Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PederGbg

Motorn dog i ca 13 m/s !

Rekommendera Poster

Var på väg till vår hemma hamn i Fiskebäckskil i går med tanten och sonen på 16 månader. Det blåste rejält (ca 13 m/s), när jag hissat segel så dör motor efter ett någon minut. Varvtalat minskade och så dog den efter ca en 1/2 minut. Startade igen och den gick finfint i friläge, men när jag la i växeln hände samma sak igen. Förberedde mig på att segla in till bryggan för första gången;-) Väl inne i hamnen så startade jag motorn igen och då gick den utmärkt. Vi kunde lägga till lugnt och stilla...puuuhhhh....Nån som har en aning vad detta kan bero på? Kan det bero på att båten lutade? Nåt som fastat i propellern? Det är en VP Penta 2002.

 

Skall ut om ett par dagar igen och hoppas den funkar denna gång (igen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag segla, men motorn kan vara bra när man skall lägga till ;-) Speciell med gravid tjej och liten pojk ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det finns säkert flera orsaker. några av dom kan vara...

 

- Microorganismer i bränslet/tanken. Kolla bränslefiltret.

 

- En motor är inte gjord för att fungera när båten lutar och kan få för lite smörjning. 

 

Hoppas att något hjälper.

 

Mvh

Dick på maringuiden.se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla diesel filtret!!!!Om du har otur har du fått bakterier i diesel tanken!Ta loss filtret och sätt dit ett nytt!Sen tar du de gamla filtret och vänder upp och ner på de i en tom balja eller liknande,då ser du vad som satt i filtret,exempelvis brukar de bli lite vatten och skit...Om du har bakterier i tanken ser du kanske inte i filtret men om du har de så ser dom ut som små grod yngel svarta.Dom lever på vatten i tanken från början men när dom förökat sej tillräckligt så blir dom immuna och lever på diesel oljan!(finns kemikalier att blanda i dieseln i så fall)Vi har en maskin på jobbet som råkat ut för samma sak.De e inte säkert de är de i ditt fall men ta en titt inne i tanken om du har en manlucka att öppna!!!(borde alla göra nån gång vart annat år)Du kan även ha ett litet filter på matar pumpen beroende på vilken modell..(såg att du ska ut igen!!!OBS inga fel lagar sej själv!!!Ett tips bara...

 

Senast ändrad av dyker | 29 juni 2007 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Skall byta bränslefilter till att börja med.

 

/Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart verkar motorn inte få soppa av någon anledning. Samma sak hände mig när vi hade bråttom till ett bröllop före midsommar och inte hunnit rigga för segling. Vi kom också fram tillslut och dagen efter började felsöket. Jag misstänkte också först microorganismer i diseln som sedan satt igen filtren men innan jag bytte all soppa och filtren (som jag hade med i reserv) så kollade jag bränsleslangen mellan tank och vattenavskiljare. BINGO! Den sög luft i en gänga vid bränslekranen. Tillfällig fix blev att dra några varv med gängtejp utanpå. (Man ska täta med lin och tätmassa när man gör det riktigt, gängtejp lär inte vara så kompatibelt med disel.) Så om det inte är filtren som är igensatta för dig kan det mycket väl vara otät bränsleledning. /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så enkelt att du hade lite för lite diesel i tanken? När båten lutade kanske insuget kom över diselnivå?. Ditt problem låter som om det är luft i systemet tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad problemet nu än berodde på så bör man definitivt investera i ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare om man inte redan har gjort det!

 

Ett sådant filter är ett mycket bra förebyggande skydd för att undvika en mängd olika problem som kan handla om både driftsproblem och om motorskador. För mig är ett sådant filter en absolut självklarhet och jag skulle aldrig våga köra utan! Det handlar alltså dels om att undvika driftstörningar och om motorvård men det är även i allra högsta grad en fråga om sjösäkerhet.

 

Se till att ha ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare och byt sedan själva filtret varje år. Det är en mycket billig investering för allt som det annars kan ställa till....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det kan bero på för lite diesel för jag tankade fullt ca 2 timmar tidigare???

 

Skall byta till ett filter med vattenavskiljare.

 

Blir imponerad av detta forum och dess medlemmar varje gång ett problem/fråga uppstår.

