Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Houdini

Nybörjare vill hyra Flipper 2008

Rekommendera Poster

Vi är en barnfamilj (barnen är 7 och 10 år) som funderar på att hyra en motorbåt nästa sommar. Flipper verkar lagom i storlek. Min man har inte kört motorbåt tidigare. Måste man ha gått någon kurs i trafikvett eller måste man ha båtförarbevis eller vad det heter för att över huvudtaget ge sig ut på sjön med en motorbåttyp Flipper? Visst ska vi läsa på när det gäller regler på sjön men finns det några krav på den som ska köra motorbåt av den här typen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man bör gå en förarintygs kurs, ex på folkhögskolan men det finns även distansvarianter. Där får man lära sig navigera, läsa sjökort samt lite allmänt vett som behövs om man ska ge sig ut på sjön. Jag gick den själv när jag var nybörjare och jag tyckte det var grymt skoj, en helt ny värld öppnade sig.

 

Ska man ut med barn borde det vara ett krav. Med tanke på säkerheten m.m.

 

/G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många uthyrningsfirmor har krav på minst förarbevis.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

det finns inga måsten på sjön därav att så många älskar det. Det finns därimot många bör och några följer här.

 

Undantag om er hyrflipper är längre än 12 meter och bredare än 4 då måste du ha skepparexamen.

 

man bör ha....

förarbevis så att man kan ta hem familjen även om det är mörkt eller dimma(många kräver det för att få hyra båt)

flytvästar

gps

nödproviant så om man blir inblåst klarar ett par extra dygn

ha så mycket färskvatten som man tänkt och lite till det går alltid åt

bloss

sjökort

solskydd

spel och fiskegrejjer till barnen

tänka på att varva naturhamnar med gästhamnar så att inte barnen kroknar.

alltid hålla humöret uppe

aldrig ta i mot båten vid dyningar alt stora vågor(det är buslätt att man ramlar i mellan båt och berg/brygga.

 

detta är mina tips på saker man bör

 

lycka till

 

 

Senast ändrad av ilonen68 | 09 juli 2007 | 19:06

 

Senast ändrad av ilonen68 | 09 juli 2007 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sjövana skadar inte heller.

Passa på att hänga med bekanta nu i sommar, är inte lätt att läsa sig till allt som kan hända på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska minst en av er gå någon form av kurs om ni ska ut i skärgård eller större sjö. Dels för att lära sig sjösäkerhet och regler

men också att kunna navigera så man inte känner sig begränsad när det gäller att hitta till olika sevädigheter och dyligt. Jag läser själv

just nu en interaktiv kurs i förarintyg och det känns riktigt inspirerande, så till nästa sommar är planen att kunna ta med familjen i en egen båt på ett tryggt sätt. Kursen finns att beställa på Sjöassistans hemsida och kostar 1150:- och sen är det bara att kontakta en förhörsförättare och avlägga ett prov. Jag tror inte någon hyr ut båt till någon som inte har minst förarbevis.

 

//Salle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...