill fotknölarna i vatten på en sån där grön balkongmatta.

Fan dom tar 150 spänn för detta plus elen 30 spänn.

Hur många kronor kostar det att göra en dörr till duschen med en hög tröskel som håller vattnet där det ska ?

 

Vissa hamnar undviker jag på grund av deras dåliga standard, eller slapphet att fixa till saker så att det motsvarar den service dom uppger att dom har.

Alla skulle bojkotta hamnar av den typ som bara sopar in pengar för vinnings skull och sedan så skulle alla hamnar som inte kan upplåta någon, eller några timmars fri parkering för bunkring helt bojkottas.

 

Har kommunen inget intresse för sin skärgårdsbutik så är det bara att passera revy s.a.s

Enighet ger resultat, så skit i alla hamnar som ockrar på dålig service och nästa år så sköter dom sina åliggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Orven, var du verkligen på Klädesholmen? och fick vada till fotknölarna i vatten???  Var själv där häromdagen (är där ofta) men där var helt OK på herravdelningen. Var inte inne hos damerna så där kan jag ej utala mig om. Jag tycker Klädesholmen är en trevlig och väldigt bra hamn  med en jättetrevlig serviceinriktad hamnvärd. Hon är dessutom bestämd av sig för att alla ska ha en trevlig vistelse i hamnen.

 

Förresten framförde du dina klagomål till henne?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men hörrni, ni som klagar på att man får betala extra för el, har ni tänkt på att alla faktiskt inte har landström i båten?  Varför ska vi som inte har det betala för er el?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det kan man ju undra, jag skulle vilja slippa betala skatt för dina ungar med2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och alla ni som klagar och gnäller

 

 
Gud ge mig Sinnesro


att Acceptera


det jag inte kan förändra.


Mod att förändra


det jag kan


och Förstånd


att inse Skillnaden.

 

 

mvh Roland10.gif\(snart jul igen)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lungt, du slipper, jag har inga ungar ;)

 

 

 

Egentligen struntar jag väl i om elen ingår i hamnavgiften även fast jag inte kan utnyttja den. Tycker bara att det verkar så snålt av de som klagar på att de behöver betala extra för elen på en del ställen. På campingplatser får man ju oftast betala extra för elen, så varför skulle det vara så hemskt att göra det i en gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då är vi på samma linje, jag uppfattade ditt inlägg tvärtom, småsnålhet är bland det värsta jag vet.

Ha en fortsatt bra båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...