 

Än en gång tack för tipsen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo Peder! Du är inte ensam med dina motorproblem...


Jag var på väg ut på semester i onsdags när min fina gamla MD17 skar sig.
Ingen förvarning, rätt oljetryck och temp, pang bom ingen motor. Den går inte att rubba.
Vi fick segla hemåt tills vinden dog helt, sen fick vi dra båten med den nyinköpta gummibåt med minsta el-utombordare. Det gick rätt bra, 1,5 knop i 2 timmar. Min båt väger ju 3,5 ton.
Nu har jag beställt en renoverad MD17 från en Göteborgsfirma. Det sägs att dom ärligaste människorna bor därborta, hoppas det stämmer.
Hälsa mitt nämne!
Philip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tänker investera i ett bränslefilter med vattenavskiljare!

Vad jag glömde bort att nämna är att problem med lite smuts i bränsletanken ofta märks som mest då det går lite sjögång. Då skvalpar skiten runt i tanken mycket lättare och då är risken uppenbar att smutspartiklar följer med in till motorn med driftsstörningar som följd.

Vid sjögång så kvalpar skiten runt i bränslet oavsett hur mycket bränsle man än har. Men vil lugnt vatten och med mycket bränsle så kan man ha turen att partiklarna lägger sig på botten eller däromkring.

 

Ditt problem kanske inte berodde denna gång på just smutspartiklar men det är inte särskillt långsökt att trots allt misstänka det. Att skit avslöjas i form av driftstörningar just då man behöver motorn som mest...alltså vid starka vindar...är väldigt vanligt och är nästan ett klassiskt fenomen!

 

Ett tips är att när du har installerat ditt bränslefilter så kör du

ca. 5-6 timmar och sedan kontollerar du filtret. Då ser du om det finns mycket skit där. Om det finns mycket av den varan så bör du rengöra din tank, men det hoppas jag att du slipper. Lycka till och ha en riktigt bra fortsättning på sommaren!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fasen va trist :-(

 

Hoppas det löser sig snabbt.

 

Grabben hälsar tillbaka ;-)

 

Trevlig sommar på dig oxå Roddarn

 

Senast ändrad av PederGbg | 30 juni 2007 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är bränslefiltret bytt men det funkar inte ändå :-( Motorn startar men dör efter ca 10 sekunder. Systemet är luftat.baaaaahhhhhhh....grrrrr

Nån som har tips på nästa åtgärd eller vet nån man kan kontakta för hjälp?Skall ut med ett gäng på söndag eller måndag så det börjar bli lite brådis :-(

 

Ligger i Fiskebäckskil och har redan talat med Lyckans Slip, och  de kanske kan hjälpa mig på måndag.

 

 

Senast ändrad av PederGbg | 13 juli 2007 | 18:34

 

Senast ändrad av PederGbg | 13 juli 2007 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns mer luft nånstans. Har du ett grovfilter/vattenavskiljare av aluminium? Under den sitter en avtappningsskruv, öppna den och tappa ur rejält, är det vatten eller gegga syns det. Har du aldrig gjort den här proceduren är det stor risk att du har vatten där, det går ett visst tag, sen är den burken full med vatten/gegga och det åker in i motorn. Töm ur rejält och kolla även så burken är helt full med soppa. Får du sen igång motorn så fortsätt att göra provtömningar. Går du för motor när det sjöar bör du göra det en gång i kvarten mens du kör eftersom det säkert är både vatten och gegga i botten på tanken.

Sen när du kört så att det är bara lite diesel kvar i tanken fixar du nåt att suga ur den med. Jag har fått ur en massa skit ur min tank med oljebytaren av vacuumtyp, ser ut som en fotboll.

Även om motorn drar luft nån annanstans bör man kolla tanken. Lite vatten och dynga klarar grovfiltret av men inte hur mycket som helst. Och har man oturen att tanka diesel med vatten i kan man ändå köra långa sträckor om man bara ideligen tömmer grovfiltret. Det hörde jag nyss av en tysk som tankat i södra sverige och fått tvärstopp ute i sjögången med en motorseglare. Han hade pö om pö fått ur flera liter vatten. Så de gamla CAV-filtren fungerar också utmärkt bara man tömmer dem. Och det ger man ju fan i ända tills motorn lägger av, sen lär man sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade alldeles rätt Luffarn. Jag var ute vid båten idag igen och luftade metodiskt. Förs vid luftningsskruven, sen vid spridarna osv. Gjorde om proceduren flera gånger. Till slut startade motorn och den gick bra. Kan dock inte hitta nåt filter med vattenavskiljare så det är nog läge att köpa ett.

