Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mawi

Elektriskt värmeelement?

Rekommendera Poster

Har tidigare haft ett värmeelement typ kupevärmare som värme i hamn (trots förbud i vissa hamnar)Nu har denna blivit stulen och då undrar jag om nån har något bättre tips, kupevärmare håller ju på och slår av och på och det växlar mellan för varmt och för kallt hela tiden. Är den nån som har tips på något litet element som skulle kunna passa? 1000 eller 2000 w som kupevärmarna ligger på är ju alldeles för mycket för en normalstor båt. Jula har 2 mindre element som kallas frostvakter på 200 eller 250 w skulle detta kunna funka tror ni? 

post-24043-1394235128,5297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den slår väl också till och från???

Men den kanske aldrig kommer upp i temp och är till hela tiden?

Sen borde värmespridningen vara sämre då den inte har fläkt.

Men visst, ett par-tre såna kanske funkar.

De är tysta också.

 

Ett annat förslag:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=379574

 

Men då får du en fläkt och det är kanske det du vill slippa?

Själv har jag en som går att sänka till 600W

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hhedström: Ja eg vill jag nog slippa själva fläkten, och tanken är att den går mer eller mindre hela tiden. Hur är det med din 600 W, växlar det mycket mellan för kallt och varmt? / Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv ute efter något som kan ge lite värme då man befinner sig i en hamn med tillgång till el. Vår båt är ganska liten i ruffen så man kan inte släpa runt på någon större värmekälla, finns det något litet smidigt element som inte låter mer än då termostaten slår till och från?

 

/wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går vår fläkt till och från men det stör mig inte.

Jag är mest rädd för brandrisk, vi har keramiskt element men jag vet inte om det är bättre?

Jag fick dock en annan idé, kan man lägga en värmekabel under britsarna som styrs av en termostat???

 

Fördelar:

Ingen brandrisk

Syns inte

Är inte ivägen

Driver ut fukt under britsen?

Värmer båten?

 

Nackdelar

Funkar det eller eldar man bara för kråkorna???

 

Vad tror ni?

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör väl göra på samma sätt som när man lägger golvvärme i ett hus att du isolerar under värmekabeln så att du får nytta av värmen i kojen och inte bara i stuvutrymmet under kojen. Visserligen är ju en ruff ofta ett ganska litet utrymme så de förluster som bildas kanske inte påverkar helheten så mycket. Tanken i sig låter mycket förnurlig, kanske kunde man få till en bra värmelösning på detta sätt. Idag finns det ju tunn golvvärme som man kan lägga under laminatgolm, undra om dessa går att använda på något sätt i båt?

 

Husbilar och husvagnar har idag golvvärme, något liknande borde man ju kunna åstakomma även i en båt om man tänker till lite. Eftersom man inte använder detta så ofta på en säsong behöver man kanske inte heller tänka på energiförbrukningen då denna ändå är försumbar. Alla andra värmelösningar baserade på diesel eller fotogen är ju betydligt dyrare att använda i varje fall om man ligger så att man har tillgång till el.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute på Jula och inhandlat en sk frost vakt, de hade en 3:e typ som inte finns på deras hemsida, stor ung som en upprättstående kupevärmare/värmefläkt. Dock utan fläkt och på bara 400 W. Den har också termostat. Jag hoppas att den skall vara lagom i effekt. Får höra av mig efter sommaren och utvärdera / Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta elmement från biltema kan, ähum, varmt rekommenderas.  Det är på 500 watt och är oljefyllt.  250 spänn.  Det är tyst och det ger en jämn värme utan en massa växlingar varmt - kallt.  Mitt är inne på andra året nu, mest i hemmahamnen vår och höst.

post-13907-1394235129,2159_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde också ha sagt att en frostvakt trots allt inte är något att rekommendera.  Ett oljefyllt element blir varmt men inte hett.  En frostvakt har öppen värmeslinga som visserligen skyddas av galler, men som blir glödhet.  Inget att tappa handduken på alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Homer Simsson skulle sagt: Doh! Det var ju just ngt sånt jag letade efter, får nog ta en sväng till biltema i stället och utnyttja öppetköp-möjligheten på jula, Verkar lite stort och tungt , men annars perfekt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i katalogen:

 

Oljefyllt element

För tillfälligt bruk. Med bärhandtag för golvplacering inomhus. Effekt: 500 W. Försedd med termostat. Ansluts till jordat vägguttag 230 V/50 Hz. Mått: 44,5 x 13,5 x 34,5 cm. Vikt: 4,1 kg.

 

Inte så stort alltså.  Och det där med tillfälligt bruk?  Ja, jag vet inte, men mitt står då på dagar och ibland veckor utan problem.

 

Beställningsnummer: 44-803

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så då har man åkt en sväng till mellan shoppingcentrumen här i Götet, frostvakten är tllbakalämnad och det lilla och inte alls tunga oljeelementet bor nu i ett stuvfack i båten och väntar på att bli invigt snart. Tack till Terrafobica för tips. / Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också elementet från Biltema (oljefyllda). Fungerar utmärkt!

Lätt att stuva undan och ger bra värme samt är tyst. KANON!

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett litet oljefyllt element på Silvan som jag monterat fast i båten för stadigvarande bruk. Jag kollade runt på många olika ställen innan, skippade frostvakt alternativet pga den enorma hettan som även kan skada inredningen på båten. Ytterligare fördel med oljefylld radiator upptäckte vi under de senaste veckorna då vi var ute med båten: perfekt att torka kläder, skor etc på.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala tyst om detta....

 

Jag har sett exakt samma utveckling där folk satte in värmeelement (det var inte i båtar men en likande situation).

 

Det blev snart populärt, elräkningarna i förenigen sköt genom taket som en raket och hela nätet blev till slut helt överbelastat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...