Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
dodeesos

Montera länspump i Ryds 480 -88?

Rekommendera Poster

Hej!

Har sett att frågan har ställts innan i forumet, men hittar ingen bra lösning.

 

Problemet är att båten har dubbelskrov och att det samlas regnvatten mellan durk och bottenskrov. Det finns en liten försänkning längst akterut i durken där vattnet kommer in.

 

Lösningen är automatisk länspump med nivåbrytare men kruxet är vart man placerar denna. Om man sätter pumpen i försänkningen kommer man inte åt lägsta punkten, har tömt båten på mer än 30 liter genom bottenpluggen vid upptagning när durken varit torr....

 

Någon som har haft liknande problem?

 

Har bifogat en bild, det ljusblåa är regnvatten, det mörkblåa det som blir kvar efter ösning.

 

// dodeesos

post-24719-1394235117,1547_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

 

Jag hat en sådan båt och har helt enkelt siliconat fast en aluminiumbit som är 3-4cm större åt alla håll än hålet. Vräkte på bra med silicon. håller super tätt. sen moterade jag pumpen i durken. I mitt fall högersida mot stuvfacket bak. kan ordna bilder på öndag om du vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du får gärna lägga upp bilder, all inspiration emottas tacksamt!

 

Har inte gjort något än, men...

 

Själv är jag inne på att inne på att installera en automatisk länspump i försänkningen och köra in en sugslang eller ett rör i hålet som vetter akterut för att kunna pumpa ut det sista med en handpump.

Optimalt hade varit om man hade vågat att ta upp ett hål i facket för bensindunken för att få ner en pump bak mot bottenpluggen, men vet inte om jag vågar det?

 

// dodeesos

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kapat av ena kanten på trallen. du ser även hur slangen går till bordsgenomföringen.

post-15653-1394235136,7512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här ser du aluminiumbiten jag monterat. några cm större runt hålet. mycket silicon som limfog. sedan tätat runt om. anledningen till varför min har en viss form är för att jag hade en sån bit i garaget. slapp göra en ny. fyrkantig går bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

närbild på pumpen. modell:rule 500 automatic. rekomenderas starkt. kostade 820kr inkl frakt frän hjertmans. kablarna är dragna i ett hål direkt in till tank/batteri-facket.

post-15653-1394235136,8624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätter fast pumpen med ett bagageband som sitter i en skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Har kommit en bit jag oxå, har införskaffat handpump, bordsgenomföring och slangar. Kopplade ett halvmeter långt 16 mm VP-rör till suglangen och stack in i hålet och testade, fick ut minst 25 liter. Permanentmontering kvarstår. 

 

Vill inte sätta igen försänkningen helt då jag vinterförvarar utomhus en bra bit ifrån där jag bor. Skulle presseningen blåsa av bara lite är risken att det blir ett badkar

Kommer nog att göra som du iövrigt för automatpumpen men börjar med handpumpen.

 

// dodeesos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


fundera vad som kan hända när lite höstlöv täppt igen dyvikan och flytkroppen är vattenfyld och vattnet börjar frysa. (is tar större plats än vatten.) Medans ett fruset badkar antagligen inte tar någon skada alls.

 

Mitt sätt att se det.

 

Sedan är min uppfattning att flytkroppen med tiden blir sliten och dålig att motstå vatten. Finns stor risk att durken ruttnar underifrån. Varit med om det i flera fall då denna typ av regnvatten-lösning funnits. ÄVEN RYDS 480!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har hört att många får problem med urladdat batteri efter installation av automatisk länspump. Har du eller någon annan haft problem av den typen?

 

 

 

Senast ändrad av dodeesos | 10 juli 2007 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...