Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
andabe

Beg köp av Uttern d68?

Rekommendera Poster

Hej! Jag funderar på att köpa en beg uttern d68 med mercruiser 4,3 MPI. Undrar om det är någon som har hört eller har erfarenhet om denna båt och motor. Om det är någon årsmodell man ska undvika, eller något särskilt att tänka på. Är tacksam för alla synpunkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror jag har ett gäng tester på den.

Hojta till om du vill ha.

Vill minnas att det var en av de där större Uttrarna som var en riktig hoppjerka. Antingen är det inte den D68 eller så kanske Uttern rätta till det efter den testen i en svensk båttidning de klagade på detta. Kanske det var C68 som hade de tendenserna. Kan kolla.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 10 juli 2007 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en 2005 som vi tycker är en helt underbar båt om man är ute över helgen i soligt väder. Den går stadigt och säkert i sjön och det finns rejält med drag i motorn om du gillar sånt.

Vad hade du tänkt dig för årsmodell/prisklass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var C68 som gallopera i farter över 25 knop.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå till!

 

Har själva just sjösatt vår nya D68 och är hittills jättenöjd, stort utrymme i sittbrunnen, sköna stolar, mycket extra som standard (kylskåp, gångvärme/defroster m.m.). Går bra och stadigt i sjön även runt 30 knop. Lite ris också, kapellet är omständigt att ta upp/ner samt att utrymmet under fördäck är litet (och lågt). Rekommenderar dock gärna den här båten.

 

Lycka till! /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Maila gärna testerna om du har tid.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi hade tänkt max 400 000kr, så det borde väl bli en 2003:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

andabe,

 

Har mailat dig nu.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig för den lilla dieseln bara!

Den är alldeles för klen och du får ligga på fullvarv hela tiden.

Hoppa även över att ha fendrarna i ställen på fördäck när de inte används. Denna dumma placering skymmer sikten något alldeles fantastiskt! Annars som jag sagt tidigare - en kanonbåt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det slutet kylsystem på dessa modeller?

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du säger om dieseln stämmer inte alls, en mycket trevlig båt, stor och rymlig trevlig badbrygga och väldigt driftsnål 1l/distans. 120 Hk till trots går den lätt upp i plan med 5 personer i båten Toppar 28 knop marscher 18-20 knop. Som sagt Mycket trevlig båt. Vill man åka fortare ska man kanske åka styrpulpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt i de färskaste trådarna du skriver exakt samma sak om din båt. Är den till salu så den måste marknadsföras lite....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Kane:

Inte direkt i de färskaste trådarna du skriver exakt samma sak om din båt. Är den till salu så den måste marknadsföras lite....😀

 

Ja med den motorn så kan det nog vara bra att skriva lite positivt och försöka "lura" ev köpare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det har du kunskap att upplysa om? Har du ens åkt dito? Det är min Och fleras åsikt och den står jag för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tullarn:

Och det har du kunskap att upplysa om? Har du ens åkt dito? Det är min Och fleras åsikt och den står jag för.

 

Ja vi kan ju börja med att de har rasat på löpande band

Den motorn har inte i en båt att göra

Tråkig motor med liten cylindervolym 

Som du själv skriver marsch 18-20 knop och max 28. Helt fel motor för den båten/för en sådan båttyp

 

Har kört ett flertal olika båtar med den motorn och vet också många som åkt på det välkända totalraset med brända kolvar osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då kanske du borde veta att om man smörjer wastegatelänkaget har man inga såna problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Tullarn:

Och då kanske du borde veta att om man smörjer wastegatelänkaget har man inga såna problem. 

Självklart vet jag det då jag servat några sådana genom åren men det hjälper inte drabbade kunder som råkat ut/råkar ut för just detta eller hur?

Att smörja wastegatelänkaget gör dock inte motorn mer lämplig till varken din eller andras liknande båtar eller hur? Se på din prestanda...

Oavsett en underdimensionerad motor som ofta inte håller trots smort wastegatelänkage då den lever ett tufft liv

1.7 liters diesel som ska putta runt planande båtar 20-23 fot håller inte i längden helt enkelt

På land i bilar så funkar den bättre

Redigerad av Capitan
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-26 vid 06:23 skrev Tullarn:

Det du säger om dieseln stämmer inte alls, en mycket trevlig båt, stor och rymlig trevlig badbrygga och väldigt driftsnål 1l/distans. 120 Hk till trots går den lätt upp i plan med 5 personer i båten Toppar 28 knop marscher 18-20 knop. Som sagt Mycket trevlig båt. Vill man åka fortare ska man kanske åka styrpulpet

Nja, min åsikt är att den vibrerar och stånkar på tomgång och otroligt trött innan turbon laddar och efter det bara rejält trött. Farten må räcka men känns hela tiden plågad. Äger ingen själv men åkt både d68 och s64 med den motorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Capitan:

 

Ja vi kan ju börja med att de har rasat på löpande band

Den motorn har inte i en båt att göra

Tråkig motor med liten cylindervolym 

Som du själv skriver marsch 18-20 knop och max 28. Helt fel motor för den båten/för en sådan båttyp

 

Har kört ett flertal olika båtar med den motorn och vet också många som åkt på det välkända totalraset med brända kolvar osv

Har också hört mycket om rasade maskiner av kompis som jobbat med uttern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-27 vid 10:18 skrev M__G:

Nja, min åsikt är att den vibrerar och stånkar på tomgång och otroligt trött innan turbon laddar och efter det bara rejält trött. Farten må räcka men känns hela tiden plågad. Äger ingen själv men åkt både d68 och s64 med den motorn. 

Vibrerar och stånkar på tomgång? Vad är det du pratar om? Det är ju ren och skär lögn. Den går oerhört jämt och tyst. Vet inte vad du har suttit i för skuta. Och vad vibrerar och bullrar mest, en Diesel vid toppvarv 4000 eller Bensin vid 4800 Skillnaden är 10 knop och och en betydligt sämre driftsekonomi till bensinarns nackdel. Visst hör man motorn (dieseln) vid fulla varv men inte så att det stör. Jag personligen marschar hellre än toppar vid utflykt Likväl som du åker full fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Tullarn:

Vibrerar och stånkar på tomgång? Vad är det du pratar om? Det är ju ren och skär lögn. Den går oerhört jämt och tyst. Vet inte vad du har suttit i för skuta. Och vad vibrerar och bullrar mest, en Diesel vid toppvarv 4000 eller Bensin vid 4800 Skillnaden är 10 knop och och en betydligt sämre driftsekonomi till bensinarns nackdel. Visst hör man motorn (dieseln) vid fulla varv men inte så att det stör. Jag personligen marschar hellre än toppar vid utflykt Likväl som du åker full fart. 

Ingen lögn efter som det är åsikt, jag har en åsikt, du en annan. Ingen av de båtar jag åkt gick vidare mysigt på tomgång. Vibrerande och riste rätt friskt på tomgång. Jag har haft utombordare på alla båtar, de vibrerar då inte på höga varv, ungefär som personbilsmotorer. Jag brukar också hellre marscha än toppa, då har jag ca 4000 varv. Men jag kan inte påstå att din version av diesel vibrerar nämnvärt i fart heller. Men på tomgång. Men helt klart extremt seg i acceleration och går ansträngt i marchfart. Men är du tillfreds är ju det det viktiga för dig såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...