Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anyone

Svart rök

Rekommendera Poster


Hejsan alla båtbusar. har äntligen fått min Biscaya 29 i sjön, efter att ha strulat med sjövattenkylningen en hel del (blev dyrt).
Har en 6-cyl Perkins med Turbomatning. Den gick kanon hela förra sommaren, men ca 2 distans från hemmahamnen i Arvika började det plötsligt komma svart rök när Turbon jobbar. (dvs vid ca 10 knop).
Har pysslat & mekat en del med motorn, men så sent som igår var problemet kvar. 
Den startar kanon på första kompet, går lysande upp till ca 8-10 knop, därefter börjar det bolma svart rök vid avgaserna ???????
 
Nå´ t tips, innan jag kallar ner en flotta med mekaniker?
Semestern börjar om 2 veckor, och jag vill ut......ut......
 
Tack på förhand.
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

normalt på en diesel när den ryker svart och luktar diesel Doris vid belastning får den för mkt bränsle... pumpen är då lite högt ställd.

 

Kan du avgöra om den drar någon olja? (endast för att kunna utesluta läckage via turbon.)

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena RC.
 
Tyvärr lite svårt att säga om den drar olja eller ej; har inte kört mycket sedan det inträffade.
Problemet är också att det verkar som om Turbon inte drar....Har i.o.f.s knappt velat testa motorn på högvarv, då sotröken inte är direkt angenäm, och jag är ju ganska rädd för att förstöra mer, än det som ev är förstört redan.
 
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då har du enl. min uppfattning (kan och har varit fel) två tänkbara orsaker

1. havererad Turbo

2. läckande laddluftkylare

 

men Svart rök & inget drag i turbon brukar betyda att du har en skuren turbo.3.gif\

 

Jag lider med dig, känner du ngn bilmek. ta med han/henne till båten omgående.

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till SVART RÖK är att bränslet inte får tillräckligt med luft! Alternativt är insprutningsventilerna igenkoxade så det inte blir den behövliga dimman så att bränslet ska hinna brinna klart innan det åker ut i avgasröret, för där finns inget syre så där kan det inte brinna, -resultatet blir då SOT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju kontentan av att inte turbon skickar in tillräckligt med luft i burkarna... eftersom problemet inte fanns tidigare håller jag på att kolla TURBON först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd. Tycker att det verkar rimligt att misstänka Turbo:n, då det hela skedde på ett ganska abrubt sätt.
Ska ta med mig 2 st milmekaniker ner till båten på torsdag, så då kommer väl domen.
Frågan är; Hur sjutton felkollar man ett turboaggregat?
Nån som har ett tips på nå´ n som säljer renoverade aggregat till en Perkins?
 
Tack för hjälpen så länge.
 
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GIK Turboteknik tror jag kan ordna det. www.gikturbo.se

 

Annars är det så att har du bara motorbeteckningen så sitter det med största sannolikhet exakt samma motor i någon Massy Ferguson (MF)traktor, så att kolla med en traktor återförsäljare kan vara en idé.

 

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack RC, och övriga. Får domen i morgon, torsdag. Utbytesturbo var ju ganska enkelt att hitta, och inte svinaktigt dyrt heller...
 
Kanske kan bli Göta Kanal i alla fall.....
 
//Anyone  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har proffsen börjat med min båt.
Genom att lukta på dieselröken, blev de ganska snabbt överens om att det är fel på spridarna.
Tryckprovade alla 6, och 4 var i dåligt skick.
Nu återstår att få tag i 4 nya, och prova vidare.
 
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppas det blir bra iaf, inte för att det har så mycket med det att göra men en jobbarkompis turbo skar mitt inne i gbg (bil då alltså) därefter fick han köra den hela vägen hem, många arga människor i tingstadstunneln kan ja lova, myyycket rök

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har nu testat, och monterat 6 nya spridare. Dyrt,men varför bara byta 4*.
Men,problemet kvarstår. Tycker faktiskt att den ryker (blått) mer nu med nya spridare. Dessutom luktar det fan i motorrummet.Stickande diesel !!!!
 
