Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
pjboat

2-takt Olja

Rekommendera Poster

Hej !

Rätta mig om jag har fel.

Till min 40 hk Nissan (och 28 Yamaha) 2-takt så har jag blandat ca 4 dl olja till ca 20 l bensin. Kan jag ha gjort rätt ?

 

Vad står Oil 1:100 för ?

 

Vill ej sabba en motor till!

Som sagt Ny på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok, rättar dig eftersom du gjort fel 8.gif\

 

Skämt åsido, Oil 1:100 innebär att du ska ha 1% olja till bensinen, dvs 1 dl till 10 liter eller i ditt fall 2 dl till 20 liter.

 

Nu är jag ingen motorexpert, men det gör nog större skada på motorn att köra med för mycket olja - värre är nog att köra med för lite olja så att motorn inte får smörjning. Om jag förstått det hela rätt så medför för mycket olja att bensinen tänder sämre och att motorn går sämre/knackigt.

 

Vänliga hälsningar,

Westman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att blanda lite för mycket olja är bättre än att ha för lite helt klart. Motorn måste främst få smörjning. Vid för mycket olja kan motorn bli lite trögare, men sen märks det främst på avgaserna som bolmar bra mycket mer vid mycket olja.

 

Själv har jag en 2-taktare från 92 som har separat oljesmörjning, men jag blandar i någon procent i soppan iallafall med tanke på motorns ålder. Känns mycket tryggare och jag märker ingen direkt prestandasänkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:100 = 1 del olja till 100 delar bränsle.

 

Om motorn är gammal eller att den har många körtimmar bakom sig så kan man öka oljeinblandningen så att man blandar in 2% olja i bensinen. Precis som det är sagt tidigare så är det mycket viktigt att motorn får smörjning och äldre motorer kan må bra av att ha en något fetare oljeblandning när de har blivit lite äldre i tid och/eller i körtimmar. Minst 1 % och max 2 % olja brukar man normalt blanda i. Om man har ännu fetare blandning än 2 % så finns det risk att motorn blir onödigt insotad. Men hellre en aningen för mycket olja än för lite som sagt!

 

Byt tändstift varje år. Kör också i full fart lite då och då under några få minuter så rensar man och blåser ut motorn på lite sot. Det gör att motorn inte geggar igen lika lätt pga. sotavlagringar. Detta gäller i synnerhet om man kör ofta och länge i låg fart som t.ex. vid trolling.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 27 juni 2007 | 16:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det !

 

Senast ändrad av pjboat | 28 juni 2007 | 07:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vill göra ett tillägg till det som sagts.

 

En viktig faktor som påverkar hur mycket olja man ska blanda i bensinen är vilket varvtal man normalt kör på.

 

En motor som går på höga varv behöver betydligt mer olja än en på låga varv för att få lika bra smörjning. På varv runt 1000 varv/min kanske bara behövs 1% medan det på fullgas (5000 - 6000) behövs 2-3%.

 

Motorer som blandar olja automatiskt har denna funktion inbyggd, att öka inblandningen vid högre varvtal.

 

Kvaliten på oljan är också viktig liksom att man verkligen blandar oljan väl i bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...