Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bodpat

vibrationer på tomgång 568 gti optimax

Rekommendera Poster

 hallo när kag kör på tomgång och har växeln ilagd blir det emellanåt vibrationer i akterspegeln det liksom durrar. Höjer jag gasen något försvinner det på än gång Det är lite irreterande när man tex fiskar/trollar. Båten är ryds 568 gti 90 optimax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en 90 hk motor får du troligen 3 knops fart redan vid tomgång. Detta trots propellern inte gör många varv/min. Ifall du vill hålla trollingfart med en såpass stor motor så är det nog bara att slänga i något som bromsar. Aternativt byta till en avsevärt mindre propeller. För att på så sätt kunna hålla något högre motorvarv utan att båten går fortare. skitfiske på dig/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att en motor börjar vibrera vid låga varv är för den är väldigt nära varvtalet för sin egenfrekvens, d v s att den börjar självsvänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ju en 2-takt motor. Blir ju en del vibrationer på låga varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Durrandet kommer från ankarboxen på styrbord akter,

Lägg någon dämpande list och det kommer försvinna ELLER så är det dörren till badbryggan (rökfärgad) men den har du väl redan lagt en tjockare list vid för det är en originaldel som Ryds sparat lite kulor på.

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två helt nya drivankare liggandes, kontakta mig om du vill köpa dem. Ett mycket bra sätt att få ner farten och få jämnare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du motorn fullt nertilltad så prova att tillta upp den, bara ytterst lite (bara ett litet tryck på knappen). Vibrationenrna överförs bättre till båten när motorn är fullt nertilltad, då den är i bottenläge. Kan göra en avsevärd skilnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...