Motorn startar jättelätt, och verkar må bra på tomgång. 
 
Innan jag bytte spridare så var det bara rök (blå) utvändigt,genomavgasröret. Kan tillägga att det var en Volvomekaniker som renoverade spetsarna.
 
Nå´ t tips innan vi ger oss ner i motorrummet igen ? 
 
Anyone (som snart gett upp tanken på båtsemester i år) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att känna på imprellen i turbon?

kolla isåfall om det är glapp i den.

Upp och ner brukar inte vara någon fara så längen den inte går i godset på turbon, är det glapp in och ut så brukar det behövas renovering.

 

Kolla även om det är olja i röret från turbon.

det bör det vara om det är turbon som är kass.

 

Kolla även så det inte är stopp i oljereturen från turbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Martin för svaret. Axeln i turbo:n känns ok,enl båda mekanikerna. Lite glapp i höjdled, men ingen fara. Oljereturen ? Tog isär turbot i går (från motorn) och gick igenom packning osv, och allt verkade ok.
Det som fortfarande känns suspekt är att den ryker mer nu, efter att vi renoverat spridarna, och att det även luktar oförbränd diesel i motorrummet.
 
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukt av stickande diesel, brukar tyda på läckage i någon dieselledning, ...har du kollat alla bränsle ledningar? och förskruvningar?

 

Det kan faktiskt vara så att det är spridarpumpen som inte ger tillräckligt med tryck... det som då händer är att spridarna (även om dom är nya och justerade) inte kan göra sitt jobb.. eftersom det är tryckberoende... spridarna skall ge en dimma i cylindern vid rätt tryck och justering... om trycket är för lågt eller om spridaren är fel justerad blir det bara en pissesrtåle och man har oförbränd diesel i avgassystemet, blårök mm....

 

Det finns mätare som man monterar mellan spridaren och tryckröret från spridarpumpen, kolla upp vilket tryck pumpen skall ge och hyr/låna en sådan mätare.

Ett tips är att kolla med MALTE MÅNSON FORDONSTEKNIK dom finns lite överallt i sverige och dom hette förut EL & DIESEL, dom är inte märkes freak, så bara det är diesel är dom hjälpsamma.

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack RC; din analys låter inte helt fel. Hoppas du har rätt, då detta är enklare att lösa än om en kannring, kolv eller liknande havererat.
 
Som sagt; känns mycket knepigt att efter spridarbytet/renovering, så luktar det oförbränd diesel inne i motorrummet. Hade det varit fel på avgaslimpan, så borde ju samma symptom visat sig även då; eller?
 
Blir spännande att se vad mekanikerna kan klura ut.
 
Tack igen RC.
 
//Anyone 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen; verkar som om allt är löst. Röken som kom trots byte av spridarspetsarna var troligen bara gammal skit i rören.
Röken inuti båten verkar vara från turbo:t, där jag måste byta packning på utblåset.
 
Motorn går nu som en klocka; vid bryggan i alla fall. Ska belasta min Biscaya29 nå´ n timme på sjön, sedan får vi knäppa våra händer*.
 
Göta Kanal,here we come.
 
Tack alla för hjälpen.
 
//Anyone (Arvika) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat min Biscaya 29 under belastning, och kan tyvärr bara konstatera att problemet med svart rök kvarstår. Upp till ca 10 knop, inga problem då motorn går som en klocka.
När turbo:t ska börja jobba, såblir resultatet bara svart sotig rök. Röker/ryker vid turbo:t också.
Skit,rent ut sagt.
Verkar som om det bara återstår att byta turbo; eller nå´ n annan klok som har en annan ide?
 
//Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


några tips:

När oljetrycket ökar och halvkassturbo inte håller tätt åker motoroljan med i insugsluften.

