Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
contessa

Mulltoa i Båten

Rekommendera Poster

Hej Kanske är det dags att starta en ny tråd med ämne Mulltoa i båten.

 

Jag kan tänka mig montera in en mulltoa men har alldeles för lite erfarenhet, kanske finnes några Seglare som har provat detta. Det skulle vara mycket intressant med era synpunkter erfarenheter och ideer om Mulltoa i Båt.

 

Alla andra Toalett ideer finnes ju bekantligt redan på andra trådar.

 

Tackar och vänliga seglingshälsningar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mg att Milo Dalman planerade för mulltoa i sin nya båt. Du kan ju skicka henne ett mail och fråga hur det blev.
 
På sin hemsida http://www.milodahlmann.se/ skriver hon; Toaletten brukar vara ett kärt samtalsämne. Det finns många berättelser om stopp, översvämningar, full septitank och ingenstans att tömma den, läckage med mera. Varför inte en mulltoa istället? Jodå, sådana finns för marint bruk. Inte i Sverige, men däremot i Kanada. Jag tycker det är en ypperligt bra lösning på problemet, och en sådan ska jag förstås ha. http://www.milodahlmann.se/sidor/feb_mars_2003.htm texten finns ungefär mitt på sidan.
 
Däremot hittar jag inget om hur det verkligen blev på hennes sida.Men som sagt va, maila till henne och fråga. Som den miljövän hon är har hon nog inget emot det.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men ämnet blev aktuellt för mig nyligen, efter att jag talat med en husbilsägare som har en sådan i sin husbil. Enligt honom så funkar det ypperligt och helt luktfritt.

Han har en "Skogstoa" och jag funderar på att skaffa en själv.

Kostnaden är ju minst sagt minimal.

Kolla in www.skogstoan.se

Någon som har erfarenhet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skeptisk då problem med lukt hänger ihop med urin. Använder själv urinseparerande toa (Natures Head) och det funkar kanon. Dock dyrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skogstoan är ju klart intressant. Har spanat lite på sådana alternativ och tänkt som så att det i värsta fall blir hink (med lock) och torv - typ. Är inte så kräsen. Men ett mer ändalyktsvänligt och ändamålsenligt alternativ säger man inte nej till. 

Skulle bara gälla att få hem den till Finlandet också.

 

Varpå jag googlade och raskt hittade den nationella motsvarigheten. Bingo!

http://www.ekovessa.fi

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade nyss med en kolega i byggsvängen. Dom håller på med ett stambyte i en större fastighet (320 lgh). Alla lgh får en "Skogstoa" som placeras i resp. lgh. Har funkat i 3 månader och inga luktproblem eller klagomål från de boende hitills. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skeptisk då problem med lukt hänger ihop med urin. Använder själv urinseparerande toa (Natures Head) och det funkar kanon. Dock dyrare...

 

Håller med, urinseparerande kommer mer och me i husbilar, jag har pratat med flera och alla är väldigt nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en mulltoa i stugan fungerar alldeles utmärkt.

 

Ett par problem i båten är de som finns ofta är väldigt och svårt att placera i en liten båt.

Har man inte urinseparering kräves det ju värme och det är ju -som sagt - urinen som förorsakar luften.

Alternativet "skogstoan" är kanske inte helt fel och ett alternativ - "om man inte har för stora pretension" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt torrdass som sköts fungerar ypperligt och utan lukt. Skötsel innebär att man helst inte pinkar i det och alltid doserar en lagom mängd strö. Lukten, om man missköter, kommer efter några månader. Kanske därför det fungerar bra vid ombyggnation mm. En kompis till mig bor i skogen och har torrdass och det luktar inte ens varma sommardagar men han sköter det extremt väl.

 

Urinseparerande toaletter behöver inte värme, den kalla årstiden får man hälla i lite T-sprit i urindelen. Det ska inte lukta, gör det ändå det så ska man hälla i lite socker det ska hjälpa. 

Hade ett långt samtal på mässan med en säljare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det på skiten man skall sockra eller i urinskålen?

Jag var på Lill-Lubban - en SXK´s uthamn söder om Sundsvall, för ett par år sen.

Toaletten där var ett urinseparerat utedass.

