Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gomme

Vikt Solö 25 1972 ???

Rekommendera Poster

Har en Solö 25 med V8. Aq 211 med Tecnodrive backslag, 300 liter bränsle.

Vet någon vad man kan uppskatta vikten till? 1800 Kg som står på hemsidan kan inte på långa vägar vara rätt.

Skälet till att jag frågar är att jag skall byta propeller för båten orkar inte plana ut. Den gör 18 knop på 4000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt väger troligen drygt två ton. Att den inte klarar mer än 18 knop med en V8 är konstigt. Med V8 skall du få upp Solön i drygt 30 knop på topp. Har du kollat tändning o andra inställningar? Det låter inte som om det skulle bero på propellern. I så fall måste din nuvarande propeller vara mastodont stor eller ha mycket hög stigning, vilket bara låter otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ååh! Ljuva minnen, mor och far hade en sån båt när jag växte upp. Har för mig att dom hade en lätt trimmad b 20 i sin och den gjorde 27 knop om jag inte minns fel.

 

Jag pratade jag en med en snubbe som hade en Solö som sa att han fick upp den i 35 knop utan större svårighet, V8:a där också, vet dock hur mycket effekten var... så det låter konstigt i ditt fall med 18 knop.

 

I övrigt en underbar båt med det absolut rätta stuket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte överdriva. En Solö med en B20 kommer inte upp i 27 knop. Möjligen 17 knop. Oavsett hur trimmad den är. Men jag håller med om att det är en båt med rätt stuk, även om jag pratar i egen sak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om jag inte minns fel.

Kan ju fråga far hurdana prestandan var, men något i mitt minne säger 27 knop iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, har fått ordning på planingen, det var trimplanspumpen som spökade.

Min propeller har DN- 16x13 LH. Jag tror att båten kan väga ca: 2500kg.

Motorns maxvarv är 4400 varv men är nerställd till 4000 varv. Den gör fortfarande 18 knop på 4000 varv med 2 personer ombord. Det borde ju att få upp farten samt sänka varvtalet.

Båten har rak axel samt backslag från tecnodrive (TM 93 A. Reducerar motorvarvet med 1,5.

Tacksam för fler tipps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...