 

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Du har fått så många bra svar så jag skall väl kanske inte lägga mig i. Men eftersom du tankade starx innan så rörde du med största sannolikhet upp en massa vatten/och/eller smuts. Först när allt det där är borta igen eller lagt sig kan du köra utan stopp. Men om det skvalpar så rörs det om igen och då kommer felet tillbaka.Då måste tanken rensas.


Jag skulle förutom alla råden även kolla ledningen fram till spridarna och spilla ut lite luft/olja/skit/vatten även där för säkerhets skull. 
 
Hoppas det går bra för dig och ni får en trevlig seglats. Vad skall barnet heta? smiley-wink.gif\
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du köper filtret ta ett med glaskopp så kan du se om det kommer vatten. Vattnet lägger sig i botten på filtret. Det är lite dyrare men det är det värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kostar inte många kronor på skroten ta ett med inbyggd pump och glaskopp för vanliga cav filter, mängder med fordon har dessa tex peugoter.

post-15930-1394235144,1809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tillbaka efter 1 veckas härlig segling. Motorn har dött ett par gånger och har kommit fram till att det är luft i systemet. Luftar lite så går det igen. Skall se över om jag hittar vart den drar tjyvluft. Igår så tyckte jag motorn dunkade ovanligt mkt typ som när motorkuddarna var dåliga och upptäckte att en av muttrarna som man fäster motorn på kuddarna hade lossnat och den andre hade skuvats upp några varv (båda de bakre). Skruvade tillbaka dessa och det blev lite bättre men inte bra. Det dunkar fortfarande och en jag tyckte propelleraxeln rörde sig lite upp o ner. Kan det finnas nåt lager eller dyligt som blivit skadat när motorn hoppade?

 

Mer problem att lösa ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Ditt problem ärnog mer luft än skit, men öppna pluggen i botten på tankennär båten har legat stilla några timmar  om du kommer åtden, den ,dränera ut ev vatten ochskit.Om tanken ligger lägre än motorn får du in luft vid otäta kopplingar.Dumåste rikta in propelleraxeln om muttrarna har lossnat, det går inte bara att dra dom på en höft, då får du obalans i axeln.

 

lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag får justera in den vid backslaget som jag gjorde när jag bytte motorkuddar?

 

Att det är mer luft än skit har jag förstått då motor startar varje gång efter jag luftat den.

 

/Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, och tror mig ha hittat luftläckan. Min luftningsskruv, som sitter på filterlocket, är kass i gängorna och läcker troligen lite lite luft. Jag får igång motorn, efter lite avluftning och ett par försök, men när den går igång släpper ur sig ganska tjock vit rök som i och för sig försvinner efter att den gått ett tag. Undrar om samma sak händer för dig, och om någon vet vad det beror på?

 

 

 

Senast ändrad av Nautilus | 22 juli 2007 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lämnade in båteskrället ;-) på Lyckans Slip i Fiskebäckskil. De har inte hittat nån läcka eller dyl där motorn får tjyvluft än (inget mellan tank och motor). Vad det gälller inrikting av motorn så stod den rätt, men problemet med dunkandet kvarstår. De trodde det kan vara nåt med propellern så jag väntar på lyft för att undersöka detta. Kan det möjligtvis vara så att anorden på axeln har lossat och skramlar? Det låter kanske inte troligt men vad vet jag. Tur det finns proffs ;-)

 

Never ending story.........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoden satt löst, men det var inte det som orsakade vibrationerna utan propeller var tydligen helt slut. Ibland fälldes bara ett blad ut. Nu är frågan vart man får tag på en bra foldingpropeller till ett överkomligt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är bytt till en tillfällig beg med 3 blad. Men de har inte hittat vart motorn får tjyvluft. De har testat motorn under flera timmar utan problem. Får komma åter om problemet uppstår igen. Som sagt så lagar sig inte fel sig själv, men men. Nu funkar motorn iallafall vibrationsfritt ;-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...