Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
fberg

Ankra säkert

Rekommendera Poster

Har skaffat en 64 dc. Har aldrig haft nån båt förut. Varit ute 5 gånger. Min fråga är det här med att lägga till.Har gått in i natur hamn tycker det är lite svårt pga att man ska ta i nån sten hur mycket kan det ta i. Ser att vissa åker upp i sanden är et riktigt bra för skrovet. Som sagt en land krabba som är motaglig för alla bra förslag. Tack på förhand. Ångrar mig inte ang båt köpet man får ta det lungt har jag märkt.Tur att man kan trimma upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten ht båt och när jag är osäker på platsen jag skall in till så brukar jag stänga av och tilta upp motorn. sen kan jag paddla eller staka mig in med båtshaken, brukar funka utmärkt för mig. bara att ta det lungt.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill känna sig lite säkrare, och har gott om pengar(från 6000 kr o uppåt), så finns det framåtseende ekolod att köpa. Då ser man stenen långt innan båten är där.

http://www.drevia.se/echopilot.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns absolut ingen anledning att vara speciellt orolig, sakta sakta glid är det som gäller vid okända vatten då blir det inga skador alls om du råkar stöta på en sten eller så (det bara låter mycket värre än vad det egentligen är när man slår i med en sån stor resonanstrumma som båtskrovet är).

 

Om det är så grunt att du tror att du ska slå i med din redan grundgående båt så kan du ju alltid hoppa i (vattnet når väl i så fall inte högre än till knäna om ens det) och dra in flytetyget, det är väl sommarvarmt vatten, och bada hade du ju ändå tänkt göra 8.gif\

 

Själv går jag i princip alltid på grund minst ett par gånger varje gång jag lägger till i okänd naturhamn..(djupgående ~1,5 meter)..det dunkar och brakar lite när kölens stål möter stenarna, men vad spelar det för roll..man måste ta lite risker om man ska hitta smultronställena 2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut imorgon får prova lite landstigningar. Tack för era svar. Ska nog skaffa en paddel. Har ett garmin 520s med ekold ser djupet på det men det är ju bakom. Hjäper lite i när man ska gå in andvänder fish eye på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studera ditt sjökort noga innan du går in på den plats som du vill lägga till på. Ta det sedan väldigt lugnt som sagts tidigare. Om du inte är själv kan du ju alltid be någon att sätta sig i fören och hålla lite utkik. Se också till att ha lite tålamod då minskar också risken för incidenter.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller med föregående ta det lugnt! Sätt en gast i fören som spanar (OCH SOM HÅLLER SIG I) och smyg in.

 

Råd nr1: Oftast kan man se på området man går in emot (angör) är tex ön stupande brant mot havet så är det oftast djupt rakt ut. Ett flackt berg kan betyda långgrunt eller grynnor.

 

Råd nr2: En paddel kan du glöma till en såpass tung båt. Låt barnen använda den till gummibåten.

 

Råd nr3:Det är ingen fara att kortare tider ligga i sand med moderna plastbåtar ....MEN... det finns risk att din båt som väger över ett ton i det kluckande vattnet SUGER sig fast i sanden (tro mig jag har sett detta några gånger)du lär få ett h..vete att få loss den.

 

För övrigt är 64dc en riktigt fin båt har just köpt en Bella välkommen i DC klanen och lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet komunikationstips.

Kom överens med gasten i fören om han ska peka på grunden eller på öppna ytor dit du kan styra, annars kan det lätt bli missförstånd och onödigt jobbigt om man råkar höra/köra fel.

 

Vi har alltid haft som regel att peka på stenarna som ska undvikas.

Tydliga handtecken är alltid bra på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...