Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wesslan24

Ännu en trimfena fråga!

Rekommendera Poster


Jag undrar om nån märker stor skillnad på stadig kurs på låg fart med trimfena. Sökt bland trådar här men ej hittat nåt. Min båt som har trimaran skrov går lite ostadigt i kurs på låg fart men rakt och fint på hög fart. Jag har power trim och provat olika vinklar  men samma sak. nån som har ett svar? Ps inget problem med planing..ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någar har ju berättat att båten gick bättre just vid låga farter. Jag funderar själv att fixa Clas Ohlsons trimfenor, men är inte riktigt övertygat än :-)

Hälsningar

Sven 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt trimfenor från Claes Ohlsson och det hjälpte min båts styrförmåga i låga farter väldigt mycket.. innan slingrade den sig som en orm, nu kan jag köra genom kanaler utan problem.. :-)

Sen kommer man ju snabbare i planing också!

Det ända negativa är väl att man tappar mellan 1-3 knop på toppfarten..

Sen är det väl så också att olika typer båtar reagerar på olika sätt.. en del passar det jättebra till andra inte. Men trimplanen är ju inte så dyra, så om de inte skulle bli bra, så är det ingen jätteförlust för plånboken.

 

Senast ändrad av Daniel_B | 13 juli 2007 | 17:12

 

Senast ändrad av Daniel_B | 13 juli 2007 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimfenor kan göra rena underverket på vissa båtar! Hur stor effekten bli beror på båten. På en del båtar blir det knappt någon effekt alls, men på de flesta små båtar under 5 m så brukar det oftast bli bättre eller betydligt bättre.

 

Trimfenorna gör att man får en bättre bärighet i aktern vilket i sin tur gör att man snabbare kommer upp i planing (och att man därför sparar lite bränsle) och att man får en stabilare gång i sidled. Det sistnämde märks mest i långsamma farter och vid stillastående.

 

Trimfenor eller Hydrofoil som en del heter, finns hos Watski-butikerna för gissningsvis ca. 400 kr men kostar kanske hälften på Clas Ohlson.

Det är klart värt att testa. Vill man sedan inte ha dessa (som skruvas fast på kavitationsplattan) är det ju bara att skruva bort dem igen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man inte vill ha de längre och skruvar bort de, har man ju hål i kavitationsplattan, eller? har detta ingen negativ påverkarn?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ingen större påverkan, men man kan väldigt lätt fylla igen hållen med flytande metall som finns att köpa. Det är väl egentligen ingen metall, men den är avsedd för att just fylla igen t.ex. borrhål i metallplattor mm. Vet tyvärr inte vad medlet heter, men det finns ju andra lösningar också om man vill. Det här är inget problem alls så du behöver inte vara orolig!

 

Å anda sidan så kommer du nog säkert att vilja ha kvar trimfenan skulle jag nog tro. Egenskaperna på mindre båtar blir oftast mycket bättre med dessa.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du kan ta en klick limma täta i varje hål när det vulcat skära av överflödigt med rakblad, limma täta är mercury svart.

 

Annars är stora fula hål och rejält renskarapad skädda från färg mm ett rätt bra stöldskydd ju jävligare det ser ut ju bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog snabbt av min hydrofoil nar jag kopte baten. Hal kvar i antiventilationsplattan pa ett VP SP-A drev. Spelar ingen roll praktisk roll.

Enda jag skulle vara lite forsiktig med, ar nar man backar och ev. stanger av motorn i samma veva (risk att ta in vatten genom avgasutblaset), men halen ar sa sma sa det torde inte spela nagon roll.

 

Annars galler val vad andra skrivet har. for vissa ar dessa hydrofoils en blessing. For oss andra ar det en curse. Allt beroende pa bat och hur den anvands.

 

Jag skulle nog prova med riktiga trim tabs, men v-bottniga batar med I/O drev ar lite vobbliga pa lag hastighet. Normalt. Lagg sen till lite glapp i styrningen, lite glapp i bussningar i drevet, och det blir inte battre. En trimaran tycker jag borde vara lite stabilare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fördelen med att göra vingen i aluminium är att det går att göra en extra bock om man vill få vatten tryck uppåt eller nedåt, plast skulle jag aldrig våga pröva brister ena vingen far nog ratten ur näven, säkrare med hel vinge än två lösa delar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Allt for att fa ankan att flyga... :-)

 


StingRays Hydrofoil ar i plast (mkt kraftig), en del (dvs inte delad). Satts pa ovansidan av antiventliationsplattan. Skulle inte vara oroad att den gar sonder. Enda som ror pa den ar nog blaslampa!

 


Annars haller jag med dig. De hydrofoils som ar delade och satts pa var sin sida om drevet, torde nog bara anvandas pa motorer med lagre hastkrafter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...