Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Namkong

Dragblock

Rekommendera Poster

Tjena!

1.Detta med dragblock till vattenleksaker har jag kollat på lite grann, men hur funkar dom.

2. Räcker det med att fästa dragblocket i knap eller måste jag införskaffa något speciellt för detta. Tänkte på att kraften är så stor när man drar en ring tex. men vill också dra kneeboard. Har inga knap bak för närvarande men det kommer, men måste då fästa dom på utsidan av sidorna där akterspegelen börjar, pga flytelement. Behöver jag förstärka med en fästplatta på baksidan av knapen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

 

Vad har du för båt?

Har du någon bild på aktern?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ögglorna på akterspegeln är lämpade att användas till detta ändamål.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så här ser det ut nu med trollingbar och extra motor

post-8427-1394235127,6403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay....det ser ut som att det är ett enkelskrov i aktern. Det ser väldigt tunnt ut. En bild uppifrån skulle göra det mer överskådligt, men jag tror att det blir för klent att fästa några knapar där. Det går för tillfälliga förtöjningar eller om du har båten vid en vindskyddad brygga. Men jag tror att aktern blir för klen för att dra tub eller vattenskidor. Dessutom så kommer draglinan att hamna rätt långt ner på din båt så att den antagligen kommer att ta i motorkåpan vid svängarna. Du bör komma upp en liten bit från motorn så att den går fri.

 

Kolla hellre vad en vattenskidstång kostar. Det finns både dyra och billiga och då kommer du upp en bit. 

 

En annan lösning som kanske kan fungera är de öglor som du har på bb och sb sida på utsidan av akterspegeln. Där skulle du kunna testa att fästa dragblockets fästanordningar och sedan kopplar du i sin tur på draglinan på dragblockets ende. Då bildas det en liten V-form och motorn hamnar innanför detta V. På det sättet så borde nog motorn gå fri, men du kan ju testa först. Se bara till att dessa två öglor inkl. infästningarna på båten inte är alltför klena. Vill du vara helt säker så kan du byta ut dessa till klass 3-öglor, men förmodligen så fungerar de nuvarande. Jag säger förmodligen för jag vet inte med säkerhet, så kolla upp detta! Visa upp öglorna inkl. infästningen på dessa för någon på plats om du är osäker.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, kanon med ytterligare en bild! Nu ser jag att öglorna sitter med var sin rund bricka på insidan. Om du byter ut dessa runda brickor till en enda avlång bricka så får du en större avlastning mot akterspegeln eftersom du då fördelar ut trycket på en större yta. Då kommer det att gå jättebra. Börja alltså med att byta till en heltäckande bricka för varje ögla och testa sedan. Troligen kommer det att räcka alldeles utmärkt och i så fall har du dessutom kommit billigt undan! Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag får då ett annat problem, för det höj och sänkbara motorfästet sitter i vägen för ena öglan. men om jag då istället sätter knap med avlång bricka på insidan så blir det samma sak som med öglorna. jag menar att fästa dom på sidorns utsida, som jag illustrerat med svart på bilden, att knapen sitter på utsidan.

post-8427-1394235127,7292_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm.....jag glömde naturligtvis att du har en trollingmotor....ja...då blir det nog lite värrre gissar jag. Rent principiellt så fungerar din tanke sett ur hållbarhets synpunkt. Men linan kommer då ändå att ta i i den lilla motorn. Dessutom så kommer den att ligga mot och skava mot kanten av fribordet. Du måste få upp linan i höjd så att linan hamnar ovanför motorn vid svängarna och linan får inte ligga mot och skava. Då kommer den att nötas av på bara några timmar.

 

Jag tror nog att du bör satsa på att göra dig en egen targabåge av lite kraftigare slag av rör. Titta på den här targabågen så förstår du hur jag menar med själva utformningen/designen: http://www.watski.se/www/index.asp

 

Gör någonting liknande som denna från Watski. Fastsättningen kan göras så som du har ritat med svart på bilden. Då tar du några lämpliga fästen där du i sin tur kan montera på rören. På rören kan du sedan svetsa fast öglor som monteras något högre än motorkåpan.

 

Ja, jag kommer inte på någon bättre idè/lösning än att göra någonting i den här stilen. Om jag kommer på något bättre så återkommer jag naturligtvis.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Trollingmotorn tas natuligtvis av dom gångerna jag ska dra kneeboard eller ring och motorfästet hamnar ovanför linan då. Men du trodde också att öglorna skulle kunna användas om jag förstärkte dom på baksidan. Då skulle linan också skavas mot motorn i den situationen också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...