Bild på kungaparet har jag för mig och Västpricken som toalettlektyr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är urindoften som sockret fixar. Man kan ju testa hemma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett strö i vår kattlåda som är gjort av återvunnet tidningspapper. Skulle tippa att det är ungefär samma som skogsströ. Bästa ströet någonsin. En påse kostar 28 kr i mataffären. Det är faktiskt helt luktfritt - luktar inte ens något när jag tömmer lådan. Kattpiss är ju annars extremt stinkande.

 

Har själv kikat på en airheadtoilet.se men förstår inte hur den fungerar? Har man strö i den också tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite overkill med airheadtoilet till katten ;)

--

Den har strö som man vever ner skiten i.

Gör som jag kolla med husbilsägare, många har urinseparerande mulltoaletter. Fråga om de tycker det är bra. Enligt uppgift säljs de flesta husbilar i USA i urinseparerande mulltoaletter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade på mässan förra året. urinseparation o mulltoa känns som famtiden i stället för en länbig bajstank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade på mässan förra året. urinseparation o mulltoa känns som famtiden i stället för en länbig bajstank

 

Jag tänker alltid på en kille vars bajstank sprack första dagen på semestern. Försäkringsbolaget tog hand om sanering mm utan problem och de hann till och med segla några dagar den semestern. Han sålde båten efter några år, i hans näsa luktade alltid skit i båten trots att ingen annan kände det. Tänker man sen på att alla svetsade rostfria tankar kommer att börja läcka förr eller senare....

 

En mulltoa klarar en sommar utan att tömmas, när det ska göras lyfter man ur en plastpåse som inte luktar och lämnar den till kompostering. Det gäller den "fasta" delen.

Urinbehållaren fylls snabbare, det blir ca 2lit/dygn/person i den. Men det är helt ok att tömma på land eller någon ö. Kan man samla urinen i den bef. tanken klara man sig ganska länge mellan sugtömningarna. I min båt sitter det 56lit tank, med ett snitt på 1,5 pers ombord så räcker den 18 dygn.

 

De flesta båtägare verkar "tjuvtömma" sina tankar i sjön, åtminstone enligt statistiken från tömningsstationerna. Om man nu ska bryta mot lagen så skulle det väl kännas lite bättre att pumpa ut enbart urin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urintanken kan väl åxå spricka?

På en såndär "naturrum" har dom en utställning där dom tagit vatten ur österjön i olika flaskor. Droppat ner lite urin i några som visar hur det blir efter olika tidsintervall.

Det är enorm skillnad i hur mycket det växer i flaska med urin och utan... det verkar fortskrida länge.. tycker näringen i en tesked urin borde växa slut snart nog..

Så.. vill vi ha mer algerå grönska i vattnet är det en fördel att pissa där..

Det vi lyckas bidra med är nog trots allt en miss i pissisippi

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
De flesta båtägare verkar "tjuvtömma" sina tankar i sjön, åtminstone enligt statistiken från tömningsstationerna. Om man nu ska bryta mot lagen så skulle det väl kännas lite bättre att pumpa ut enbart urin?

 

Du får nog läsa på lite om vad det är som är miljöskadligt....

Ettan innehåller näring som gör att övergödningen ökar. Bakteriefritt.

Tvåan är utarmat och påverkar inte algtillväxten i nämvärd grad. Innehåller däremot bakterier som är hälsovådliga (även om utspädningen vid tömning i havet gör att risken att smittas är obefintlig om tömningen inte sker på väldigt grunt vatten och väldigt nära land).

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att urinseparerad torrtoa är det mest miljövänliga alternativet, men undrar om det kommer att bli någon hitt efter att interjuvat bekanta och närstående.

 

Mycket få av dom var villiga att befatta sig med avfallet (fekalier) efter att det lämnat kroppen, flera kunde inte ens titta ner i toan när de spolade, utan la snabbt på locket för att slippa se.

 

Att dessa skulle strö medel över och som på vissa modeller veva på en vev som blandade det hela var helt otänkbart.

 

Dock kunde de flesta tänka sig att hantera urinen i någon form av behållare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns yoa som bränner skiten..

Kanhända det går för mkt ström till fläkten.. har för mej det är gas.

