Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
martinf

problem att Tilta motorn mercury 50 hk-82

Rekommendera Poster

Hej, Har ett jätte problem med att tilta motorn på min ny inköpta båt ! Var sitter spärren någonstans? Får lättare panik snart.....

 

Tacksma för hjälp snarast!

 

Martin Forssmed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Följde det inte med ett långt skosnöre och som sitter fast på baksidan av riggen nedanför motorkåpan så att du kan dra upp motorn för händ!?

Har du verkligen tittat ordentligt att du har fått med allt?

 

I annat fall ska det finnas en vipp-knapp av gummi på ditt gasreglage. 2.gif\

Titta på gasreglagets vänstra sida i höjd med där du har din tumme placerad när du håller handen på gasreglaget. Tryck på knappens övre del om du vill tilta upp. Hur man gör när man ska tilta ner vet jag inte! 2.gif\ 

 

Den här funktionen kallas för Power Trim & Tilt och förkortas med PTT eller ibland enbart PT. Alla 50 hk-motorer har inte denna PTT. Om du inte har PTT på just din motor så är det inte så troligt att du har den här gummiknappen på gasreglaget och i sådana fall så måste du använda dina egna muckler och manuellt lyfta upp mototorn för hand. Hoppas att du blev behjälpt av mitt svar.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har ingen tillt så det gäller muskler i mitt fall...... Om jag inte har ett snöre så måste det ändå finnas en spärr av något slag ? Var sitter denna ?????? Snöret som du pratar om måste ju vara fäst någonstans ? eller är jag ute o simmar fullständigt????  Vill kunna lägga i båtj-eln nu!!!!!!!

 

Tacsam för svar....

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo...eh....skosnöret som jag talade om var ett skämt. Det finns det inget skosnöre med till motorn för att tilta upp den och inget annan typ av snöre heller. Nej, om du inte har PTT så är det alltså enbart handkraft som gäller dessvärre. Men en spärr däremot som du efterlyser....det finns.

Det brukar vara en liten spak som man kan fälla ut/in. Första gången man ska hitta den brukar nästan vara lättast att hitta den när man står bakom motorn. Sedan när man har hittat den så blir det lätta att hitta den även då man sitter i båten. Oftast brukar den sitta ungefär i höjd med akterspegelns kant. Och den sitter alltid till vänster eller höger sida om motorn. Aldrig bakom eller framför alltså. Det är i regel en kort spak som är kanske 5 cm lång. Du får försöka leta för den finns där. Annars får du höra av dig igen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte så att du måste ha växeln i framåt läge för att du ska få upp motorn?,så är det på min 81:a iallfall.smiley-smile.gif\ Det kan nämligen vara backspärren som ligger i,då är motorn fastlåst när du har neutral och backen i men lossnar när du lägger i växeln framåt.

Iofs en 80 hk men kan ju vara lika på din.

 

 

Senast ändrad av Piffe | 24 juni 2007 | 13:17

 

Senast ändrad av Piffe | 24 juni 2007 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På en hyfsat modern motor med PTT så kan man lyfta upp motorn helt och fullt med neutralen ilagd. Det går även om en växel ligger i eftersom poängen med att kunna tilta upp är att kunna göra det just under körning.

Att man sedan inte ska lyfta upp den med motorn igång så pass mycket att den suger luft är en annan sak. Vill man lyfta upp den övanför vattenytan ska man alltså stänga av motorn först men jag har inte hört talas om motorer som har PTT-funktion där det krävs att man måste ha en växel i för att kunna tilta. Men uppenbarligen så finns det av de älde modellerna.

 

Men det är alltså en udda konstruktion om man ser till hur det är gjort idag och sedan rätt många år tillbaka i tiden. 1981 är i sammanhanget ganska gammalt och vid den tidpunkten måste nog PTT ha varit en rätt ny företeelse som antagligen inte hade hunnit blivit så utvecklad ännu. Vet inte när PTT kom på marknaden första gången.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin....du säger att din båt är nyinköpt....när köpte du motorn och köpte du den helt ny eller är den begagnad?

Om ditt svar är att du köpte motorn helt ny: när i sådana fall köpte du den?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag missat något för jag fattar det som att du inte har ptt,Å det har inte jag heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din motor måste du lägga i framväxeln för att fälla upp (tilta).

Det sitter en automatisk backspärr som bara släpper när du lägger i växeln framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helr rätt, det är framväxel i som gäller för att vika upp en gammal Mercury manuellt. Tror inte jag har sett nåt annat fabrikat som har sådan spärr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha jo jag fattade att snöret var skämt..... kan upplysa er alla ,att jag har äntligen lyckats få upp motor helvetet...... båten har stått still i 3 år så rost och dyligt hade gjort sitt ......7.gif\ men nu eftert uppsmörjning så går det lättare.... Nu är det bara att få igång åbäket också! Har bytt alla tänddelar mm, har fått den att hosta till. ! Är dessa motorer kännda för att sura?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

någon kan när det tidigare bytts impeller satt backspärren en kugge fel då blir det inte möjligt att tilta med växel i utan bara i netralläge.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...