Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
hjonsson

Flätlina

Rekommendera Poster


    Har fiskat med flätlina för första gången och har några frågor.
 
Hade tänkt att köpa power pro men den fanns inte i rätt dimension så det blev en lite billigare ron thomson ultra strong tror jag den heter 0.16


 Problemet är att det lätt lätt blir knutar på linan och att jag två gånger fick stopp mitt i kastet så linan gick av. Är det nybörjarmissar eller är det stor skillnad på de olika linorna?  Är det någon som har några bra tips för att undvika detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag upplever stor skillnad på de olika flätlinorna. Jag har under många år fiskat med fireline 0.17 men tänkte inför havsörinsfisket i år testa rapalas flätlina. Där märktes tydligt att linan var just flätad då den tvinnade upp sig flera gånger med knutar,loopar och trassel som följd. Har nu återgått till fireline.

 

Bra brottstyrka och omedelbar respons från eventuella hugg.

 

Hälsningar Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en blanding av både nybörjarmissar och kvalitet på linan.

 

Att tänka på när du kastar med flätlina är att du måste stanna upp innan du kastar ut, dvs att draget skall vara stilla innan du påbörjar framsvingen... i och med att linan är stum är den väldigt känslig för ryck... i gengäld så är den dragstark och känslan är mycket god!

 

Jag har provat någon billigare flätlina (spider web eller vad den hette) och tyckte inte att den fungerade något vidare... pp har jag inte provat ännu, för min del använder jag fireline (fireline-linan är betydligt mycket glattare än spider web linan) och den passar bra till haspelfiske... men när det blir dags för linköp nästa gång ligger det närmast att prova pp-linan.

 

/Niklas

 

Senast ändrad av Scrat | 05 juli 2007 | 14:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ok. Ska prova lite mera.. 
Kollade även på fireline. Tror det var den som var lite avlång form, Denna linna är rund, Blir väldigt ojämnt på  på spolen vilket gör att den lätt fastnar.  Som sagt vet inte om det är linans fel :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en dålig rulle, så spelar det ju ingen större roll hur bra lina du har!

Angående rundheten så vill man ha så rund lina som möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fireline som gäller! Kom ihåg att inte använda flätlina hela spolen utan nån meter nylon längst in mot spolen annars slirar bara linan. Kom även ihåg att inte göra en vanlig rapalla knut vid tafsen, utan en speciell knut för flätlina, annars går linan av lätt. Bilder och intruktioner brukar finnas på förpackningar till drag osv , annars be till närmsta handlare visa dig! Dom kan även rulla på linan din till rullen om det är en riktig handlare..

SkitFiske!

 

Senast ändrad av Wesslan24 | 06 juli 2007 | 16:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna knut (polomarknut) fungerar bra på glatta flätlinor, dessutom har den hög brottstyrka!

 

Senast ändrad av Scrat | 07 juli 2007 | 00:12

post-26230-1394235138,3932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med tidigare talare. Det är nog Fireline som gäller. Har provat ett antal andra ( läs billigare) varianter. Det har jag fått betala dyrt då det gäller drag som knyckts iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har fiskat med både power pro, fireline och ron thompson.

Favoriten är helt klart power pro men mest för att den inte slits lika snabbt som ron thompson och inte är lika stel som fireline.

 

Tycker inte direkt att jag har fått mer eller mindre trassel med något speciellt märke.

 

Det viktigaste om man vill undvika trassel med flätlina är att inte spola på för mycket lina på rullen, det händer nämligen att linan tar med sig flera varv på en gång med ett skatbo som följd.

 

Lycka till med fisket.

 

Mvh.

Henke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta en tejpbit längst in som låser linan så att det inte slirar.. fungerat alldeles utmärkt hittils..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack för alla svar.

 

Var nog inte linan som var problemet. Har fiskat flera gånger till nu och inget trassel eller linbrott. Vet inte vad jag gjorde första gången, kanske hade jag spolat linan dåligt.
Satte en tejpbit som låser linan och det fungerar bra.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra!

Hoppas det fungerar i fortsättningen för dig nu också..

Personligen kör jag med Fireline, både svart och gul på olika spön och kommer nog aldrig byta till något annat, förrens de slutar tillverka den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fireline är att föredra på haspelrulle (inte så grov yta) och powerpro på multirulle då den inte skär in lika mycket i rullen som fireline.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fireline är rena skräpet enligt min mening. Har haft så mycket trassel m.m m.m med den linan. Har provat den både på haspel och multi men det gör jag inte om. Power Pro och Spider Wire är klart mycket bättre tycker jag.

 

Senast ändrad av Gesse | 07 augusti 2007 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, att det lätt blir knutar på linan kan bero på att du spolat på den fel så att den blir tvinnad. Jag har testat lite olika flätlinor och senast denna flätlina från dittdrag, har funkat hittils men det finns många som tar in egna linor nu. Fyrtrådig dynema verkar vara bra pris/hållbarhet. // D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd som det postats i ett antal år efter första posten. Och sen kommer jag 2 år efter det med ytterligare en post... :) 

 

Ett _stort_ skäl till knutar som _ingen_ nämnt i denna tråd på alla år är....

 

Har du en mycket mjuk och följsam flätlina så blir det lätt knutar om du har en rulle med dålig linuppläggning. Då kan det komma med flera varv ut på en gång och du kan få "luftknutar". Lösningen är då en bättre rulle med bättre linuppläggning eller en lite styvare flätlina. Jag har en äldre (var nog rätt billig redan då) abu-haspel som brukar åka med på lite utflykter i väskan där vi egentligen inte tänkt fiska alls. När jag bytte till ny lina på den blev det luftknutar hela tiden. Fick byta lina till en styvare så var problemet borta. Samma lina som strulade på min äldre sämre rulle funkade kalas på min dyrare haspel med betydligt bättre linuppläggning.

 

Så.... vi ska prata inte ner en lina för att det ev ger luftknutar då det oftast inte är linan det är fel på, utan kombinationen med rullen. Har du en rulle med riktigt bra linuppläggning så kastar du längre och får i princip aldrig luftknutar när du kastar.

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...