Blir i stort sett ingenting kvar.. tror tom man eldar.. förångar p1an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De flesta båtägare verkar "tjuvtömma" sina tankar i sjön, åtminstone enligt statistiken från tömningsstationerna. Om man nu ska bryta mot lagen så skulle det väl kännas lite bättre att pumpa ut enbart urin?

 

Du får nog läsa på lite om vad det är som är miljöskadligt....

Ettan innehåller näring som gör att övergödningen ökar. Bakteriefritt.

Tvåan är utarmat och påverkar inte algtillväxten i nämvärd grad. Innehåller däremot bakterier som är hälsovådliga (även om utspädningen vid tömning i havet gör att risken att smittas är obefintlig om tömningen inte sker på väldigt grunt vatten och väldigt nära land).

 

 

 

Inget att diskutera egentligen, lagen är tydlig, inget får dumpas i sjön. Men vi vet att många ändå tömmer sina tankar rakt ut i sjön. Många pinkar i sjön, vilket inte är olagligt, men det är också urin. Vi kan ju anta att många hellre pinkar i sjön än i toan.

Det jag tänker på är ren äckel-synpunkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att diskutera egentligen, lagen är tydlig, inget får dumpas i sjön. Men vi vet att många ändå tömmer sina tankar rakt ut i sjön. Många pinkar i sjön, vilket inte är olagligt, men det är också urin. Vi kan ju anta att många hellre pinkar i sjön än i toan.

Det jag tänker på är ren äckel-synpunkt.

 

 

Nej, jag håller helt med dig i detta. Jag blir bara så irriterad på dem som säger att toatömningslagen inte är något problem "jag använder inte toan så mycket utan pinkar i havet direkt". De har inte förstått vad det är som är miljöskadligt. De värsta exemplen som jag sett är de som kliver iland, går ett stycke bort längs stranden och ställer sig och pinkar i vattnet. Om de hade gått upp bakom en buske så hade det blivit växtnäring istället.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså allt detta måste ses i sitt rätta sammanhang. I höstas visade det sig att Stockholms kommun tömt orenat avloppsvatten (spillvatten) rätt ut i Mälaren genom en bortglömd ledning. Det hade pågått sedan 50-talet. Miljarder kubikmeter orenat toavatten rätt ut i Mälaren året runt. 

 

De flesta kustkommuner tillämpar också bräddning vid större regnmängder, innebärande att man låter hundratusentals kubikmeter orenat avloppsvatten rinna rätt ut i Östersjön, Kattegatt och Skagerack. 

 

Båtägarnas tillskott till detta är inget annat än helt försumbart och totalt sett betydelselöst, annat än det bhemac helt korrekt kallar äckel-synpunkt. 

 

Hos Transportstyrelsen utreds nu ett förbud mot giftiga bottenfärger, detta trots att koppar inte är giftigt. Kopparn fungerar istället genom att den under oxidationen förbrukar syre och kväver organismer som råkar vara närmast.
 
Modeordet faktaresistens känns påfallande aktuellt även i båt-sammanhang.

 

Vad ingen talar om är istället de monstruösa mängder avgaser planande motorbåtar släpper ut (och vad miljön skulle vinna på att förbjuda dem att åka fortare än deplacementsfarten). Den vågar INGEN ta i.

Redigerad av breckan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan diskutera lagen. Eller rättare sagt, inte. Det är en internationell överenskommelse och kommer aldrig tas bort, det blir bara ännu en fånig 0,2 debatt.

 

Fast nu är inte alla laglydiga alltid, jag har hört om folk som kört fortare än hastighetsbegränsning, parkerat otillåtet mm. Hemskt men så är det. Men om man nu ska bryta mot lagen så bör man väl ha lite moral. Att köra 20km/h på en folktom sommarväg är ju moraliskt sett bättre än att köra 100 förbi en skola dagtid.

 

Att någon gång tömma några liter urin ute tillhavs är inte så farligt jämfört med att tömma en hel tank med "blandfärs" strax utanför en badvik (vilket förekommer). Lika förbjudet, men något moraliskt bättre.

 

I förarbetena till lagen skriver man att "båtfolkets bidrag till övergödningen är försumbar".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså allt detta måste ses i sitt rätta sammanhang. I höstas visade det sig att Stockholms kommun tömt orenat avloppsvatten (spillvatten) rätt ut i Mälaren genom en bortglömd ledning. Det hade pågått sedan 50-talet. Miljarder kubikmeter orenat toavatten rätt ut i Mälaren året runt.

