Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
apics

behöver lite tips och råd inför båtköp.

Rekommendera Poster


Hej alla glada båtmänniskor.

 

Jag har tittat på Buster Magnum, Anytec 750 SP, Yamarin 59 center console och lite andra båtar i samma storlek.
Jag åker mycket inomskärs, en del kustnära och en del mellan fastlandet och gotland. Gillar vattenskidor, wakeboard, ringar, fiske en hel del även dykning.
Plast vs aluminium för & nackdelar? Hur bra är egentligen Anytek 750 i hårt sjö? buster magnum likaså hur funkar den? Jag älskar att åka fort där det går,  skiter fullständigt i om den öser ner på mig eller  är gassande sol när jag väl är ute, bara jag tar mig från A till B på ett säkert sätt.
Vill ha plats för Nav & Radar och komradio.

Snälla ge mig lite tips och diskutera.


Finns det nånting som funkar för mina ändamål?
 
Mvh Anders en virrigt båtköpare 

 

Senast ändrad av apics | 10 juli 2007 | 17:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Antar du ej kollat på prislappen än på en Anytec 750 SP men skulle jag välja mellan de båtar du nämde blev det en sån på stubinen. Med en fet 200-275 hk Verado, 200-250 Yamaha, Suzuki DF200-DF300. Det är en grymt fin båt.

 

Tester på Buster Magnum (nya modellen) finns på Busters hemsida.

Tester på Yamarin 59 Center Console har jag en om du vill ha.

Har även test på Anytec 750 SP.

Kanske kan räcka med Anytec 622 SP med 150 hk? Så slipper du tömma hela sparbössan...

Har du kollat videon på 622 SP som finns på Anytecs hemsida?

http://boats.anytec.se/622sp.shtm

 

Och videon på 750 SP:

http://boats.anytec.se/750sp.shtm

 

Å 750 SPD:

http://boats.anytec.se/750spd.shtm

 

Aluminium är nog ett strå vassare trots allt än många plastbåtar. Lättare, starkare, oömmare, småskråmor och lite väderbiiten är ju bara lite tufft så att säga. Får du en skråma på en plasbåt går man ofta och grämmer sig över det (ett tag i alla fall).

 

Finge jag byta min Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 mot en ny Anytec 622 SP med 150 hk eller en Anytec 750 SP/SPD med 200-300 hk så skulle jubla. Men det lär inte hända på ett tag för bägge båtarna kostar en förmögenhet nya, och så mycket pengar skulle jag inte lägga ut så där, inte just nu i alla fall...

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 10 juli 2007 | 20:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Prislappen har jag fått och det är inte det som är problemet :)
Skulle vara kul och få se testet på en 750 SP för det lutar mer och mer mot en sån. tyvärr vet jag ingenting om dom...

 

 

/Anders
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bra att ekonomin tillåter en 750 SP. Bättre styris kan man knappast uppbringa i den storleken skulle jag tro.

 

Jag fixar testerna imorgon.

Dags att sova nu...

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2007 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

apics,

 

Har mailat dig två tester nu.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm? jag har inte fått nåra mail konstigt nog..

 

kan du maila direkt till anders@apics.se ?

 

Mvh Anders

 

 

Senast ändrad av apics | 11 juli 2007 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade på den mailen du har registrerad på Maringuiden. När man trycker på Skicka email.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2007 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, har nu även skickat på den mail adressen du skrev.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag gillar också Anytec tycker den värkar hel grym, går alltid och dräglar på deras 750SP på mässan. Jag har för mig att det var en fiskeguide som sänkte sin båt när han kom lite fel i en våg här om året. Tydligen så sålde dom 2 olika typer av den båten, en med flyt block för yrkes folk och en utan för privat personer. Kolla det innan du beställer en bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tydligen vara det i samtliga numera. (Säljaren sa det iallfall)

sen undrar jag hur man sänker en båt för att man kommer lite fel i en svensk våg?? visst det kan gå stora vågor ibland men så stora ?

 

/Anders

 

Senast ändrad av apics | 12 juli 2007 | 01:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har hört ryktesväg var att han kom åkandes på havet i efterdynings vågorna med kunder och råkade dyka ner i en våg. Tur så var det en annan båt som också var på väg och skulle trolla som plockade upp dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja det kan man kalla tur.
Förövrigt så har det inhandlats en Anytec 750 SP nu :)
 

 

Senast ändrad av apics | 13 juli 2007 | 00:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har förkärlek till yamaha så det blev en yamaha 250 hästars..

Hade hoppats på att yamaha skulle hinna komma ut med sin 300 kusars innan båtköp men tydligen skullle det dröjja.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud

Jobbar du i Kustbevakningen eller Marinen.

Som myndighetsbåt är den grym men för en privatperson.....

Yamarin 59 center console eller Anytec 750 SP med den motorn.. fundamentalt olika båtar.

Någon skämta med mig Aprillo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag jobbar inte inom Kustbevakningen eller Marinen. :)

 

Som privatperson menar du då att det skulle vara overkill med en 750 SP ?

Jag har provåkt en 750 SP och ärligt talat har jag aldrig åkt en öppen båt som ens kommer i närheten av den sjögång den hade. var lixom ingenting att fundera på.

