Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krevlorneswath

Hur montera utombordare på Havsfidra?

Rekommendera Poster

Min inombordare behöver service och jag är inte säker på att det är värt att fixa den.

Tänkte jag skulle försöka hitta en billig begagnad utombordare istället. Ni som har utombordare, hur har ni dom monterade? Och hur många hästkrafter behövs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med min Evinrude på 7,5 hkr så gör båten ca 5 knop på halvgas, vilket ger en ganska behaglig ljudnivå.

Mycket fortare är inte ekonomiskt att köra oavsett vad man har för motor.

Försök att montera motorn så långt bak som möjligt, för att slippa hävarmseffekten.

En annan fördel med att montera den långt bak är du kan montera den närmare vattnet utan att den släpar i när du seglar.

Ska du bara åka in och ut ur hamnen och använda vid slussning m.m. så räcker en 3,5 hkr gott, men det är skönt att ha en lite större om man tvingas gå för motor en hel dag.

Att backa med utombordare är inte lätt, särskilt inte om det blåser lite.

Det beror på att proppellerströmmen då trycker mot skrovet och backeffekten blir inte mycket kvar av.

På bilden syns mitt hemmagjorda motorfäste.

post-17425-1394235141,247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en lite bättre bild.

Fästet är gummiuuphängt i skrovet.

post-17425-1394235141,2923_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En höst hade jag lämnart in min MD1;a till en lokal Volvopentaverkstadpg av att den läckte olja vid vissa tillfällen. När jag skulle sjösätta hade man inte ens börjat titta på min motor.Hade tillgång till en 9 hk med lång rigg som jag monterade provisoriskt med bl.a en plyfaskiva på badstegen ungefär som Anders visar.
 
Som Anders också skriver var 9 hk alldeles för stark och man fick gå med måttligt gaspådrag för att inte aktern skulle gräva ner sig.
 
Det finns ju färdiga höj och sänkbara fästen att köpa tex http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1071

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heh, blev helt förfärad när du skrev att du ville att han skulle montera motorn så långt bak som möjligt... Jag föreslog så långt fram som möjligt, men du menar självfallet att den skal vara så centrerad som möjligt midskeps...

 

Min utombordare sitter längre akter ut än din, och jag har stora problem med att den pga häveffekten längsskepps helt försvinner ner under vattnet och samtidigt höjs högt över ytan och får luft när jag går för motor vid kraftig sjögång!

 

Jag har en 3.5hp motor, och i lugnt vatten går jag normalt 3.5knop, men lyckas skrämma upp den i lite drygt 5 knop vid max pådrag. Dock orkar den inte riktigt gå mot vinden i kraftig sjö, till stor del pga ovan nämnda problem, men tror inte den riktigt hade orkat ändå.

 

Bifogar en bild där mitt motorfäste syns någorlunda tydligt. Det sitter helt och hållet i däcket, och rör inte alls skrovsidan. Den bakre biten är upp och nerskjutbar i de skenor som syns. Jag är dock inte alls nöjd med det och letar efter ett smidigt sätt att montera den en bit längre fram.

 

Mvh Per

post-23708-1394235142,1114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskuterade med lite kompisar för länge sedan att jag inte var nöjd med mitt motorfäste, jag fick veckan därpå följande bild...

 

Kanske också ett alternativ?

 

Men jag har mitt vindroder där, och han kan nog inte höja sin motor ovan vattenytan?

post-23708-1394235142,1698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Just nu verkar det inte spela någon roll, dock. Finns ingen passande motor här i Nazare.

 

Det blåser som fan här nu också, så det är inte direkt perfekta förhållanden för att bara ge sig ut och försöka lära sig segla på egen hand.

 

Ska se om jag hittar någon som kan segla ner båten och mig till Peniche. Borde vara större chans att hitta en motor där.

 

Jag ska ju också montera vindroder, så jag måste beakta det när motorn monteras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...