 

De flesta kustkommuner tillämpar också bräddning vid större regnmängder, innebärande att man låter hundratusentals kubikmeter orenat avloppsvatten rinna rätt ut i Östersjön, Kattegatt och Skagerack.

 

Båtägarnas tillskott till detta är inget annat än helt försumbart och totalt sett betydelselöst, annat än det bhemac helt korrekt kallar äckel-synpunkt.

 

Hos Transportstyrelsen utreds nu ett förbud mot giftiga bottenfärger, detta trots att koppar inte är giftigt. Kopparn fungerar istället genom att den under oxidationen förbrukar syre och kväver organismer som råkar vara närmast.

 

Modeordet faktaresistens känns påfallande aktuellt även i båt-sammanhang.

 

Vad ingen talar om är istället de monstruösa mängder avgaser planande motorbåtar släpper ut (och vad miljön skulle vinna på att förbjuda dem att åka fortare än deplacementsfarten). Den vågar INGEN ta i.

Åååhåhååå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi testade en enkel separett i båten förra sommaren. Vi använde kokos-strö som vi köpt på Ikea (som egentligen är till för att odlas i), men det funkade fint till toaletten också.

Vi kommer köra samma i sommar. 
 

Urinen ledde jag till en dunk som enkelt töms i land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt torrdass som sköts fungerar ypperligt och utan lukt. Skötsel innebär att man helst inte pinkar i det och alltid doserar en lagom mängd strö. Lukten, om man missköter, kommer efter några månader. Kanske därför det fungerar bra vid ombyggnation mm. En kompis till mig bor i skogen och har torrdass och det luktar inte ens varma sommardagar men han sköter det extremt väl.

 

Urinseparerande toaletter behöver inte värme, den kalla årstiden får man hälla i lite T-sprit i urindelen. Det ska inte lukta, gör det ändå det så ska man hälla i lite socker det ska hjälpa.

Hade ett långt samtal på mässan med en säljare.

Jag har läst någonstans att det är urin som är det stora problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett vanligt torrdass som sköts fungerar ypperligt och utan lukt. Skötsel innebär att man helst inte pinkar i det och alltid doserar en lagom mängd strö. Lukten, om man missköter, kommer efter några månader. Kanske därför det fungerar bra vid ombyggnation mm. En kompis till mig bor i skogen och har torrdass och det luktar inte ens varma sommardagar men han sköter det extremt väl.

 

Urinseparerande toaletter behöver inte värme, den kalla årstiden får man hälla i lite T-sprit i urindelen. Det ska inte lukta, gör det ändå det så ska man hälla i lite socker det ska hjälpa.

Hade ett långt samtal på mässan med en säljare.

Jag har läst någonstans att det är urin som är det stora problemet.

 

 

Ja, om man häller ut det i sjön. På land är det tvärtom en tillgång, i synnerhet för rosor. Jag frågade värsta miljömuppen och han sa att det är helt ok att hälla på buskar på öarna men det ska helst späs med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett vanligt torrdass som sköts fungerar ypperligt och utan lukt. Skötsel innebär att man helst inte pinkar i det och alltid doserar en lagom mängd strö. Lukten, om man missköter, kommer efter några månader. Kanske därför det fungerar bra vid ombyggnation mm. En kompis till mig bor i skogen och har torrdass och det luktar inte ens varma sommardagar men han sköter det extremt väl.

 

Urinseparerande toaletter behöver inte värme, den kalla årstiden får man hälla i lite T-sprit i urindelen. Det ska inte lukta, gör det ändå det så ska man hälla i lite socker det ska hjälpa.

Hade ett långt samtal på mässan med en säljare.

Jag har läst någonstans att det är urin som är det stora problemet.

Ja, om man häller ut det i sjön. På land är det tvärtom en tillgång, i synnerhet för rosor. Jag frågade värsta miljömuppen och han sa att det är helt ok att hälla på buskar på öarna men det ska helst späs med vatten.

Om man då är ute på sjön och använder dasset, kör man då iland och fortsätter sitt ärende pinkeriet där. Det blir ett konstigt förfarande tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...