Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Freshb

Skrapa/slipa trä, vad är bäst?

Rekommendera Poster

Jag håller på och renoverar inredningen på min segelbåt. Har slipat som en galning på en liten mahognybit nu i en timme utan att få bort särskilt mycket Fernissa. Slipar med en slipmaskin och 80-papper. Vilka sätt är smidigare? Har inte tillgång till värmepistol tyvärr. I den här takten blir båten färdig till jul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om fernissan är tjockt pålagd i många lager så är det enklaste oftast att använda skrapa, gärna med varmluftspistol. Du skriver att du inte har tillgång till det? Jag tror att du tjänar gott med tid på att köpa en. Sedan är det bara att värma ett mindre område till fernissan bubblar o sen skrapa av. Lätt som en plätt, om du har tillgång till ström där du är i o fs.

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clas Ohlsons värmepistol för strax över trehundringen har jag kört med i många år, en bra investering som de flesta har råd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Överskottsbolaget ÖB säljer varmluftspistol för under 100:-lappen. KÖP en.
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är väldigt lätt hänt att man blåser på för mycket med hetluftpistolen så man bränner trät. Börja nånstans där det i sitter i värsta blickfånget.

Kan det inte vara så att en del av dina lackade ytor duger som de är om du mattar ner dem och lackar på en eller två ggr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen betslasyr.

Har sett elandet som blir efter detta.

Kan funka på möbler eller annat snickeri, men inte i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skarp skrapa funkar.

Se bara till att den är skarp. sjunger den när du skrapar är den slö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kaninte det här, hur blandar du bets, hur defnierar du betslasyr

 

hur påför du betslasyr vtlken blandning gör du vilka färger,

lc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va?

Fattar inte vad du försöker säga.

Kan du försöka att omformulera dig så att man förstår - eller kan någon annan förklara för mig.

 

Senast ändrad av Peter_K | 01 oktober 2007 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick nästan en känsla av att jag hade haft en mindre hjärnblödning när jag läste inlägget, skönt att det var fler som inte fattade.2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok,

kan man inte blanda bets, lasyr, och hantera en spruta.

 

då måste man slipa , som tar 20 gånger längre tid,risken med detta är att, man slipar igenom faneret,och är det ej faner, så måste det slipas så mycket att honduras blir rödbrunt.

och efter detta måste man bleka, sedan betsar man,olja också,sedan lackering,

 

lackproffset lc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackproffset, ärligt talat...

Fattar inte vad du beskriver riktigt, menar du att man inte måste slipa alls om man sprutar?!! Bara för att du blandar bets i lacken? Och varför kan du inte göra det om du lägger på lacken med pensel i stället för spruta menar du? Och blandar du bets i lacken har du gjort en lasyr, skilnaden på bets och lasyr är att bets går ner i träet, lasyr lägger sig ovanpå och är därför fulare än en bets.

 

Det är inga problem att skrapa med vass skrapa och en värmepistol, det går riktigt fort när man fått upp tekniken. Sedan slipar man ganska lätt med 120-papper, utan att slipa igenom fanéret, men man måste vara försiktig vid kanter och hörnor. Du behöver heller inte slipa ner tills det att du får fram det röda i träet eftersom du betsar.

 

Visst, det går säkert fortare att spruta t ex en möbel när man har tillgång till en bra spruta och sprubox än att pensellacka, men fattar du hur mycket täckning det blir t ex inne i ruffen på en båt om man ska spruta där, och dessutom med pigmenterad lack! Gissar också att mycket av de 20 ggr snabbare du talar om blir uppätet av att vi amatörer får spädning av lacken, rinningar, täckningstiden, rengöring av sprutan osv osv. Det är en sak att du som proffs vet vilka genvägar man kan ta för att få ett bra resultat, men vi som är amatörer är det kanske inte möjligt för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...