Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Tord

Ryds rydö 21 ht

Rekommendera Poster

Gäst Tord

Är det någon som vet något om denna båt??Vet själv bara att ryds byggde båten på 70-talet. (Harry Becker ritad??) har vp130 250drev. sjöegenskaper?? mm mm.(ps har en på gång ds) mvh Tord.

post-0-1394234261,6722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kenneth

Hej jag har en Rydö 21 och har samma frågor som dej Har du fått några svar Rydö 21 finns ju även med ruta på hartoppen det har jag inte på min båt därför söker jag någon som vet vat båten kommer ifrån har man tur kanske det finns någon som en gammal ruta till salu Mvh Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Hej, har en Rydö 21, jag skickade ett mail till Ryds och fick en kopia av ett fakta blad samt info omen båt som troligen hade samma skrov och fanns i kabin (L-18 cabin) och daycruiser (L-18 daycruiser), enligt tidigare ägare så byggdes inte så många ex av Rydö 21, 50-60 st. Har en kopia på en artikel ur båtnytt från 71 tror jag, där jämförs Pacific 22, Shetland 610 och Rydö 21, Rydö fick plus för motor,goda sjöegenskaper, trevlig inreding och bra pris, om ni skickar mig era mailadresser kan jag försöka scanna in den. Kan passa på och fråga, vad varvar era Rydö, jag har några ?? kring motorn som inte varvar mer än 4500?

post-0-1394234281,4387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Hej!Jag köpte för ca 2 år sedan en båt som jag har renoverat.Ny motor,ny el samt ny inredning och lackerat hela båten.Trodde att det var en Ryds 21DC,men tack vare er info förstår jag att båten bör vara en Rydö 21DC.Jag undrar hur vanlig denna båt är?Numera ligger det en V8 Cheva 350 med 280 drev i,vet ej om det finns original.Jag kan skicka fler bilder om det behövs!

post-0-1394234445,1318_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har ochså haft en rydö en underbar båt. formarna bran upp någon gång på 70 talet där av det låga antalet båtar.

hadet mvh kenneth

post-10822-1394234456,5061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Nån av er som vet vad det var/är för orginalmotor i en Rydö 21, den båten jag köpte förra veckan, är tydligen en de lux modell, den har rutor uppe på ruffen samt dörr mellan sittbrunn och ruff.

 

Jag vill gärna veta mer om denna trevliga båt.

 

Varför inte starta en online klubb?

post-19452-1394234675,4285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Rydö 21 byggd ( 1975 tror jag ). Motor och drev detsamma. Propeller vet jag inte vilken det var. Den gjorde 28 knop, när jag var ensam i båten. Planigshatighet ca.12-13 knop ( med hydrauliska trimplan ). Använd inte trimplanen efter att båten planat, den går bäst utan dessa då. Bra marshfart var 17-18 knop ca.4500 v/min. Bränsleförbruk ca 1,3 liter sjömilen 2 vux. 2 småbarn pluss all packning kläder o mat mm.

Rydö'n jag hade, hade något som liknande trimarankjöl, varav dom yttre kjölarna var mycket små ( låga ). Detta gjorde Rydöfabriken på dom senare modellerna, därför att dom skulle få lite bättre stabilitet på just Rydö 21'orna.

post-21201-1394235570,2583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nogen der kan sige hvilken propel der passer til båten?? Motor er volvo B 20, drev er VP 130.

Jeg husker jeg hadde en anden med samme motor, jeg mener propellen var 13,5" x 14"

Håber noen kan hjælpe med den rette skrue??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...