Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
minglee

Blästra båtbotten: Kostnad, maskiner etc.?

Rekommendera Poster


Ohoj,

 

våren 2008 ska vår båt epoxibehandlas i botten och jag har därför en del jobb efter upptagning i höst. Ska jag slipa eller blästra? Om blästra, ska jag göra det själv eller hyra in någon firma? Om jag gör det själv, vad behöver jag? Om jag lejer ut jobbet, vad bör det kosta? Båten är en IW31, 9,3 x 2,7, storleken på undervattenskroppens yta är okänd för mig.

 

Tips emottages tacksamt!

 

Vänligen,

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästra skulle jag inte rekommendera att du ger dig på själv, såvida du inte är riktigt duktig på det, kan lätt ta bort för mkt och skapa extra arbete.

I gbg har vi en kille som åker runt och gör detta, mjukblästrar, och han grundar även kölen 3ggr så att inte rosten kommer tillbaka innan man hunnit göra det själv.

Hitta en sådan i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästring lär vara bra, har jag hört. Det är tydlligen också utsatt för en massa nya miljökrav. Om jag fattat rätt så måste man i princip hålla till i en sluten blästerhall där allt material kan samlas upp.

 

Dvs ställa sig på båtuppställningsplaten och sätta igång kan uppfattas...ehm, negativt av båtgrannar och myndigheter. Och boka plats och transportera båten till en hall blir j-vligt dyrt. Om man nu hittar någon.

 

Men frånsett de praktiska problemen så tror jag blästring är f-n så mycket bekvämare än att skrapa för hand eller köra en elhyvel vilket man kan göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dara: Har du namn på personen i göteborg som gör detta? Är det någon annan som gjort detta och har någon att rekommendera?

 

MVH Martin

 

Senast ändrad av Mawi | 28 augusti 2007 | 01:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera olika sorts blästring - tror att det skrivits om det tidigare här på MG. Sök och du skall finna - här eller på nätet.

Annars är torrisblästring kanske en variant som är användbar: :-)

 

Torr-is blästring är en torr, skonsam och miljövänlig rengöringsmetod. Ytan som ska rengöras, blästras med små pellets av torr-is som är koldioxid i fast form. Pelletsen tränger igenom smutsen och värms upp av ytan så att den blir gas. Gasen är 530 gånger större i volym än pelletsen, så smutsen faller bort av gasexpansionen. Typiska föroreningar: oljor, fetter, oxidskikt, lim, lack, sot, sockeravlagringar, samt plast och gummirester.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på person eller företag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästring är verkligen att före dra. Fixade böldpest på en H-båt kostade runt 4tkr(ca 6år sedan) att dra av botten och det var det verkligen värt. Det är nog med jobb att spakla upp botten och lägga på färgen. Jag anser att det kan vara värt en hel del pengar.

 

mvh / Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Dara och Plarsa, skall försöka få det gjort nu i vinter om jag bara hittar nån som gör det till ett rimligt pris. Det verkar inte som det går att få tag på någon som åker runt och gör det så en del av kostnaden blir uppläggning i närheten och transport till och från blästringshallen..  Funderar på att göra både kölen och botten och sedan epoxibehandla rubbet, nån som gjort detta och vet om det är bra?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel i Segling för ett par år sedan, typ tre, rubriken var nåt i stil med Böldpestlarmet är överdrivet (fast lite mer catchy). I alla fall så var det en firma där som hade slutat blästra eftersom det blev så mycket efterarbete med spackling, de använde istället en stor slipmaskin, vinkelslip eller så som visserligen yrde gelcoat omkring sig men lämnade en slät yta efter sig. Inte vet jag.
Däremot låter det inte som ett jobb man nödvändigtvis skulle vilja göra själv,  oavsett metodsmiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blästrade båten själv med högtryckstvätten me bläster tillsats... gick väldigt smidigt å bra..inge damm men hyfsat blöt....tog ett par timmar... efter arbetet desto längre..men de gick bra...man kollade då å då att man inte gick på för djupt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig.. Du borde ha ordnat ihop en plan för tillvägagångssättet nu.. Jag går i samma tankar, min botten har troligtvis 30 års bottenfärg på sig, och jag har precis köpt båten. Det ligger ett egenintresse i att se vad man köpt.. Finns det alternativa metoder? Röntgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anlitade Vallin Service för några år sedan för blästring av båten, det var ett mycket bra jobb dom gjorde. Dom har 0735-444766.

Lycka till!\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod för ett tag sen och tittade på en stund när en segelbåt nere på båtklubben blev torrisblästrad.Det gick hyffsat snabbt(3-4 timmar på en båt runt 30 fot) och det syntes inga som helst skador på gelcoaten.

Enda egentliga problemet är att få tag på nån som utför jobbet,jag blev jätte sugen på att boka in Maximen min då den är i behov av borttagning av gammal krakulerad bottenfärg, men han hade inte tid denna höst,möjligen senare i vinter..

Så jag tror jag ska försöka få till det nästa vinter då jag förhoppningsvis vinterförvarar under tak...Det blir ju som lättare då..

 

Men det verkar vara ett strålande sätt att få  färgen av båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade på torrisblästring och hittade denna firma i dina krokar...

 


B Gerremo Industriservice AB

Björn Gerremo

Gamla Södertäljevägen 102

14171 Huddinge

Tfn: 070-577 40 00, Fax:

Torrisblästring - används för rengöring av maskindetaljer. Miljövänligt.

http:///\'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej,
Jag blästrar bottenfärg och böldpest med  torr sand eller fuktig sand. Anläggning är mobil, kan även sanera och blästra inomhus eller i båten med is bläster.
Har ni frågor kan ni ringa mig på 0705-712210.  

post-10000443-1394235325,3687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Börja planera för sjösättning redan nu

Du kan slippa stressen och i värsta fall oförutsedda (dyra) reparationer.

 

Kontakta oss för en besiktning av din båt.

Vi lämnar ett förslag på åtgärder och pris.

Vi utför: Mjukblästring av båtbotten Böldpestsanering Fuktmätning Kölblästring och grundmålning Plastreparationer Motorservice Målning av botten m.m.
Mjukblästring av båtbotten

Avlägsnar skonsamt all bottenfärg -

 

Skadar ej gelcoat

 

Tar effektivt bort rost från kölen

 

Bottenfärgen avlägsnas effektivt men skonsamt med mjukblästring, vilket innebär att gelcoaten lämnas helt intakt.

Kvar blir en mattad yta som den nya grundfärgen fäster utmärkt på.

Avslöjar alla defekter t.ex böldpest

 

Finns det blåsbildning och i värsta fall böldpest så kommer det fram och avslöjas omedelbart med mjukblästring. 

 

Vi utför även fuktmätning av skrovet.

Kontakta oss

 

Vallins Service

0735 444 766

info@vallinsservice.se

www.vallinsservice.se

.

post-10000890-1394235344,2622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall du ta bort gelcoaten?
Har du konstaterat problem med böldpest?
Eller är det bara förebyggande åtgärd?
 
Är det av den sistnämnda orsaken finns det ju ingen anledning att blästra eller hyvla bort gelcoaten.
 
För övrigt är debatten om böldpest betydligt överdriven. Detta säger jag trots att jag själv varit drabbad. Bild på min nuvarande båt under behandlig och åtgärd av orsaken till böldpesten
 
tommy 
 
 

post-945-1394235344,3141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...