 

Den sväljer mina behov klockrent sen har jag aldrig gillat plastbåtar, känns inte lika säkert på nått vis..

 

kasta runt dykprylar och annat i en plastbåt ett tag så förstår du vad jag menar. 

/A

 

 

 

Senast ändrad av apics | 19 juli 2007 | 00:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt fint ekipage med Yamaha F250.

 

Antar du skall ha den delvis som arbetsredskap?

Oavsett, du måste skriva några rader sen när du fått båten och kört lite.

Många inkl mig själv är nyfikna på hur du upplever båten sen i verkliga livet.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 19 juli 2007 | 00:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag hoppas det blir till helgen annars är det under veckan som kommer. hoppas vädret är lite kasst så det går lite vågor. Blir mera rättvist på så sätt.

 

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm jaha vad ska man skriva nu då ? :)

 

Jag har varit ute hela dagen och jag är klart nöjd, går skitfint i vattnet för att vara så smal. Planar ut i låg hastighet och verkar inte dra nån större mängd bensin. 2 saker jag fortfarande tycker är lite dumt och ej genomtänkt är följande.

 

1. Röret på ovansidan rutan sitter onödigt högt upp (för mig) när man sitter ner och när man står och kör får jag den i munhöjd (skrämmande).

spelar ioförsig ingen roll för jag ska inte upp på land eller köra in i nån annan båt så. :)

 

2. På nyare 750 serien har dom tagit bort fästen för linan och kapat plasten som ser till att vattnet ej kommer in när man backar och ligger still med folk i båten. vilket gav en reaktion idag när ena personen bak trodde båten tog in vatten. varför tar man bort nått som redan sitter där? jo för att folk glömde och släppa snöret så vattnet kom ut ?!? idiotförklaring tycker jag.

 

Sen är det inge mer att klaga på iallfall inte nu. Båten är grov och det märks även i vattnet. 

 

Åka Wwakeboard va kul, båten ger bra vågor.

 

Glad sommar (om det nu blir nån mera sommar) ;)

 

/En glad båtägare.

 

Senast ändrad av apics | 26 juli 2007 | 16:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att du (i stor sett) är nöjd med din pansarvagn (i positiv bemärkelse - typ robust osv).

Hör av dig till Anytec om sånt du inte gillar - de kanske fixar det i framtiden (kommer ju nya ägare till del).

Ingen båt är perfekt sägs det. Men din båt bör nog vara rätt nära perfektionens mål för en styris i den storleken?

 

Jupp, en sån båt som du har med 250 hk vora mumma...

Trailerbar till och med ju.

Vad väger den med motor och hela konkarånget?

Klarar man att dra den på trailer med vanlig personbil tro?

 

Videon på 750 SP är för go... den tål att ses många gånger http://www.anytec.se/filarkiv/750sp_high_2007.wmv

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att båten men en 250 hk väger runt 1500 kilo med en del standardutrustning man har med sig samt soppa..

 

Filmen, jo jag har sett den ett par ggr :)

 

och för er som inte vet, Garmins nya GPSmap 5008 ihop med GMR 18 (radar) & GSD 22 (Digitalt ekolod) fungerar skitbra ihop..

var ute en stund i mörkret igår och fräshade upp mina navigeringskunskaper. innan man hamnar i nån situation menar jag :)

 

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresseklubben noterar att Anytec 750 SPD (systerbåt till 750 SP) vann klassen standardbåtar med utombordare i senaste Roslagsloppet.

Den hade en Verado 275 hk med Bravo 1, 22P, fyrbladig prop och max hissad motor.

Snittfart 50,79 knop, toppfart 53,2 knop.

 

/Bo

post-1495-1394235181,1062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som glad ägare av en 750spd med F250 kan jag bara instämma i lovkören.

 

Den går kanonfint, och man behöver inte vara orolig för att göra strandhugg.

 

Med 230 liter i tanken kommer man 4-5 timmar i full smet, enligt säljaren. Inget jag testat, men det känns tryggt.

 

Det är heller inga som helst problem att ligga i 45 knop länge. Det är hur behagligt som helst. Jag åkte igår vid lunch mellan Dalarö och Nynäshamn i 35-50 knop (slog bara av när vågorna blev för stora).

 

Häpnade lite när jag passerar Muskö och en stor mattsvart ubåt visar sig. Lyckades fånga detta på ett foto samt en filmsnutt, med telefonen. Om någon vill ha skickar jag gärna. Jag har mailat försvarsministerns pressekreterare för att veta om det var en av de två Gotlandsklassbåtar vi har i Sverige eller rent av en av de två Västgötaklassbåtarna vi har. Den 3:e Gotlandsklassbåten är ju utlånad till att förnedra det amerikanska försvaret.

 

Planerar uppgradering till F350 nu när den lanseras (ni hör om detta inom någon vecka). Tyvärr behöver vissa uppgraderingar göras av min båt dock, för bara 2008:orna är klassificerade för denna effekt. Jag spekulerar att man går från 52 knop till ~60 knop med F350n. Då går det undan!

 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har bild/filmsnutt på ubåten i mobilen som sagt, så då behöver jag ett nummer jag kan mms:a till. Har ännu inte synkat mobilen med datorn.

 

/D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...