Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ryds568

Bella 621 DC + Optimax 115 Fart?

Rekommendera Poster

Är det någon där ute på sjön som äger en Bella 621 Dc i Optimaxversionen (115 Hk) som vet vilken fart man till slut får ut, efter inkörningsprocedur m.m. Exempelvis med två vuxna och packning samt full tank. Är ju en bestseller så någon borde ju veta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bella 620 (samma båt i stort) med en Yamaha 115 och den i sötvatten med bottenmålning och 2 personer gör c:a 32knop som mest GPS. Så du kan säkert räkna med nåt liknande. Har fått stålpropeller nu men inte provat en. Så utan bottenmålning i saltvatten och stålpropeller kanske 35 om du har väldig tur. Men inte under 32 iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Tack för svaret pebbenp, har beställt en sprillans 621 DC och undrade lite om fartresurserna. Kommer att vara nöjd med farten och tror att jag förmodligen kommeer ligga mer i marschfart än maxfart.

 

Goa råd om 620/21 mottages gärna

 

Bellaragazza

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Råd och råd, men generellt så kan man hissa motorn mer än originalmonteringen och öka farten lite.

 

- Smörj stolarna för de tenderar att gå trögt att skjuta fram och tillbaka annars.

 

- Akta fjädrarna till kapellgaraget och luckan för de kan lätt komma i kläm och gå sönder.

 

- Njut av båten, bättre båt för pengarna av den typen tror jag inte att det finns just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råd och råd visst var det råd.

Tack, alltid bra med någon som har samma båttyp, det är ju därför som det finns forum. Har själv hjälpt till med frågor om ryds 568

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag äger också en bella 620dc det sitter en johnson 140 fyrtakt på min

gör 39 knop enl knopmätaren.går lätt att marscha 25-30 knop med 4 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.gif\ Har nu kört min bella ragazza i snart en månad och med 115 Opti och fyra vuxna gör vi 34 knop....men bäst är att ligga i ca 24-26 och faktiskt sitta och prata i normal samtalston utan vindbrus och störande tvåtaktsmuller, (den är faktiskt ganska tyst vid 3500-4000 varv) är mer än nöjd.En del uselt väder har vi mött denna underbara sommar men bella ragazza har stångat sig fram och hela familjen har känt sig säker.

Har till och med landat en 4 kilos gädda (i Vänern) och samtidigt upptäckt att vi varken har plastpåsar eller hink ombord, vi var ju ute för att bada. Gäddan passade lite ihopvikt i BB aktra stuv/ankarbox (död asså).

 

Kanske är lite sunkit att bara ha lovord om en båt men fler turer kommer och fler sommrar är på väg!! Hittar jag något att klaga på (båten) återkommer jag, för som presumtiv spekulant vill man ju veta allt.

 

Och för fiskeforumet: Vad hade jag för utrustning!! Ett gamalt teleskopspö och en gul jigg från farfars Albin 25, säkert från -72 (jiggen alltså)

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd.

 

Blir det kanske byte av användarnamn till Bella621 nu när allt verkar vara till belåtenhet med båten? smiley-wink.gif\

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 11 augusti 2007 | 00:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossee

Brukar läsa dina svar på det mesta, du är ooooootroligt kunnig och påläst och har länkar till det mesta. Hoppas jag inte behöver konsultera dig;).

Nä jag byter kanske användarnamn senare.

Läste om din resa Vänern runt, kul.. körde du på båtsportkort eller navigator (eller som jag hoppas både och)

 

Keep up the good spirit

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både och, vi turades om när en körde så läste han efter navigatorn den andre i sätet bredvid läste samtidigt kartan och checkade lite då och då mot tydliga referenspunkter. Fast överfarten från Sjötorp till Hammarö udde fick gå på navigatorn då det inte var mycket att checka av med pappersvarianten om jag säger så...

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 11 augusti 2007 | 02:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Bella 621 DC med Optimax 115 hk årsmodell 2008 förra senhösten. Nu har jag kört den en säsong och är mycket nöjd med ekipaget. Jag har den i en stor insjö så det är inga problem med beväxning och sånt. Båten var dock bottenmålad vid leverans. Standardpropellern är en Black Max aluminium 13 1/4 X 19. På full fart så varvar den 5550 (max på motorn är 5750) och gör 33, 6 knop enligt GPS med två personer ombord.

Nu har jag också testat med en Ballistic 13 3/8 X 19 och fick då bättre grepp och acc men lite lägre toppfart ca. 31,6 knop på toppvarv som fortfarande blev 5550 varv. Nästa sommar ska jag testa att hissa motorn två steg och räknar då med att få ut ett par hundra varv och ett par knop till enligt erfarenheter från andra medlemmar.



Senast ändrad av SvartaMalin | 03 oktober 2009 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...