 

En turbo motor behöver tillskott soppa när belastningen sker detta är löst lite olika beroende på spridarpump, vissa ligger på fullttryck hela tiden men avlastar vid måtstånd vissa har vacumklocka som sköter detta, funkar inte avlastningen så får den helas tiden mer än den behöver och det blir en del rök.

 

En turbo kan inte trycka in mer än den dels kan få från insug sidan ooch dels motorn kan bli av med från utblås sidan, så se till att den andas, ska ha rejält tillgång till friskluft inget igen bommat motorrumm, och inget gamalt rått bo i utblåset eller annat avgasförlängningar mm som ger motstånd.   Kan den inte andas får den ändå all tillskott soppa som inte förbräns med rätt blandning.

 

Pumpen kan av någon anledning blivit omställd av någon klåfingrig.

 

Igensatt ventilation som ger vevhuskomp vilket minskar ringarnas funktion att täta och skrapa rent och du börjar förbränna smörjoljan.

 

 

Enklast är att leta upp någon vanlig dieselgubbe som inte kallar sig specialist, expert mm och låta han åka med på en provtur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som ofta glöms bort är luftfiltret! Är det igensatt av t.ex oljedimma så kan inte luften passera i tillräcklig mängd, prova att köra utan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack, för som vanligt trevliga & kunniga besked. Gillar detta forum starkt*.Har beslutat att skicka turbo:t till Turboteknik för felsökning & trolig renovering. Detta blir dock efter semestern; då vi i dag startar resan ner mot Sjötorp för att vandra in i Göta Kanal. Båten går som sagt strålande; får klara mig utan turbo bara. Har ju i.o.f.s ingen glädje av turbot i kanalen då farten där bara är max 5 knop (grävda delen).
Återkommer med vidare info efter att jag fått tillbaka turbo:t.
Önskar Er alla en skön båtsommar.
 
//Anyone med Carina II, snart på väg från Arvika till Sjötorp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hoppas att Du inte fått samma fel som jag. Dina symptom är exakt likadana som mina - går bra på lågt varv men varvar inte upp utan börjar ryka när jag försöker dra på.

 

I mitt fall är det laddluftkylaren i turbon som läckt och därmed dragit in vatten i motorn. Gick ganska utmärkt upp till 1800 varv men sedan stopp. Låter rimligt att det är där någonstans turbon går igång och då kom röken.

 

Skall lyfta toppen nu i veckan via Volvo Penta. Blir sannolikt dyrt. Man tror jag fått frätskador i spridarsätena och i värsta fall kan vevstakar har krökts.

 

Enligt Volvo är det för motorn livsfarligt att köra om laddluftkylaren läcker. Vevstakarna kan gå rätt igenom sidan på motorn, då ju inte vatten kan komprimeras.

 

Hoppas verkligen inte Du har samma fel för då borde Du inte köra en meter. Själv har jag legat hela sommaren utan att komma ut. Har en Volvo TAMD 41 200 hp

 

Jag märkte absolut ingenting merän att motorn inte ville varva upp och i stället börjae ryka lätt svart rök. MEN - när man stängde av motorn hörde man att det rann lite vatten i aktern i motorrummet - en reparatör lokaliserade det till intercoolern. Så länge motorn gick drogs vattnet in i

 motorn och man varken såg eller hörde något - men när den stängdes rann det vatten som fanns i intercoolern (1 liter?) ut i motorrummet. Kolla alltså efter vattenläckage precis när Du stängt av motorn.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gick jättebra hela semestern; drog inte en droppe olja på ca 300 distans. Dock; jag körde ju utan att nyttja turbo:t vilket var jobbigt när det blåste:(.
Håller på att jaga utbytesturbo,alt renovera befintligt. Renovering är ganska dyrt dock......
//AnY 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Jag vet att detta är en nästan 7 år gammal tråd men jag har samma typ av motor med exakt samma problem. Jag skickade min turbo på renovering och skruvade dit den igen samt bytte oljan och oljereturslangarna men dessvärre beter den sig precis som innan renoveringen...fick du ordning på din motor och vad visade sig felet vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...