Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AW70

Båt i garaget

Rekommendera Poster

Hej alla båtproffs.

 

Kan någon hjälpa mig att lösa mitt problem ?

 

Är på gång att köpa min första båt som jag ska ha på trailer.Vill helst ha en styrpulpet strax under 5 meter.

 

Problemet är att mitt garage 5.8 meter långt invändigt,och jag kan inte bygga ut. Hur ska jag få in båten OCH trailern.

 

finns det någon båttrailer som man kan justera längden på, eller finns det någon annan lösning. ( vill inte ha ekipaget ute på gatan)

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som funkar, har nämligen själv använt metoden, är att du köper 3 st s k båtstöd hos Clas Ohlsson och två lite grövre plankor som du skruvar båtstöden i med franska träskruv. Sen kan du med lite trix läggga ner båten på vaggen från trailern. Du skulle även kunna sätta hjul på båtvaggan och sen dra in den i garaget om du skulle ha problem att baxa in trailern i garaget under överlastningen.

Detta kommer garanterat att funka.

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382201

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 20:32

post-1495-1394235139,9419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Bo

 

Fler förslag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ 2:

 

Under vinterförvaringen i garaget på trailer så flyttar du fram frontstödet på trailern så mycket det går och drar fram båten så mycket det går utan att den åker av de bakre stödrullarna.

 

På det viset kan du ev få in en ca 5 meters båt på en trailer som kanske är runt 5,3 meter i ditt 5,8 meters garage.

 

Kolla olika trailers längmått på internet.

 

Alternativ 3:

 

Lägg ut en båtslip i garaget. Bålstasläpet har såna, de kan säkert korta av sin minsta variant till 5,x meter. Fast det blir ju en variant på båtstöden.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en båtvagga i garaget är nog ok men det blir ju lite mer trailerjobb på det viset och frågan är hur länge man orkar med att lasta på och av båten efter varje tur. Jag tänkte mer på att man kan kapa av släpet i framkant, dvs precis framför förstödet. Sen lämna in den avkapade biten och svetsa fast invändigt ett fyrkantsrör som precis går in i ramen. Den modifierade för-ram biten kan sen tryckas in i huvudramen. Sen får man borra lite hål och ha genomgående bultar som håller dragstyrkan. På så sätt får man ett demonterbart släp på några få minuter och kan ha släpet inne i garaget. Se bara till att ha rejäla bultar och att hålla grovleken på allt material man använder. Den invändiga 4kants biten kanske bäst beställs hos en ramtillverkare (Bålstasläpet?)

 

Jag kan bara bekräfta att det är enormt skönt att ha båten i garaget. Tryggt och nära till verktygen när de behövs. Inget att förbereda när man vill ta en tur utan bara att kroka fast och åka. Ett båthus på land helt enkelt...  /Mvh Pollare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att kapa i balken är att bilprovningen kommer att belägga släpet med körförbud. Du kommer då åka på en registreringsbesiktning av släpet och vad jag har hört så är inte de direkt gratis.

 

Jag hade nog skjutit fram båten så långt som möjligt på släpet och ställt släpet lite på snedden i garaget.

 

Sitter själv och ritar på ett varmgarage speciellt för båten. 4-5 meter brett och c:a 8 meter djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är min trailer byggd och de funkar kanon! Och har du båten ute så är de bra att kunna ta av dragstången så blir de mkt svårare att stjäla båten, Istället för hänglås som dom flesta tjuvar lätt får upp.

Mvh 23an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställningen är ju lite som om man köper konst för att den ska passa på en viss vägg, inte för att man tycker om en tavla. Inte så fötjust i den inställningen. Ett båtköp tycker jag inte borde grundas i att den ska passa för förvaring, utan hur den passar för färd och vistelse på vattnet.

Skulle jag ändå drista mig till ett råd så skulle det vara att skaffa ett nytt hus med större garage. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...